Senaste nytt

Norwegian till "fel" terminal på Arlanda

olo

Medlem
Även längst ute på piren som rymmer gate 11-24?
Jag tror att det efter ombyggnaden av övervåningen är så, men jag har inte studerat det hela i detalj. Möjligen är de fyra gaterna fortfarande bara non-schengen, vilket känns lite märkligt då man kan nå gaterna från båda våningsplanen.
 

Stefan H.

Medlem
Det jag vet, är att de har kört ett test för terminalbyte. Det startades i början av året och skulle fortlöpa till mitten av mars men blev förlängt till början av juni. Sedan dess har jag inte hört något mer. Tyvärr vet jag inte vilka flighter som inte behöver bussas tillbaka till 4:an och vilka där det är OK att gå ut direkt via 5:an. Att utrikesplan landar på 4:an skulle däremot inte ingå i testet, så ingen aning om vad som hänt där.
Kan återkomma med ett bättre svar när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka.

Om du ha möjligthet att kolla detta skulle jag vara väldigt tacksam. Som jag förstår skulle det bli möjligt att åka buss från T4 till T5 (inte tvärtom) utan att gär igenom säkerthetskontrollen igen. Jag har länge väntat på den här tjänsten och hoppas de drar igång så snart som möjligt. Tack för informationen!
 

Brandten

Medlem
Låter inte som att det är ett "fel" utan att det handlar om att planet ska utomlands direkt efter, eller tvärt om. Händer även med SAS relativt ofta.
Ekonomin är förmodligen huvudanledningen. Att det inte händer med KLM, Lufthansa eller annat utländskt bolag beror nog mest på att de inte har flygningar inom Sverige etc. på samma sätt.
Borde vi kunna reda ut genom att få några datum/flightnummer och/eller registrering på flygplanet så kan vi kolla vart det flög vidare.
 

AABack2ARN

Medlem
Bägge gånger jag flugit med norsken och anlänt vid T5 snarare än T4 är med DY4080 från Göteborg till Stockholm. Obligatorisk bussning till T4 för alla (så vitt jag kunde se). Detta var typ förra vintern. Tittar man på fr24 för senaste veckan så flög de vidare inrikes så det varierar nog med tidtabell och aktuellt förseningsläge.
 

Mediana

Medlem
Om du ha möjligthet att kolla detta skulle jag vara väldigt tacksam. Som jag förstår skulle det bli möjligt att åka buss från T4 till T5 (inte tvärtom) utan att gär igenom säkerthetskontrollen igen. Jag har länge väntat på den här tjänsten och hoppas de drar igång så snart som möjligt. Tack för informationen!

Måste tyvärr meddela att jag hittills gått bet. Inte fått reda på något mer men återkommer när jag hör något nytt.
 

Mediana

Medlem
Umeå flighten idag, DY4002 landade på Terminal 5 Gate 13 och bagaget kom ut på Terminal 5. Ingen bussning med andra ord. Kan bero på platsbrist, Malmö DY 4022 landade samtidigt och Göteborg DY 4072 10 min senare.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Under fredagen parkerade en SAS ATR på "baksidan" av terminal 3, vet inte vad bussen tog paxen, kan ju varit både en inrikesankomst eller utrikesankomst, glömde att ta red nummer.
 

obs

Medlem
Har inom den senaste vecka varit med DY4052 (idag) och DY4054 från Malmö till Arlanda och både har anlänt till "fel" terminal.
 
Toppen