Senaste nytt

Norwegian "racing start" incident

Detta är ett av våra närmaste problem framöver. Vi väljer ett seriöst flygbolag men vi vet inte om dessa har outsoursat piloterna till något låglöneland. Detta ger naturligtvis negativ inverkan på flygsäkerheten.
Nja, om man väljer ett bolag som outsoursat till något skräpbolag så är de ju per definition inte seriösa. Sedan börjar de bolag som inte gör så bli mer och mer lätträknade.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Dagens CHECK-IN.dk har en artikel om detta
Jag väntar på en kommen tar från Björn Kojs. Du kanske skall be att få komma till Skavlan igen och förklara detta intermezzo. Det är nog många som väntar på Din kommentar.
 

Jean-Pierre

Medlem
Nu säger de i intervju (austrianwings.info) att:

- config warning gick igång p.g.a. att parkeringsbromsen var på. ...Men radardatat visar ju att kärran kom 230m innan stopp på startbanan. WTF? knappast med parking brake set...
- Att det blev en "slip" av flying pilot, som fimpade motorerna.
- att dom inte behövde göra ny performance calculation innan take-off, med 230m av banan redan förbrukat.

Kristiansands bana är ganska kort, 2030m, redan innan man bränt 230m. Om 738:an var lätt lastad för ett kort hopp till Oslo så torde det förvisso vara en smal sak med 1800m återstående startbana, men performance calc ska ju ge V1-hastigheter, marginaler för om en motor lägger av i kritiskt ögonblock, hänsyn till vind, o.s.v.

Att strunta i ny performance calculation baserat på ny, kortare banlängd känns farligt, om man ska se händelsen ur ett rent flygsäkerhetsperspektiv. (tycker jag som "arm-chair pilot").
 
Toppen