Senaste nytt

Norwegian till "fel" terminal på Arlanda

MTheC

Medlem
Jag har under den senaste tiden (ungefär senaste 6 månaderna) varit med om att alla 11 flyg jag tagit med Norwegian till Arlanda har ankommit till fel terminal dvs om jag flugit inrikes (från Malmö) till Arlanda så har vi kommit till Terminal 5 och vice versa de gånger jag flugit utrikes (från Amsterdam, Köpenhamn och Krakow) så har vi ankommit till Terminal 4. Jag har under tidigare år varit med om detta kanske en gång men nu verkar det vara mer regel än undantag så tänkte höra om andra har samma upplevelse eller om jag bara haft otur (11 gånger i rad).

Det är ganska störande då man då måste ta buss till rätt terminal då de tydligen inte får släppa av folk vid fel terminal och det har vid 2 tillfällen tagit 15-20 minuter innan de lyckats få fram bussar vilket gör att man tillbringar 30 min med logistik på marken vilket då nästan är samma som flygtiden från t ex Malmö. Vore intressant om någon här vet vad det är som gör att Norwegian arbetar så här? SAS brukar ju t ex lämna passagare vid rätt terminal och sen bara köra över planet till rätt terminal om de ska någon annanstans.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Senast i söndags landade sas kärran från Tallinn jag satt på vid t4 och vi fick vänta på bussar. Visserligen inte så länge men det kostade mycket tid när man hade bråttom.

Visserligen inte alls råkat ut för det så många gånger som du, men det är definitivt inte något som sas inte gör, det har hänt ett antal gånger förut också.

Frågan är om det verkligen är Norwegians fel, eller om det är swedavia? Var det inte någon rapport från ett pendlar möte för ett tag sedan när man klagst på att det varit så och fått veta att det var swedavias fel. Eller var det kanske I Göteborg?
 

MTheC

Medlem
Vore intressant att höra mer vad felet ligger. Jag kanske haft extrem otur men har under samma period haft över 20 ankomster till Arlanda med SAS utan problem, en handfull med KLM, Lufthansa och Austrian också utan problem. Det som fått mig att tro att det varit Norwegian är att de vid ett antal tillfällen sagt att det är för att de vill komma iväg snabbt (idag sa de att de skulle vidare till Bergen och därför lastade av oss vid T5).
 

Moco

Medlem
Låter inte som att det är ett "fel" utan att det handlar om att planet ska utomlands direkt efter, eller tvärt om. Händer även med SAS relativt ofta.
Ekonomin är förmodligen huvudanledningen. Att det inte händer med KLM, Lufthansa eller annat utländskt bolag beror nog mest på att de inte har flygningar inom Sverige etc. på samma sätt.
 

MTheC

Medlem
Ok, så då är det bara "otur" att jag haft 100% av flighterna med Norwegian och 0% med SAS i år där det hänt.

Vore intressant att se om det finns lite statistik på hur vanligt det är. Min känsla är, visserligen bara baserat på egen och några kollegors upplevelser är ju att det är extremt vanligt med Norwegian och med över 50 ankomster till Arlanda med SAS per år de senaste 5-6 åren så har jag aldrig varit med om det.
 

Moco

Medlem
Ok, så då är det bara "otur" att jag haft 100% av flighterna med Norwegian och 0% med SAS i år där det hänt.

Vore intressant att se om det finns lite statistik på hur vanligt det är. Min känsla är, visserligen bara baserat på egen och några kollegors upplevelser är ju att det är extremt vanligt med Norwegian och med över 50 ankomster till Arlanda med SAS per år de senaste 5-6 åren så har jag aldrig varit med om det.

Möjligt, men ovanligt är det inte. Jag har haft minst 2-3 liknande situationer med SAS de senaste månaderna.
 

maswan

Medlem
Jag ligger väl på en 20-30 Arlanda-ankomster med SAS per år de senaste 3-4 åren, och har varit med om parkering vid fel terminal 2 eller 3 gånger.

I alla de fallen har det handlat om ett försenat inrikesflyg som har parkerat på T5, och även släppt av de med anslutande utrikesflyg in i terminalen, medans resten av oss fick åka långsam buss.
 

mha321

Medlem
Det beror antagligen på en kombination av linjer och tider. Det måste ju t.ex. vara en flygplanstyp som används på både utrikes och inrikes, och vid ungefär den tiden. Sedan kan jag tänka mig att om de får välja, så låter SAS en mindre kärra göra detta snarare än en större (i mitt fal nu i veckan var det en CRJ900 som skulle vidare till Umeå (enligt fr24). Vilket inte Norwegian kan göra eftersom de ine har några mindre.
 

MTheC

Medlem
Möjligt, men ovanligt är det inte. Jag har haft minst 2-3 liknande situationer med SAS de senaste månaderna.
Kommer du ihåg vilka destinationer det gällde? Jag (och kollegor) upplever främst problemen med Norwegian när man kommer från Malmö eller Köpenhamn så är främst där jag nu väljer SAS (eller i nödfall BRA) men bra att veta om det är andra destinationer där SAS kör samma grejer. Nu när jag kollar så verkar det faktiskt som alla de fall jag haft problem med Norwegian från Malmö gäller samma tid och flight så kanske är så att den alltid ska vidare utrikes.
 

nissefalk

Medlem
Jag hade en SAS flygning från Göteborg till Stockholm i våras som ankom Terminal 5, perfekt för mig då jag skulle vidare till London men det var en hel del passagerare som inte var så nöjda med att få vänta på en buss tillbaka till T4.

På samma resa skulle jag då tillbaka från Arlanda till Göteborg och mitt plan kom in till T5 men efter att man släppt av passagerare i T5 så bogserade man över planet till gate vid T4, denna gången var det en CRJ 900
 
Toppen