Norwegians fjärde Dreamliner (EI-LND) är uppe och flyger

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av AABack2ARN, 20 Mars 2014.

  1. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har provflugit till och från Everett enligt flightradar. Så den borde väl vara på väg snart för att sättas i produktion.

    Men med tanke på alla linjer som har startat och som fungerar förhållandevis störningsfritt nu funderar jag på hur många plan har de egentligen hyrt in? EI-LND kommer inte ensamm rädda upp situationen, eller hur?
     
  2. Paby

    Paby Medlem

    Dom kör iaf inhyrt från Hi Fly - deras 330 opererar ARN-JFK i detta nu. Vet inte om dom fortfarande roterar runt Hi Fly i programmet också. Gör dom inte det så kan LND säkert erbjuda ett efterlängtat avslut av leasing.

    LNA får inte flyga på USA så den använder dom bara på Asien. Frågan är om dom klarar USA-programmet på tre maskiner. Minsta irreg så rasar allt sönder o samman...
     
  3. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
  4. SK1989

    SK1989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är också en B777-200 som är inhyrd. CS-TFM... Dispensen från norska Luftfartstilsynet går ut 1a April så vi får se vad som händer eftersom de inte har några trafikrättigheter till USA med det irländska AOC...
    Luftfartstilsynet extends Norwegian Longhaul's dispensation to April - ch-aviation.com
     
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Sicken soppa!

    Men jag tycker nog lite synd om Norwegian i vissa frågor. Sedan kan jag inte avgöra om det bara är klantigt eller naivt från dem att inte inse hur mycket damm deras satsning skulle riva upp.
     
  6. thsred

    thsred Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Varför får den inte det, om man får vara lite nyfiken?
     
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det framgår i länkarna ovan, men i korthet att har Norwegian skapat ett bolag på Irland som ska ta hand om alla långdistansflygningar. De har flyttat över EI-LNA till det irländska bolaget MEN amerikanska myndigheterna har vägrat ge det irländska bolaget flygrättigheter till USA.

    Eftersom LNB och LNC fortfarande är kvar i det norska (?) bolaget kan de nyttjas till USA.

    Hoppas jag fattat det rätt.
     
  8. Paby

    Paby Medlem

    Är det inte överraskande att dom reggar även LND på Irland? Halva flottan kommer alltså inte att få flyga till USA... Det känns som att dom med det gör trafikprogrammet mer sårbart än vad det skulle behöva vara.
     
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Mmm. Men det har nog med att göra att de har ett undantag för det norska bolaget som eventuellt går ut 1 april. Norwegian trodde så klart att allt skulle vara löst tills dess men då är de uppenbarligen vana med den amerikanska militanta byråkratin. :(

    Som sagt, ibland tycker jag faktiskt lite synd om dem...
     
  10. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är om Norska staten än en gång kommer ge Norwegian dispens.....dvs om inte amerikanska myndigheterna ger sig innan tisdag...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×