Norwegians långdistanssatsning fördröjs

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Jacob, 11 December 2011.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Flygbolaget Norwegian har haft långtgående planer på att börja flyga långdistanslinjer och ta upp konkurrensen med SAS, bland annat linjer till New York och Bangkok. Ursprungligen skulle man varit igång redan under 2011 men nu har planerna ytterligare fått skjutas på framtiden. Anledningen är att leveransen av bolagets Boeing 787 Dreamliner blivit fördröjt samt att…
     

    View the full post

  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Flygbolaget Norwegian har haft långtgående planer på att börja flyga långdistanslinjer och ta upp konkurrensen med SAS, bland annat linjer till New York och Bangkok. Ursprungligen skulle man varit igång redan under 2011 men nu har planerna ytterligare fått skjutas på framtiden. Anledningen är att leveransen av bolagets Boeing 787 Dreamliner blivit fördröjt samt att man insett att det blir för dyrt att hyra flygplan under tiden.
    Enligt en intervju med Dagens Industri meddelar Norwegian att det i alla fall kommer dröja till första kvartalet 2013 innan den första linjen kan öppnas.

    di.se
     
  3. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Någon förvånad? :)
     
    2 personer gillar detta.
  4. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det blir upp till bevis nästa år när de inte kan skylla på försenade flygleveranser.
     
  5. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    I och för sig är det korrekt, leveransen är mycket försenad vilket alla B787 är. Skall bli intressant att se om do överhuvudtaget kommer att ha något som liknar business. Crew base har jag läst att den skall bli i BKK, det tyder på låglönesatsning. Piloter i OSL, däremot har dom svårt att rekrytera kaptener till B787 eftersom ingen av deras B737 kaptener är kvalificerade för långlinjerna. Det blir väl att söka efter dessa piloter i sandländerna där många skandinaviska piloter jobbar för Qatar, Emitates m fl.
    Det skall i alla fall bli intressant att se vilket servicekoncept dom tänker erbjuda till NYC och BKK.
     
  6. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Varför är de inte kvalificerade? Behövs väl bara en ny typerating, eller?

    En premiumklass är nog en förutsättning tror jag. Annars lär ekonomibiljetterna bli fruktansvärt dyra. Jag är dock tveksam om de någonsin kommer att komma igång. Konkurrensen på långdistans är mördande, och det ifrågasätts ofta om SAS är stort nog att bedriva långlinjer. Att då Norwegian, som fortfarande är bra mycket mindre, och dessutom ett icke-nätverksbolag skulle klara av det, känns tveksamt. Stora matarnät och allianser brukar ju anses mycket viktiga för långlinjer.
     
    Last edited: 11 December 2011
  7. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är hur attraktivt det blir att flyga Norwegian för affärsresenärer på långlinjer utan att man kommer kunna använda andra flygbolags rutter utöver dem. Annars blir det ju ett litet utbud.
     
  8. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Det är inte omöjligt att de skriver avtal med lokala lågkostnadsbolag som kan mata trafik utomlands. Aer Lingus och Jetblue gjorde så exempelvis.
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    För bolag som inte förstår totaloptimering är det säkert ett bra alternativ...
     
  10. Jag tror nog Norwegian kan fylla relativt små 787 or fullpackade med "billigast-är-bäst" passagerare till Thailand utan problem. Det blir ingen kvalitetssatsning utan enormt mycket eco säten som på charterplanen. Titta på Thai - dom flyger sina äldsta plan till Skandinavien pga bristen på kvalitetssökande passagerare.

    Ingen av oss här på BusinessClass.se lär nog flyga DY 787 gissar jag.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×