Norwegian siffror kontra SAS

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av varva77, 6 April 2016.

  1. varva77

    varva77 Medlem

    Kanske skall avvakta till SAS-siffrorna i morgon men det finns väl inte mycket som talar för att det skulle vara någon större skillnad mot senaste åren. Misslyckas Norwegian med något de gör (förutom kundservice och dreamliner som avgår)?

    Själv gör jag vad jag kan för att inte sätta en fot någon av deras av flighter men jag måste motvilligt erkänna att det är svårt att inte imponeras av deras siffror månad efter månad. Mer kapacitet, högre intäkt och mer välfyllda plan är ju en ekvation SAS inte varit närheten av att lösa såvitt jag kan komma ihåg. I princip konsekvent tycker jag högre intäkt alltid visat lägre kabinfaktor/antal passagerare, mer kapacitet/lägre intäkt, högre kabinfaktor etc för SAS del. Tyvärr är det ju ibland tom både och.

    Visst har finansiella situationen förbättrats men tycker ändå att man får känslan av att deras satsningar (Eurobonus (Diamond, Travelcash, connect osv), ny kabin/flotta, lounger, underleverantörer osv) har enormt svårt att generera några betydande intäkter eller förändra situationen drastiskt. Den som lever får se men tror själv att med en tveksammare konjuktur och högre bränslepris så har vi 2012 i repris men med ett sämre slut. Hoppas innerligt att jag har fel.

    Fler flyger med Norwegian - Affärsvärlden

    Trafiklyft fr Norwegian i mars
     
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Jag vill minnas att jag läste någonstans att de bland annat tappar marknadsandelar på föredetta hemmamarknaden Norge?

    Den absolut största delen av deras tillväxt sker ju utanför Skandinavien, på baserna i England och Spanien. Att jämföra den tillväxten med SAS som bara jobbar i Skandinavien blir inte en relevant jämförelse.

    Därmed inte sagt att de mesta de tar i blir guld. Men de befinner sig också i extrem expansion där de är extremt tungt beroende av exportkrediter och liknande.

    Och de har ju inte direkt lyckats få sina tillstånd att flyga till USA och att överflyga Ryssland, så riktigt allt går inte enligt deras planer...
     
    011430121 och ARNBER gillar detta.
  3. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Mmm, Norwegian gick ju om SAS som största bolag på Oslo Gardermoen under 2015.

    Norwegian størst i Oslo Lufthavn

    Men det är klart, tillväxten hämtas givetvis utanför Norden. Nu väntar ju också långlinjer från Italien och Frankrike.
     
  4. mha321

    mha321 Medlem

    Hmm. Kanske var specifikt på norsk inrikes? Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det, men det var något halvår sedan.
     
  5. varva77

    varva77 Medlem

    Förvisso sant men just det att de expanderar enormt snabbt på många ställen men lyckas ändå få folk att välja dem, och betala, är det som förvånar. Exportkrediter eller inte. Samtidigt kan SAS tramsa om att det tar år innan en long haul linje är lönsam, miljardinvestering etc, har svårt att tänka mig att DY's har sådan approach. Såvitt jag vet är det inte många linjer DY varit tvungna att backa ifrån. Arlanda-Kiruna och Finland första försöken om jag inte missat något. Jag vet inte hur många SAS gett upp/gått in/ut på bara senaste åren.

    Men visst är det olika bolag men i grund och botten handlar det ju ändå om att fylla plan till en intäkt som genererar lönsamhet.
     
    Mikael Stillman gillar detta.
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Nåja. Som alla andra flygbolag är Norwegian snabba att stänga rutter om de inte är lönsamma - sannolikt snabbare än drakarna. Några exempel är Oslo-Dubai, Köpenhamn-Karup (2015), ett gäng rutter från Jylland och Köpenhamn-Bratislava/Milano/Belgrad/Liverpool.

    Norwegian lukker fire ruter fra København
     
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  8. mha321

    mha321 Medlem

    Ja, Norwegian agerar definitivt snabbare än legacies där - snabbare både på att öppna och på att stänga.

    Sedan är ju SAS strategi generellt att öppna daglig eller åtminstone nästan daglig på sina longhaul-destinationer medans Norwegian ofta börjar med en dag i veckan. Det är betydligt lättare att fylla det flyget - och framförallt är det lättare att fylla det med de resenärer som finns i Norwegians huvudsakliga målgrupp (fritidsresenärer). Affärsresenärer har ofta högre krav på flexibilitet än så. Men det är Norwegians målgrupp som växer isärklass snabbast.

    Sedan spelar krediterna de har en stor roll i det också. Norwegian kan våga chansa mycket mer, för de kan ta en ganska stor smäll om det går snett just pga att de har en bufferten. SAS är mer exponerade där, och vågar därför inte chansa på samma sätt.

    Det leder också till helt olika förväntningar på bolagen från marknadssidan. Vilket väl är det som ligger bakom att de senaste 3 åren har SAS-aktien gått upp 79% och Norwegian "bara" 68%. Trots att Norwegian vuxit mångdubbelt snabbare.

    Missförstå mig rätt - jag är klart impornerad av vad Norwegian har gjort. Men det är inte helt korrekt att jämföra dem med SAS - de borde snarare jämföras med RyanAir, EasyJet eller Southwest.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×