Senaste nytt

Norwegian tar Dreamlineren ut av produksjon

Homer

Medlem
Tror dom också haft en del problem men det är inte så intressant för skandinavisk media.

Precis


Passengers 'refuse to board' Dreamliner as Delhi-bound Air India flight is delayed by 24 hours


The brand new Boeing 787 Dreamliner seems to have let down Air India (AI) again as scared passengers refused to board the plane at Charles De Gaulle Airport, Paris, after the Delhi-bound flight was delayed by 24 hours due to a technical snag on September 28.


MY BIZ: Passengers refuse to board Dreamliner as Delhi-bound Air India flight is delayed by 24 hours | Mail Online


Dreamliner nightmare continues for Boeing as Qatar Airways pulls plane out of service 'after smoke reported near electrical compartment' 26 july 2013
http://www.dailymail.co.uk/news/art...oke-reported-near-electrical-compartment.html
 
Last edited:

JonW

Medlem
måste fråga en eventuellt dum fråga MEN...varför har inte tex Qatar samma bekymmer med sina dreamliners som Norwegian har ?
Minns jag inte fel så var Kjos så kjempekåt på planet att han accepterade plan med en väldigt tidig specifikation för att kunna komma längre fram i kön, och det kan ju spela in. (Undrar om inte denna spec kallades "The troublesome teens" internt på Boeing.)
Jag tror även DY:s plan är en bit tyngre än de senare speccarna.
 

dino_81

Medlem

Det tycker jag också att den är. Men Norwegian försöker nog hävda någon form av extraordinära orsaker till att just deras Dreamliner har haft problem. Jag tror, liksom Holloman spekulerar i ovan, att Norwegian har haft otur och fått måndagsexemplar. Det bör absolut inte räknas som något extraordinärt som inte ska generera ersättning enligt EU 261/2004. Däremot verkar säkert Norwegian, liksom många andra flygbolag, på det viset att man nekar ersättning (trots att man ska betala) fram till dess att man fälls i Allmänna Reklamationsnämnden eller som i det här fallet, Flyklagenemnda. Så tolkar jag artikeln. Kan även tänka mig att Norwegian kommer att ställa någon form av ersättningskrav mot Boeing då man säkert kommer hävda att de har en stor del i att flygplanen inte fungerar som de ska.

måste fråga en eventuellt dum fråga MEN...varför har inte tex Qatar samma bekymmer med sina dreamliners som Norwegian har ?

Qatar hade problem med en grounded Dreamliner fleet under tiden som man utredde batteriproblemen. Eventuellt undvek man därigenom andra barnsjukdomar som annars skulle orsakat förseningar/inställda avgångar men nu istället kunde åtgärdas under tiden då flygplanen stod på marken? Sedan är nyhetsvärdet i svensk media större när det gäller Norwegian än andra mer långväga flygbolag.

Nu blev det många tror, kanske och tokningar men det kanske kan vara ett någorlunda svar på din fråga? :confused:
 
Last edited:
Qatar fick vända efter de lämnat Arlanda för ca 1 månad sen, då flapsen inte fungerade korrekt, och jag tror den gick fyra timmar sent. Har man flugit med Qatar vet men att 99% av paxen ska vidare från Doha, och det med ganska kort transfer.
 

agehall

Medlem
Dreamliner är ju helt klart ett problembarn änsålänge. Jag tycker faktiskt lite synd om Norwegian nu, för deras maskiner verkar vara väldigt drabbade. Jag tror nog att andra 787-operatörer också har problem, men de har oftast fler plan de kan sätta in. För Norwegian finns det ju ingen backup.
 

Claes L

Medlem
Det tycker jag också att den är. Men Norwegian försöker nog hävda någon form av extraordinära orsaker till att just deras Dreamliner har haft problem. Jag tror, liksom Holloman spekulerar i ovan, att Norwegian har haft otur och fått måndagsexemplar. Det bör absolut inte räknas som något extraordinärt som inte ska generera ersättning enligt EU 261/2004. Däremot verkar säkert Norwegian, liksom många andra flygbolag, på det viset att man nekar ersättning (trots att man ska betala) fram till dess att man fälls i Allmänna Reklamationsnämnden eller som i det här fallet, Flyklagenemnda. Så tolkar jag artikeln. Kan även tänka mig att Norwegian kommer att ställa någon form av ersättningskrav mot Boeing då man säkert kommer hävda att de har en stor del i att flygplanen inte fungerar som de ska.

Efter kollegan flög (eller skulle) JFK-ARN, och blev 24 timmar sen och routad via OSL så fick han svara att det var extraordinära orsaker och kan få 300 euro
 

Paby

Medlem
måste fråga en eventuellt dum fråga MEN...varför har inte tex Qatar samma bekymmer med sina dreamliners som Norwegian har ?

Andra airlines vet hur man introducerar en ny flygplanstyp och lägger rotationsschemat därefter med glapp för tid i hangaren. Norwegian har korkat nog räknat med att dom ska kunna rotera en helt ny typ 24x7 från dag 1 och det är orealistiskt. Alla tidigare flygplanstyper (inte minst 747) har haft stora problem tidigt i sin livscykel så 787 är inte unik i det. Norwegian är däremot unika i sin överoptimism att tro att man kan starta en longhaulsatsning med bara två individer under dom förutsättningarna.

Sen har ju Qatar, UA m.fl. trots sin bättre planering drabbats av vissa problem men återigen, det är en ny flygplanstyp. Man kan inte förvänta sig annat.
 
Last edited:
Toppen