Senaste nytt

Norwegian pilot eskorterad från plan i Helsingfors

Jag jobbar inom sjukvården och vill nog påstå att detta med missbruk finns inom alla samhällsklasser.

Men om vi ska generalisera så är det oftast kidsen från överklassen som tar partydroger, förortskidsen har inte samma ekonomiska förutsättningar. Sen så rullar det på rätt bra för den förstnämnda grupp medans dom som har det sämre oftare blir fast i sitt missbruk.

Det är bara snobberi att säga att taxichauffören har sämre utbildning. Många är invandrare med universitetsutbildning men som inte får ngt jobb inom sitt yrke i detta land. Varför behöver vi nog inte dra upp här inne, då det tenderar att bli för mycket politik i det hela.
 

Dr. Miles

Expert
Är det? Hade varit kul att få en källa på det!
Off topic svar

Jag har ingen statistik men jag känner en som var sådan.
En av mina klasskamrater på SFI var från Bolivia och var läkare i sitt hemland (alltså, han hade universitetsutbildning).
Han var taxichaufför i Stockholm för att han inte kunde hitta något läkarjobb då.
 
Är det? Hade varit kul att få en källa på det!
Sitter med mobilen nu men googlade och fann givet siffror som pekar åt båda hållen, såklart.
Det är inte så svårt att finna färska uppgifter men detta är mer komplext än så. Tror dessutom att detta forum är fel ställe för att göra en djupdykning i ämnet.
 
Off topic svar

Jag har ingen statistik men jag känner en som var sådan.
En av mina klasskamrater på SFI var från Bolivia och var läkare i sitt hemland (alltså, han hade universitetsutbildning).
Han var taxichaufför i Stockholm för att han inte kunde hitta något läkarjobb då.
Det här forumet brukar ju aldrig godta anekdotiska bevisföring eller "jag känner någon som råkat ut för det" när det gäller flygrelaterade ämne, borde inte vara så i detta fall heller.

Sitter med mobilen nu men googlade och fann givet siffror som pekar åt båda hållen, såklart.
Det är inte så svårt att finna färska uppgifter men detta är mer komplext än så. Tror dessutom att detta forum är fel ställe för att göra en djupdykning i ämnet.
Visst är det fel forum, men jag tycker ändå inte man skall kunna slänga ur sig vad som helst utan att kunna underbygga det med fakta för att sen säga "detta är inte rätt forum att diskutera det i".
 
Det här forumet brukar ju aldrig godta anekdotiska bevisföring eller "jag känner någon som råkat ut för det" när det gäller flygrelaterade ämne, borde inte vara så i detta fall

Nu var inte deras ev utbildning den springande punkten i mitt inlägg ovan, men absolut har du rätt.
Bland det första jag fann var detta när jag sökte, men det är inte dagsfärska siffror.

Var tredje syrisk flykting högutbildad | SVT Nyheter
 
Toppen