Senaste nytt

Norwegian startar Stockholm/Oslo/Köpenhamn - Krabi

STO-ARN

Medlem
Trevligt med nya flyglinjer.
Det kan ju tyckas försumbart med en flygskatt på 400 SEK, på en långflygning. Men betänk att ett "Tongivande Parti = MP" redan en månad efter införandet, 01APR2018, ville dubblera flygskatten. För de som var med när "OMS" infördes, sedermera "MOMS" så var den väl på blygsamma c:a 2 procent vid start...
 

Dr. Miles

Expert
Trevligt med nya flyglinjer.
Det kan ju tyckas försumbart med en flygskatt på 400 SEK, på en långflygning. Men betänk att ett "Tongivande Parti = MP" redan en månad efter införandet, 01APR2018, ville dubblera flygskatten. För de som var med när "OMS" infördes, sedermera "MOMS" så var den väl på blygsamma c:a 2 procent vid start...
Som jag skrev i en annan tråd, Storbritannien införde UK Air Passenger Duty (UK APD) i 2007 och det var lägre skatt än idag.
Idag kostar UK APD mer än dubbelt jämfört med när den infördes i 2007. Trots det, har antalet av direktlinjer inte minskat och inte heller passagerarantalet.

När UK APD infördes i 2007
  • flight till en destination Europa i Economy class: 5 GBP
  • flight till en destination Europa i Business class: 10 GBP
  • flight till en destination utanför Europa i Economy class: 20 GBP
  • flight till en destination utanför Europa i Business class: 40 GBP

Idag:
  • till en destination vilkets avstånd är upp till 2.000 miles i Economy class: 13 GBP
  • till en destination vilkets avstånd är upp till 2.000 miles i Business class: 26 GBP
  • till en destination vilkets avstånd är över 2.000 miles i Economy class: 75 GBP
  • till en destination vilkets avstånd är över 2.000 miles i Business class: 150 GBP

Air Passenger Duty - Wikipedia
 
Last edited:
Toppen