Norwegian vill flytta till Sverige

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Tommy Palomäki, 14 December 2012.

  1. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    källa: di.se

    Norwegian kritiseras för att vilja bemanna de nya långdistansrutterna med utländsk personal. Men utan anställda bosatta i utlandet kan de inte bli lönsamma, anser Norwegian-chefen Björn Kjos.

    "Internationell flygtrafik liknar allt mer rederiverksamheten. Det är bara nyansskillnader", säger han.


    Att Norwegian på Thailandsrutten har anställda bosatta i Bangkok ser han därför som naturligt. I framtiden tror han norsk besättning enbart på inrikesflyg.


    "I stora drag
    kommer norskt inrikesflyg ha norsk bemanning också i framtiden. Men där är det nog stopp. Ska du till utlandet kommer besättningen troligen inte att tala norska", säger Kjos.
    Landsgränserna försvinner och det är omöjligt att konkurrera med norsk kostnadsnivå utanför Skandinavien, tillägger han.

    Bolaget har i
    dag fem baser med kabinpersonal utanför Skandinavien: tre i Spanien, en på Gatwick i London och en i Helsingfors.

    "Vi kan inte
    konkurrera med brittiska bolag på rutter från Gatwick och ut i Europa om vi har andra förutsättningar."
    Norska regeringen har ett lagförslag ute på remiss som ska göra det möjligt att använda personal utan arbets- och uppehållstillstånd i Norge. Då behöver de inte avlönas enligt norska avtal.

    Då förslaget blev känt rasade fackföreningarna mot det de betecknade som ett rent lönedumpningsförslag.
    Norwegian flyttar sina stora Dreamliner till Sverige om de norska myndigheterna inte accepterar utländsk besättning på de nya långdistansrutterna.

    "Får vi nej
    av norska myndigheter registrerar vi nya Dreamliner i Sverige och flyttar bolaget som ska driva dem dit. Då är det risk för att en större del av Norwegian flyttar till Sverige eller något annat land av effektivitetsskäl", säger kommunikationschefen Anne-Sissel Skånvik till Dagens Näringsliv.

    Registreras planen i
    Sverige behöver Norwegian inte följa norsk arbetslagstiftning. I Sverige betraktas de som utlandsägda.

    Norwegian kommer att
    fatta beslut efter nyår, säger Skånvik till tidningen.


    di.se - Norwegian vill flytta till Sverige
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ställer mig frågande till säkerhetstänket här. Det finns väl fortfarande människor i vårt rike som inte kan tala engelska men som av någon anledning ändå ska resa utomlands, kanske för att hälsa på en svensk släkting eller göra en gruppresa. Hur ska man hantera detta är det tänkt?
     
  3. Singapore

    Singapore Medlem

    Ort:
    ESMQ / KLR
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ingen som tvingas att flyga Norwegian. Uppfattar man sin språknivå som ett problem kan man ju t.ex välja SAS eller något annat flygbolag, emellertid tror jag inte många har detta som ett problem.
     
    2 personer gillar detta.
  4. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    What? :confused: Självklart på samma sätt som alla icke-skandinaviska flygbolag hanterar icke engelsktalande svenskar på resande fot! Långtifrån alla svenskar reser med skandinaviska flygbolag. Engelska är det språk som gäller inom flyget. Så länge de anställda talar och förstår engelska så upprätthålls säkerheten! Övriga språkkunskaper ser jag mer som en extra service till passagerare!
     
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Naturligtvis är jag medveten om detta och att det inte finns något tvång att välja ett visst flygbolag - även om SAS och Norwegian väl har en synnerligen stor andel av passagerarna från Skandinavien. Men nu talar vi om ett skandinaviskt flygbolag (eller ja, kanske inte så länge till då med de nya baserna osv.) som företrädesvis flyger skandinaver från Skandinavien till utlandet (eller inrikes). Finns det t.ex. krav på att någon ombord ska kunna ett skandinaviskt språk? Jag vet inte, det var dock en tanke som slog mig.
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan nämnda att jag flög CPH-ALC i somras med DY. Trevlig flygning på alla sätt och vis och hygglig service. Purser var dansk, övrig besättning från Spanien, Belgien (!) och Rumänien.
     
  7. Jag tror inte det finns sådant krav nu när Sverige är EU medlem.
    Om jag har förstått rätt alla flygbolag som är registrerad i EU kan flyga valfri sträcka inom EU inkl, inrikesflyg. Var det inte så?
     
  8. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Helt korrekt Doktorn :)
     
    1 person likes this.
  9. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Air Asia redan försökt med LCC interkont till Europa..men lagt ner satsningen pga dålig lönsamhet. Kjos sa tvärsäkert att han kommer lyckas. Flygande personalen hade såklart Malaysiska löne och anställningsvillkår.

    Nu börjar det kanske gå upp ett ljus för Kjos...att det kan bli svårt. Kjos får försöka konkurrera med asiatiska flygbolag...på precis samma villkår som alla andra europeiska flygbolag gör.
    Ofta har ju Kjos snackat om hur bränslesnåla hans Dreamliner är jämfört med konkurrenteras A330/A340/B777/B747 etc...I sommar blir det upp till bevis om Kjos lyckas
    sin ic satsning med sina bränslesnåla 787.

    Det vore helt sjukt OM hela Kjos interkontentala satsning med Boeing 787 kollapsar pga av att han inte får ha thailändska löne och anställningsvillkår i kabinen på sitt europeiska EU/EES interkontentala flygbolag.

    Jag förstår inte varför Kjos innbillar sig att svenska regeringen ska godkänna att han ska få ha thailändska löne och anställningsvillkår på sitt ev svenska ic flygbolag??
    Dream on Kjos!!

    Det kommer aldrig svenska regeringen säga ja till. Det Kjos vill hotar arbetstillfällen i Sverige och övriga EU. Vill Kjos att ic bolaget ska vara svenskt så ska flygande personalen ha svenska löner och anställngsvillkår, precis som på alla andra svenska flygbolag som flyger inom, till och från Sverige.
    I Sverige gäller svenska modellen.
     
    Last edited: 15 December 2012
  10. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du kan tänka med hur i Finland föräldrarna har reagerat när de förstått att det inte finns någon F/A onboard som kan det lokala språket när de skickat deras barn på väg...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×