Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Nemo

Medlem
Norwegian-aktien handelsstoppas.
di.se - Norwegian skapar nya bolag för piloterna
Pressemeldinger - Norwegian
Netfonds -- Kursöversikt för NAS.OSE
image.jpg
 

Jacob

Medlem
Så här står det i pressreleasen:

Styrelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har i ett extrainsatt styrelsemöte beslutat att etablera nya dotterbolag i Norge, Sverige och Danmark för de skandinaviska piloterna i bolaget. Det här innebär att alla piloter överförs i respektive pilotbolag. Kollektivavtal med befintliga rättigheter och villkor överförs i de nya bolagen, inklusive rätten att strejka.

Norwegians tydliga mål är att alla piloter ska jobba i ett Norwegianföretag i framtiden. Den pågående strejken sätter allas jobb på spel och den här allvarliga situationen ska piloterna själva kunna påverka utfallet av.

Etableringen av de nya bolagen Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark och Pilot Services Sweden görs för att piloterna i varje land ska kunna påverka sin egen framtid. Norwegian och piloternas arbetsgivare NAN har varit tydliga med att kostnaderna måste ned och flexibiliteten måste öka i den skandinaviska verksamheten om Norwegian ska kunna behålla lika många piloter. Alternativet är nedbemanning i Skandinavien. Överföringen minskar också risken för konkurs i NAN. Kollektivavtalsförhandlingarna kan när som helst återupptas i de respektive pilotbolagen.


Norwegian har hela tiden varit inställd på att komma fram till en lösning med NPU och Parat, men ledningen varken vill eller kan överlåta en grupp anställda ta kontroll över Norwegiankoncernen. Norwegian och NAN satte tidigare idag en tidsfrist till kl. 15.00 för att försöka komma till förhandlingsbordet men då tiden gick ut fanns det fortfarande ingen förhandlingsvilja hos NPU och Parat. Företaget blöder och hittills har över 100 000 passagerare drabbats. Norwegian är på väg in i den sjunde dagen med pilotstrejk.

Lokalt regelverkNorwegian och dotterbolaget NAN respekterar fullt ut att även svenska och danska piloter representeras av sin respektive fackförening. YS/Parat och NAN/NHO luftfart kan dock inte ingå kollektivavtal utanför Norge. Vidare gäller redan svenska och danska regler för bland annat pension i respektive land. Norwegian har fått frågor från svenska och danska piloter som inte vill riskera sitt jobb till följd av NPU:s ultimatum.

Rätten att styra bolaget ligger kvarFackföreningen Parat har hävdat att de kämpar för ett kollektivavtal, vilket de redan har och som nu överförs. Det konflikten handlar om är rätten att styra Norwegiankoncernen, något som varken ledning eller styrelse kan överlåta till facket.

Redan under 2013 beslutade koncernstyrelsen att etablera dotterbolag för operativ drift i Norwegianstrukturen. Det är inte aktuellt att de norska piloterna anställs i moderbolaget för att därifrån kunna kontrollera produktion och linjer, något som NPU kräver. Det skulle innebära att piloterna kan bestämma i alla marknader där Norwegian är etablerat med möjlighet att driva bort kollegor i till exempel England och Spanien. De europeiska piloterna i Norwegianfamiljen har utsatts för hot om ”att svartlistas” för att de fortsätter flyga för Norwegian. De skandinaviska piloterna har dock under flera år haft en särskilt trygghet i sina jobb genom en policyförklaring från bolaget. Ledningen i NAN har varit tydliga mot NPU och Parat att denna förklaring skulle överföras och utvidgas.

Förtydligande för Norwegians övriga personal
Strejken startade i Skandinavien och i dotterbolaget Norwegian Air Norway (NAN). Norwegian Air Shuttle (NAS) är operatör som äger kundrelationerna och alla trafikrättigheter. NAS köper tjänster från Norwegian Air Norway (NAN), bland annat i form av flygplan med besättning. Omfördelning av egna resurser är helt legitimt för ett strejkdrabbat bolag utan att utgöra ”strejkbryteri”, och är inom ramen för ett bolags styrningsrätt. Strejk varken begränsar eller utvidgar den rätten. Överföringen innebär att alla piloter överförs till respektive pilotbolag.

 

mha321

Medlem
Tolkar jag det rätt, så ligger själva flygplanen i NAN. Och man har hyrt ut plan+piloter till NAS. Och man har uttalat sig om att man inte flyger med just de planen eftersom det skulle vara strejkbryteri (däremot tar man in andra plan på wetlease).

Nu separerar man piloterna från planen i bolagen. Det innebär att man enligt Norwegians teori kan hyra in vilka piloter som helst, t.ex. från sina egna bemanningsföretag i andra länder, för att flyga planen som ägs av NAN? Vilket inte gick när flygplanen ägdes av bolaget som strejkade...

Ren gissning dock, det har man ju inte faktiskt sagt...
 

Smithy

Medlem
Tolkar jag det rätt, så ligger själva flygplanen i NAN. Och man har hyrt ut plan+piloter till NAS. Och man har uttalat sig om att man inte flyger med just de planen eftersom det skulle vara strejkbryteri (däremot tar man in andra plan på wetlease).

Nu separerar man piloterna från planen i bolagen. Det innebär att man enligt Norwegians teori kan hyra in vilka piloter som helst, t.ex. från sina egna bemanningsföretag i andra länder, för att flyga planen som ägs av NAN? Vilket inte gick när flygplanen ägdes av bolaget som strejkade...

Ren gissning dock, det har man ju inte faktiskt sagt...

Angående ditt första stycke; Ja, Norwegian försöker hävda det men det är inte sant.

