Senaste nytt

Norwegian nekade passagerare mat och dryck under 12 timmars flygning.

Alf

Medlem
Norwegian är Ryan air, ingen skillnad. Dålig personalpolitik, uselt för resenärer.

Håller inte med dej, har åkt med båda. Det är lite elakt att jämföra Norwegian med Rajjan. När det gäller Rajjan så var det länge sedan jag slutade att åka med dessa och jag avser inte göra det heller. Jag har visserligen bara åkt Norwegian på inrikes och där är det inte så stor skillnad mot SAS. I de fall jag åkt Norwegian har dom räddat mej från att komma hem samma dag när SAS ställt in. T o m lite bekvämare med Norwegian då det är stora plan och mindre beläggning. Personalpolitiken är definitivt under isen på Rajjan men faktiskt lite bättre på Norwegian även om dom har långt kvar till anständiga villkor.
 

Roger J

Medlem
SAS tar bara kort (eller poäng) numer också vad jag förstått. I och för sig på short- och midhaul. Men antar att det är svårt för personalen att ta betalt i kontanter om de inte har kontantbetalning ombord. Håller med om att det enklaste borde varit om en personal eller passagerare betalat med sitt kort och tagit emot cash...
 

SK1989

Medlem
Norwegian meddelar på facebook att man ska kunna få gratis vatten samt kunna betala med kontanter ombord deras långdistansflygningar...

Norwegian skrev:
Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter:

- Gratis vann til alle om bord
- Det vil være mulig å betale med kontanter om bord
- Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen
 

nlu

Medlem
Ryan air, anställer låglönepiloter och kabin i låglöneländer, det gör även Norwegian.

De är exakt samma sak.

Exakt samma sak med bokningssystem och platsval, betala, betala betala. Samma sak.

Du får vad du betalar för, och i Norwegiens fall, ofta dyrare än ett bolag ur en allians, oavsett vilken av de tre.

Norwegian och Ryan air är samma sak.
 

Alf

Medlem
Ryan air, anställer låglönepiloter och kabin i låglöneländer, det gör även Norwegian.

De är exakt samma sak.

Exakt samma sak med bokningssystem och platsval, betala, betala betala. Samma sak.


Du får vad du betalar för, och i Norwegiens fall, ofta dyrare än ett bolag ur en allians, oavsett vilken av de tre.

Norwegian och Ryan air är samma sak.

Du har fortfarande fel, jag försvarar inte Norwegian.

- jag har en bekant som är FO på bolaget och hon är anställd på vanligt sätt i Sverige. Du kanske räknar Sverige som låglöneland.

- jag bokade för någon vecka sedan en fullprisbiljett från LLA - ARN och betalade inget för val av sittplats. SAS ställde in och hjälpte inte ens till med att boka om till Norweigian så jag skulle hinna med anslutning i Sth annars hade det blivit hotell.

- biljetten jag bokade var en fullprisbiljett och var 700 kr billigare än SAS.

Du kan inte generalisera utan att kolla upp fakta. När det gäller Rajjan har du rätt men fel när det gäller Norwegian. Alltså inte samma sak.

Jag tycker inte heller om inhyrning av besättningar från låglöneländer eller kontraktsanställningar av piloter via bemanningsföretag.
 

Alx

Medlem
Jag tycker att det framgår väldigt tydligt av svaret från Norwegians informationschef att behandlingen inte var korrekt och att man kommer att utreda händelsen och se över betalningslösningen ombord.

Det är oundvikligt att personal på ett så pass stort flygbolag inte begår ett eller annat misstag. Det väsentliga är väl att de inser och erkänner att det var fel samt har för avsikt att vidta åtgärder för att undvika liknande situationer i framtiden.

Flygningar där endast kortbetalning accepteras är inget nytt och antagligen något som kommer att öka.
 

Alx

Medlem
Ni som pratar om piloter och kabinanställda från låglöneländer i negativa ordalag. Har ni några som helst belägg för era direkta eller indirekta antydningar om att dessa på något sätt skulle vara sämre på sitt jobb än motsvarande personal från ett höglöneland?! Eller är det bara fördomar det baseras på :confused:

Jag tycker inte att det är konstigare att en t.ex. en thailändsk kabinanställd nöjer sig med löner anpassade efter dennes levnadsomkostnader än vad det är att SAS-anställda i Sverige accepterar lägre löner än sina danska och norska kollegor.
 

Nystrom

Medlem
- jag bokade för någon vecka sedan en fullprisbiljett från LLA - ARN och betalade inget för val av sittplats. SAS ställde in och hjälpte inte ens till med att boka om till Norweigian så jag skulle hinna med anslutning i Sth annars hade det blivit hotell.

Varför skall SAS boka om dig till Norwegian som man inte har ett samarbetsavtal med? Ombokningar sker inom ramen för en allians, inte mellan konkurrenter eller tror du att Norwegian gladeligen bokar om till annat bolag? Jag har tråkiga erfarenheter av bolaget DY som inte ens bokar om mellan egna flykter utan att plånboken får stryk när stora förseningar föreligger. Bokat plan gäller.....
 

A380*G

Medlem
Varför skall SAS boka om dig till Norwegian som man inte har ett samarbetsavtal med? Ombokningar sker inom ramen för en allians, inte mellan konkurrenter eller tror du att Norwegian gladeligen bokar om till annat bolag? Jag har tråkiga erfarenheter av bolaget DY som inte ens bokar om mellan egna flykter utan att plånboken får stryk när stora förseningar föreligger. Bokat plan gäller.....

Ombokningar sker på lämpligast möjligast sätt, ibland inom alliansen och ibland utanför. Ett tydligt exempel på hur illa det kan bli är en kollega till mig. Han skulle flyga ARN-FRA-BOM. Första leg var försenat så de missade anslutningen i FRA. LH Group från MUC, ZRH, och VIE till BOM hade redan avgått. De fick istället åka BA till LHR och sedan VS LHR-BOM. Knappast inom samma allians.
 

mha321

Medlem
Ombokningar sker på lämpligast möjligast sätt, ibland inom alliansen och ibland utanför. Ett tydligt exempel på hur illa det kan bli är en kollega till mig. Han skulle flyga ARN-FRA-BOM. Första leg var försenat så de missade anslutningen i FRA. LH Group från MUC, ZRH, och VIE till BOM hade redan avgått. De fick istället åka BA till LHR och sedan VS LHR-BOM. Knappast inom samma allians.

Krävs säkert någon form av avtal ändå. Jag har bla blivit ombokad LHR-AMS-ARN med BA+KL för några år sedan när det var SAS-strejk för att ta sig hem. Precis som jag har kollegor som blivit ombokade från BA till SK när de haft inställda flyg. Allians är definitivt inte ett krav, men de går knappast ut och handlar genom att göra en vanlig webb-bokning, det finns någon form av avtal i botten säkerligen.

Men Norwegian har ju som affärsidé att stå utanför samtliga samarbeten, så det förvånar mig inte direkt att SAS inte kan boka om till dem - precis som Norwegian säkert aldrig skulle boka om dig till SAS (eller BA eller LH eller whatever).
 
Toppen