Norwegians flygande personal oroliga över framtiden

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av kerran1980, 14 Augusti 2012.

  1. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Norwegians skandinaviska personal är orolig över framtiden i bolaget.
    Björn Kjos idol verkar vara Ryanair CEO Michael Oleary.
    Anställningsvillkor med sjuklön, pensionsavsättning, föräldraledighet etc som vi är vana vid i Skandiavien verkar inte gälla för Norwegians nyanställda personal. De är nämligen formellt anställda på skatteparadis fast de jobbar och bor i Skandinavien.
    Hela Norwegians personal med bas Helsingfors, är anställda på mycket låga Estniska löneavtal.

    Norwegians piloter på krigsstigen - DN.SE
     
  2. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Ingenting som förvånar mig! Det är bra att personalen är oroade men det vore ännu bättre om passagerarna också är oroade. Känns inte speciellt kul att flyga med en uttröttad besättning (upp till 60 h veckoarbetstid, 5 dagar i rad..). Det är lätt att gena i kurvan när man är trött, särskilt om man är "en erfaren pilot". Säkerheten är väl ändå det man sätter högst, inte priset för resan?

    RyanAir flög ju med en skadad vinge trots passagerarnas protester. Där kan man snacka om safety first.....
     
  3. cmj

    cmj Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Dock verkar ju inte "Svensk pilotförening" vara en speciellt seriös förening när man påstår att det skulle försämra flygsäkerheten för att man hyr in personal från utländska bemanningsbolag. Vad är det man syftar på då?

    När det gäller Ryanair och att de flög med skadad vinge så säger min erfarenhet som flygledare att det som skrivs i pressen om flygbranschen ska tas med en STOR nypa salt.
     
  4. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är betydligt lättare för arbetsgivaren att säga upp en kontraktanställd pilot som är obekväm. Uppsägningstiden för en pilot kontraktare kan vara så kort som 5 dagar.
    Vad gäller just Ryanair fallet så ska spanska haverikommisionens slutrapport tas på största allvar.
    Däremot ska alllt som A-bladet, men framförallt ALLT vad Dagens Industri skiver om flygbranchen tas en ENORM nypa salt.
     
    1 person likes this.
  5. TheNavigator

    TheNavigator Medlem

    Det här är en utveckling vi passagerare får stå för, Allt ska vara så billigt som möjligt. Bara se var saker tillverkas idag, ingen kvalitet för 5 öre men det är billigt. Och det blir nog inte bättre på den här fronten i den närmsta framtid...
     
  6. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Pilotföreningen pekar nog på just de förhållanden som många lågprisaktörer tillämpar. EU-direktivet avseende arbetstid säger 48 h INKL övertid. Är man registrerad utanför EU så behöver man inte tillämpa direktivet. Man är inte en bättre eller sämre pilot om man kommer från ett bemanningsföretag, men de arbetstidsregler som tillämpas av flygbolaget kan göra en till en sämre pilot pga trötthet och då kommer misstagen som kan äventyra säkerheten....

    Nästa fundering: Hur kan ett flygbolag garantera att den man hyr in inte har ett överuttag av arbetstid?
     
  7. cmj

    cmj Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det stämmer säkert, men i artikeln skriver man om Malaga i Spanien och Helsingfors i Finland, båda medlemmar i EU. Alltså gäller EU:s regler, eller?!

    Dock ska man väl tillägga att pressen har ofta fel i sin rapportering....
     
  8. cmj

    cmj Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Visst ska den det!

    Har läst delar av rapporten och vare sig piloterna ombord på Ryanair- eller American Airlines planet var medvetna om det inträffade och båda planen genomförde sina respektiva flygningar.

    Det verkar snarare som att Ryanair har ett problem med sin kabinpersonal, som inte tog informationen från passagerarna på allvar, och ansträngde inte sig nog för att meddela piloterna om det inträffade.
     
  9. Förstår inte denna begränsning till flygbranchen..? Det gäller väl alla ämnen de publikationerna skriver om inklusive vädret!
     
    3 personer gillar detta.
  10. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Norwegian är väl ett norskt bolag, dvs utanför EU.... De tar kreditkortsavgifter i Sverige (förbjudet enl lag) genom att hänvisa till att man handlar i Norge....
    När det gäller tidningsuppgifter så litar jag inte särskilt mycket på vad som skrivs. "Skandinavisk personal med bas i Helsingfors på låga estniska löneavtal..."?? Att inte "arbetarrörelsen" hoppar ur skorna.....
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×