Senaste nytt

Norwegian ställer in samtliga flygningar i Skandinavien

Bryant

Medlem
ImageUploadedByTapatalk1425464972.950469.jpg


Hyfsat med flyg för att vara strejk. Samtliga flyg flyger till/från baser utomlands, Spanien, Storbritannien, Finland och longhaul.

Vissa flighter flygs med inhyrda plan, ex SmartLynx och DAT.
 

Ricci

Medlem
DYs strejkbryteri leder till begäran från norska Parat om sympatiåtgärder från de svenska fackförbunden Unionen (som bla organiserar kabinpersonal) och Transportarbetareförbundet. Beslut tas troligen under dagen.
Norska facket ber Sverige om hjälp | Näringsliv | SvD
Har för mig att de som tankar flygen ligger under Transportarbetarförbundet och om de tas ut stoppar de nästan alla medel/längre flygningar för Norwegian.
 

mha321

Medlem
Har för mig att de som tankar flygen ligger under Transportarbetarförbundet och om de tas ut stoppar de nästan alla medel/längre flygningar för Norwegian.
Någon från parat hotade ju även med att blanda in transportförbundet på europeisk nivå om det norwegian gör klassas som strejkbrott, och det de pratade om då var att inga norwegian plan skulle kunna tankas i hela Europa. (hur mycket a det som är sant vet jag dock inte, såg det i någon norsk tidning för ett par dagar sedan, när konkursen diskuterades som alternativ för norwegian)
 

Nemo

Medlem
Har för mig att de som tankar flygen ligger under Transportarbetarförbundet och om de tas ut stoppar de nästan alla medel/längre flygningar för Norwegian.
Stämmer bra det! Transport organiserar flygtekniker, flygmekaniker, lastare, flygplatsarbetare, flygfrakt, fältarbetare, avisare och flygtankare enligt Svenska Transportarbetareförbundet. Kan vara svårt att få iväg flygplan om de går in med sympatiåtgärder.
 
Intressant reaktion på DY-strejken att både morgon- och kvällspressen kör med snyfthistorier. En man i Oslo beklagade sig att behöva åka tåg i 23 timmar för att komma hem! :oops: Det fanns tydligen inga platser på SAS-flighter.
Inte hört talas om att det kanske är bättre då att ta in på ett hotell i Oslo under tiden strejken pågår om man nu ser en tågresa som ett straff... Kan väl knappast ha undgått heller att känna till att strejken skulle börja idag.
Den här typen av artiklar såg jag inte när det var strejk på SAS i veckan, eller så blundade jag då:)
 

Carl

Medlem
Intressant reaktion på DY-strejken att både morgon- och kvällspressen kör med snyfthistorier. En man i Oslo beklagade sig att behöva åka tåg i 23 timmar för att komma hem! :oops: Det fanns tydligen inga platser på SAS-flighter.
Inte hört talas om att det kanske är bättre då att ta in på ett hotell i Oslo under tiden strejken pågår om man nu ser en tågresa som ett straff... Kan väl knappast ha undgått heller att känna till att strejken skulle börja idag.
Den här typen av artiklar såg jag inte när det var strejk på SAS i veckan, eller så blundade jag då:)

Kan det bero på att SAS resenärer generellt är mer resvana än de som väljer Norweigan och är på så sätt mer förberedda när situationen uppstår?
 
Toppen