Senaste nytt

Norwegian ställer in samtliga flygningar i Skandinavien

nota bene

Medlem
Antar att DY inte erbjuder 24h öppet köp på plåtarna...
Vi får väl se imorgon vad som händer. Har iaf införskaffat mig en mycket billig reservbiljett med SK för 3300 kr. Ett alternativ vore att flyga till MMX med Malmö aviation, men det är ju lite knepigt att försöka utröna något med Norwegian om man befinner sig på Bromma.
 

nota bene

Medlem
Nu har jag läst på lite mer... Svensk kabinpersonal jobbar redan genom bemanningsföretag (så omfattas ej). Det som kan hända är att svenska piloterna sympatistrejkar.

Mitt flyg visas fortfarande som om det skall gå, och det går att boka biljetter fortsatt. Jag har inga förhoppningar, men det kan ju bli intressant.
 
A

Aurora

Guest
Mitt flyg visas fortfarande som om det skall gå, och det går att boka biljetter fortsatt. Jag har inga förhoppningar, men det kan ju bli intressant.

FYI er det flighter som vises "på rute" helt fram til avgang, før de fjernes. Dette skjedde bl.a i dag.
Flyet ble kansellert like før boarding, så fikk Jahn-Edvard denne kølappen | Nordlys

"Jahn-Edvard Thobiassen sto tirsdag kveld klar til å borde et Norwegian-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen, da alle skjermene rundt ham gikk svart.
- Det var bare 15 minutter til avgang, og alle var passasjerene var klare foran skranken med billetten i hånden. Plutselig ble skjermene som viser hvor vi skal reise svarte, og vi fikk beskjed om at flyet var kansellert."
 

nota bene

Medlem
Som sagt, jag har inga förväntningar. Detta är antingen ett EU2004/261-ärende eller ett ärende för mitt försäkringsbolag.

En intressant fråga är huruvida EU-reglerna gäller då:

1. Min flygning skall ha svensk kabinbesättning (som inte strejkar eller kan permitteras), och piloterna skall ej ut i strejk förrän till kvällen imorgon [och skulle således mycket väl kunna flyga fram tills dess]

2. Re-reouting vid inställt flyg gäller oavsett vad som orsakar att det ställs in [inkl. strejk]. Är då Norwegian skyldiga att omboka till annat flygbolag för att snarast möjligt se till att pax når destination? Då Norwegians strejk inte har en definierad slutpunkt är det ju meningslöst att hävda att de bokar om pax 'at the earliest opportunity' eftersom det kan dröja både dagar och veckor - vilket uppenbarligen kan undvikas genom ombokning till andra bolag.

Vad säger @Agö och @Nemo angående punkt 2?
 

Nemo

Medlem
Rent formellt har du rätt till ombokning på annat bolag, i praktiken är det så stor omfattning av mängden strejkdrabbade passagerare att det blir svårt att få plats. Tåg, buss, ev hyrbil kommer att vara alternativ. Kontakta DY för besked.

Dagens trafikkinformasjon

Informasjon om avgang via SMS
Hvis din avgang er kansellert eller forsinket, vil vi gjøre vårt beste for å holde deg oppdatert via SMS på det telefonnummeret som er registrert i reservasjonen.

Dersom reisen er reservert hos reisebyrå, kan du registrere telefonnummeret ditt på nett 2 dager i forveien og motta SMS hvis din avgang blir forsinket eller kansellert. Trykk på «vis detaljer» på er flyet i rute for å registrere ditt telefonnummer på den gjeldende avgangen.PassasjerrettigheterVi vil gjøre vårt ytterste for at våre passasjerer blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk for passasjerrettigheter (261/2004). Finn ut mer om dine rettigheter.

Kontakt oss
Hvis du trenger hjelp til ombooking, har vi opprettet et eget nummer for passasjerer som er berørt av streiken: +47 2149 2149.

Hvis du har booket via reisebyrå, og trenger hjelp til ombooking, vennligst ta kontakt med ditt reisebyrå eller ring vår hotline.


Norwegian - Chat
Norwegian - Chat
 

Dr. Miles

Expert
Antar att DY inte erbjuder 24h öppet köp på plåtarna...
Det beror på vilken biljettyp och till vilken destination man har köpt.
Inom Europa med LowFare biljett kan man få pengarna tillbaka inom 4 timmar från bokningstillfället.
Norwegian skrev:
LowFare-biljetter kan avbeställas inom 4 timmar

LowFare-biljetter kan avbokas utan extra kostnad inom 4 timmar efter bokning. Efter 4 timmar ges ingen återbetalning. Andra villkor gäller för flygningar till/från USA.

Om du har bokat fel datum/tid/sträcka kan du inom 24 timmar (eller 12 timmar om du bokar mindre än 24 timmar innan avresa) få återbetalat biljetten mot att du omedelbart bokar en ny resa (till tillgängligt pris) med korrekt datum/tid/sträcka via vår kundtjänst. Återbetalning ges inte om den nya biljetten inte är bokad enligt ovanstående regler.

Önskar du att ändra din reservation så gäller regler och villkor.

Flygningar till/från USA
Norwegian erbjuder full återbetalning för biljetter till och från USA om du bokar av din resa inom 24 timmar efter bokningstillfället, förutsatt att resan bokas minst en vecka innan avresa.
InfoUrlGrace4Hours - Norwegian
 

011430121

Medlem
På Swedavias hemsida så går några DY flygningar, ikväll så har man inte ställ in så många flyg ännu
 
Toppen