Flygplanen roteras över baserna och det finns inga öronmärka flygplan för NAN. Inte ens 737orna med EI-reg (Irland) som tillfälligt tillhörde Norwegian LH var öronmärkta för någon speciell rutt eller bas.

Jag håller fast vid det jag sagt om Norwegians ledning och sanningen, de står sällan varandra nära.
 

Direktorn

Medlem
Är uppriktigt tråkigt att höra alla dessa snyfthistorier från fack och piloter. Avtal ska gälla med det bolag anställningen finns i. Såklart bör man som pilot räkna med ett något sämre paket i ett bolag som Norwegian. Samtidigt har garanterat bolagets satsningar inneburit en chans för nya piloter att få jobb och erfarenhet. Alla ska börja någonstans men dessa piloter vill nu mest sitta och pilla navelludd vilket möjligen kunnat vara en realitet historiskt i gamla trygga statsägda flygbolag. I andra yrken byter man arbetsgivare om man kan visa att man är duktig. Har aldrig hört om personal i annan bransch som strejkar för att bli anställda i ett moderbolag. Denna typ av ägarkonstruktioner finns inom alla branscher i företagsvärlden. Det är precis på samma sätt som att anställda i ett AB Bonniers dotterbolag kräver anställning i det moderbolaget. Det funkar inte så. Sluta sänk bolaget. Byt jobb eller var nöjda.
 

mha321

Medlem
Angående ditt första stycke; Ja, Norwegian försöker hävda det men det är inte sant.
Jag vet inte vad som är sant eller inte, men jag tycker åtminstone det låter konstigt :)

Flygplanen roteras över baserna och det finns inga öronmärka flygplan för NAN. Inte ens 737orna med EI-reg (Irland) som tillfälligt tillhörde Norwegian LH var öronmärkta för någon speciell rutt eller bas.

Jag håller fast vid det jag sagt om Norwegians ledning och sanningen, de står sällan varandra nära.

Fast något bolag måste vara den formella ägaren av flygplanen, där de tas upp som en tillgång. Sedan att Norwegian flyttar runt dem är en operationell fråga, men ekonomiskt är det ett individuellt bolag som äger dem någonstans.

Och sant eller inte, men det kan säkert användas som argument...
 

majoren

Medlem
”Piloter pratar ganska ogärna om sina löner. Orsaken är kanske att folk skulle tycka att de tjänar ohemult mycket pengar om de talade högt om det. Personligen tycker jag man borde vara mer öppen."

Flygexperten Christer Åström, journalist på tidningen flygrevyn


Ersättning för Norwegians piloter och ombordpersonal per månad, enligt gårdagens Dagens industri:


Befattning Norge Spanien England Thailand
Kapten 102.000 kr 96.000 kr 97.000 kr 96.000 kr
Styrman 66.000 kr 56.000 kr 56.000 kr 57.000 kr
Kabinschef 44.000 kr 18.000 kr 28.000 kr 26.000 kr
Flygvärdinna 40.000 kr 15.000 kr 25.000 kr 22.000 kr


Jag tror de flesta är överens om att arbetet som pilot är ansvarsfullt. Det krävs också utbildning och därtill ett antal år som styrman för att bli flygkapten. Lägg därtill att utbildningen är internationellt gångbar och hela världen är din arbetsmarknad. Därför kommer piloter alltid att vara väl avlönade med en lön som väl motsvarar bättre betalda chefstjänstemän inom offentlig sektor eller privat näringsliv.

Abret är att under monopoltiden i flygbranschen steg löner och förmåner i övrigt till nivåer som långt översteg vad både generaldirektörer och statsråd har. När nu konkurrenstrycket ökar sker det en helt naturlig press tillbaka till en jämviktsnivå. Misstänker att medellönen för flygkaptener i större skandinaviska flygbolag om en så där 10-15 år kommer att ligga betydligt över en riksdagsmannalön och i klass med bättre betalda kommunalråd. Kanske som medellönen för en svensk vd i företag med över 10 anställda?

Förvisso långt ifrån monopoltidens excesser, men ingalunda den misär som de relativt militanta pilotfacken låter påskina.
Detta är givetvis en smärtsam process, men kloka fack och arbetsgivare kan göra den lite lättare. Jag har nog den uppfattningen att Björn Kjos, som den gamle pilot han är, försökt göra sitt bästa. De jämfört med andra lågprisflygbolag relativt goda pilotlönerna i Norwegian, indikerar att så är fallet.
 

011430121

Medlem
Jag såg i eftermiddags en extrasändning på NRK, jag upplevde en Björn Kjos som en av de falska människor jag har hört. Han tyckte att de var tråkigt för de passagerare som nu inte kunde komma med flyget.
Var var Kjos när det satt tusentals personer på flygplatser och inte kom i väg, barnfamiljer kom inte i kontakt med Norwegian för det fanns inga representanter på flygplatsen, tidskillader gjorde att det inte gick att ringa, Björn Kjos var var du då?
När resenärer kräver ersättning som dom har rätt till enlig konsumentlagen och EU regler, så nekas dom till detta för att Norwegian far med lögner.
Varje fall skall behandlas inviduellt, ett sällskap på 5 personer som jag känner så fick en ersättning enligt EU261/2004, övriga fyra fick lämna in nya anmälningar till ARN.
Mitt förtroende för Norwegian är inte högt, ja jag har inte det minsta förtroende för det bolaget och dess ledning.
Förstår att piloterna inte heller litar på sin arbetsgivare!

OT, men det är väl inte lönen som dom strejkar för, det är väl anställnings trygghet?
 
Last edited:
Toppen