Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.

Palazzi

Medlem
Intressant om det visar sig stämma. Om priset kommer röra sig i spannet 10-15.000kr finns det möjligen en liten nischmarknad.

Tror Norwegian får svårt att locka till sig affärsresenärer. Dels saknar de connection-flighter (än så länge iaf), man kan inte samla bonuspoäng inom allians, och man får inget loungtillträde.

SAS Eco-extra bör väl vara närmsta konkurrent, och priserna där är inte mycket högre... Erbjuder ju precis som Norwegian direktflyg.

Själv hade jag valt Turkish Airlines Comfort Class för ca 13.000kr, då det enligt mitt tycke är branschens mest förnämsta Eco-extra. Dock uppskattar väl inte alla en flygtid, med byte, på 16-18h när man kan flyga direkt på under 8h... (alla räknar kanske inte miles :) ).

Vem kommer välja Norwegian Premium? Troligen någon som saknar vetskap om marknadens utbud och då kan lockas/luras av Norwegians bombardemang av reklam.

Air Asia X erbjöd ju lie-flat bäddar, det lär vi nog inte se hos DY...

Ska ju påpekas att Air Asias satsning inte höll och att dem nu dragit sig tillbaka från den Europeiska marknaden.

Vet inte ens om jag hoppas på framgång för den stundande satsningen... Jag räds att många bolag (inkl Norwegian) kan komma att gå i stöpet om än ännu hårdare prisdumpning sker. Är det värt att riskera branschens överlevnad för att i bästa fall kapa 1000kr T/R på redan billiga New York resor...?
 

Homer

Medlem
Nu är jag dock mer kritisk till svenska journalister än till Norwegian, ännu en pressrelease som publicerats helt okritiskt
och får ligga på första sidan i flera dagar, och sen har de mage att snacka om att ta betalt för tillgång till websidorna.

Utan Norwegian hade det inte blivit något gratis kaffe och 100% i ekonomi med SAS.
 

Palazzi

Medlem
"Utan Norwegian hade det inte blivit något gratis kaffe och 100% i ekonomi med SAS."

Där håller jag givetvis med, och det går inte att vara annat än positivt inställd till den förändringen. Tror dock att det krävs mer från de etablerade bolagen än gratis kaffe när lågprisflygen inleder priskrig på interkontinentala rutter. Min rädsla ligger i att bolagen i sin desperation att behålla kunder kommer att göra förändringar som dem inte har ekonomisk täckning för, och därmed dräneras snabbt på kapital.

Norwegian kommer givetvis bara försöka hålla ut längre än de andra bolaget, och om dessa viker ner sig har Norwegian vunnit en gigantisk marknadsandel, och kan igen höja priserna.

Men CSR (Corporate Social Responsibility) verkar Norwegian inte läst på; långvarigt gynnsamma företag investerar i såväl sina anställda som sin omgivning, på en samhälles- och individnivå. Risken finns ju att många personer förlorar sina jobb när andra bolag viker ner sig.
Det borde innebära negativ publicitet för Norwegian (även om Ryanair verkar motbevisa teorin).

Om jag trodde att Norwegian hade för avsikt att behålla priser runt ca 2500kr T/R till New York hade jag inte motsatt mig satsningen, men tyvärr tror jag att dem , som Ryanair, har för avsikt att sakta höja sina biljettpriser, i takt med att konkurrensen lättar (konkurser).
 

Dr. Miles

Expert
Bränslekostnad för att flyga mellan Stockholm och New York(Newark) enkelresa.

Fakta för kalkyl:
Number of seats: 264
Fuel consumption: 0,033 l/seat km


6.324 km​


(Crude Oil in Dollars per Barrel, Products in Dollars per Gallon)
U.S. Gulf Coas: ca 3,300 USD per gallon


6.324 km x 0,033 liter per km per passagerare = ca 208,70 liter per passagerare

1 US gallon = ca 3,78541178 liter

3,30 USD per gallon / 3,78541178 liter = ca 0,872 USD per liter

208,70 liter x 0,872 USD = ca 182 USD = ca 1.240 SEK per passagerare per enkelresa på en fullsatt Airbus A330-300.

Alltså, bara bränsle kostar ca 2.500 SEK per passagerare för en Stockholm-New York t/r.
 

Palazzi

Medlem
Om man förutsätter (troligen felaktigt) att bränslepriset på 787 är 20% lägre, så kan man ta sig ner till ca 2000kr T/R. Om beläggningen är höga 90% på årsbasis är man uppe i 2200kr/pers igen....

Sedan flygskatter till USA..... Lönekostnader, underhåll av flyg och avbetalningar (givetvis beroende på flygfrekvens)......

Man påstår ju att operationskostnader för flyget självt ska vara 20-25% lägre än dagens maskiner, samtidigt skulle man kanske kunna pressa lönekostnader till total besparing av 5-10% (många andra bolag ligger redan lågt).

Kan man möjligen pressa SAS, SWISS, Turkish Airlines, British Airways och Deltas priser på low-eco biljetter från 4500kr-5000kr till 3500kr...

Då ska alltså skatter, avbetalningar, underhåll och löner rymmas inom 1300-1500kr. Alla förstår ju att det inte är rimligt; så det ska till att många väljer dyrare fullflex- och premiumbiljetter.....
 

Gnopps

Medlem
Det finns fortfarande en mening att sälja för billiga biljetter om man kan räkna med att få in mer pengar på ombokningskostnader, kringförsäljning, osv.
 
Man påstår ju att operationskostnader för flyget självt ska vara 20-25% lägre än dagens maskiner, samtidigt skulle man kanske kunna pressa lönekostnader till total besparing av 5-10% (många andra bolag ligger redan lågt).

Bara till er information så det är inte nordisk personal utan Stockholm/Oslo-New York kommer det vara inhyrt personal från USA. Stockholm/Oslo - Bangkok kommer det vara inhyrt personal från Thailand. Redan på inrikes linjer i Finland har DY anlitat inhyrt estnisk kabin personal och spanska kaptener. :)

Delvis hoppas jag att DY kommer att lyckas men önskar att de inte hamnar på Sterling situation när de expanderar och investerar kraftigt och sen har inte passagerare och pengar och överleva.
 

Palazzi

Medlem
Bara till er information så det är inte nordisk personal utan Stockholm/Oslo-New York kommer det vara inhyrt personal från USA. Stockholm/Oslo - Bangkok kommer det vara inhyrt personal från Thailand. Redan på inrikes linjer i Finland har DY anlitat inhyrt estnisk kabin personal och spanska kaptener. :)

Delvis hoppas jag att DY kommer att lyckas men önskar att de inte hamnar på Sterling situation när de expanderar och investerar kraftigt och sen har inte passagerare och pengar och överleva.

Jag har läst att dem ska hyra in personal från Thailand och USA. Den metoden är dem väl iofs inte ensamma om.
Innebär ju inte heller någon fördel gentemot de bolag som redan har sin bas i USA alt Asien.

Antar att konkurrenten Delta redan anställer på Amerikanska villkor, så någon större konkurrensfördel lönemässigt lär det inte bli.. Klart att man kan pressa lönerna en aning, men det handlar ju inte om halveringar (kanske gentemot SAS, SWISS & BA)
 
Det är ju oftast inte resan till New York som kostar pengar utan vistelsen där (tänker främst på Hotell). Så att spara i runda slängar 3000 kronor för att åka norsk boskapsvagn till staterna istället för att välja BA Economy från LHR med 100% intjäning låter i brist på bättre ord... osmart :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen