Senaste nytt

Norwegian pilot eskorterad från plan i Helsingfors

Nu var inte deras ev utbildning den springande punkten i mitt inlägg ovan, men absolut har du rätt.
Bland det första jag fann var detta när jag sökte, men det är inte dagsfärska siffror.

Var tredje syrisk flykting högutbildad | SVT Nyheter
Handlar om 2014, dvs innan den stora flyktingströmmen 2015 (var inte ens 2000 som ansökt om att få sin utbildning godkänd) samt nämner bara att syrier är över snittet, ingenting om taxichaufförer...

Så att Sverige har välutbildade taxichaufförer är kanske en myt? Om de sen krökar mer eller mindre än en pilot har jag svårt att veta.
 

adhoc76

Medlem
Om de sen krökar mer eller mindre än en pilot har jag svårt att veta.

Precis och det är det ju ingen som kan veta. Rimligen får man räkna med ett mörkertal både för piloter och taxichaufförer. Särskilt om vi inkluderar droger i beräkningen. Det jag är nyfiken på och som jag vet för lite om är hur det ser med upptäcktsrisken för piloter. Jag har inte koll på hur flygbolagen jobbar internt med dessa frågor. Så här säger Transportstyrelsen och hänvisar då till internationella regler:

Regler för alkohol & piloter
 

igelkotten

Medlem
Självfallet ska alla testas för droger och alkohol om de ska framföra ett passagerarfordon.

Med tanke på alla kostnader för säkerheten inom flyget borde det vara både naturligt och självklart att piloter ska testas, mänskliga faktorn inverkar ju stort på många olyckor.

Gällande utlänningars utbildning kan diskussionen tas någon annanstans. Folk har den åsikt de bestämt sig för innan och det blir bara tråkig stämning helt i onödan
 
Toppen