Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Ricci

Medlem
Antar jag blir hängd av er andra..Stöttar ledningen i Norwegian fullt ut. Med deras strategi för ett lönsamt bolag krävs flexibilitet. Piloterna kan anpassa sig eller byta arbetsgivare. Det är inte bra när facket tror de bestämmer. Det är inte facket som äger bolaget. Jag ogillar fackföreningar generellt, nämnde jag det?:) kämpa Kjos!
Självklart är det inte bra med ett allt för starkt fack vilket kan göra ett företag ineffektivt. Men att ha ett försvagt fack eller inget alls (dvs management by fear) kan göra att piloter eller annan personal struntar i säkerhetsregler som t ex Norwegianspilot gjorde från New York eller att Ryanair piloter har flugit med för lite bränsle.
Vems ansvar tycker du att det skulle vara om det hände en olycka pga piloten känner sig "tvingad" att bortse från säkerhetsföreskrifterna (pilot, ledningsgrupp, ägarstyrelse etc)?

Ett sådant bolag vill jag inte flyga med och jag tycker också att sådant bolag skall svartlistas.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
som t ex Norwegianspilot gjorde från New York
Var det så? Det har jag missat helt. Lite svårt att tro att det finns direktiv från Norwegian som säger att man inte ska följa säkerhetsreglerna.

Nu är det här i slutändan en helt annan fråga, om Norwegian, SAS mfl. ska kunna överleva på en global marknad så måste kostnaderna för personal ner ordentligt på sikt. Jag är själv starkt kritiskt till EU, EES och den så kallade fria marknaden men nu är det den verklighet vi tyvärr har och då måste en anpassning ske. Det gäller för övrigt inte bara anställningsvillkor inom flyget utan alla delar i samhället.
 

Ricci

Medlem
Var det så? Det har jag missat helt. Lite svårt att tro att det finns direktiv från Norwegian som säger att man inte ska följa säkerhetsreglerna.

Nu är det här i slutändan en helt annan fråga, om Norwegian, SAS mfl. ska kunna överleva på en global marknad så måste kostnaderna för personal ner ordentligt på sikt. Jag är själv starkt kritiskt till EU, EES och den så kallade fria marknaden men nu är det den verklighet vi tyvärr har och då måste en anpassning ske. Det gäller för övrigt inte bara anställningsvillkor inom flyget utan alla delar i samhället.
Angående att flyga med för lite personal ett par minuter innan flygplatser stänger för snöstorm...
Norwegian-fly underbemannet over Atlanteren: - Uakseptabelt, sier Luftfartstilsynet

Både USA och EU svartlistar flygbolag som inte följer säkerhetskraven.....dvs vissa flygbolag kommer inte in på dessa "marknader".
Dock håller jag med att vissa bolag kan göra mer för att få ner kostnaden (ofta gamla statliga bolag). Dessa bolag har ofta en stor overhead kostnad på sig som de behöver göra sig av med.
 
Last edited:

majoren

Medlem
Norwegianpiloterna kräver koncernanciennitet och nytt kollektivavtal med annat bolag än där de är anställda.

Många koncerner består av många dotterbolag. De anställda har sin anställning i resp. dotterbolag. Norwegian är inget undantag. Inte heller konkurrenten SAS som sedan många år är uppdelat i tre olika bolag för Norge, Sverige resp. Danmark där den flygande personalen är anställd (och ytterligare ett antal dotterbolag för t.e.x ground handling m.m.). Sedan finns SAS-konsortiet (moderbolaget), med en mycket begränsad personal.

I fallet Norwegian kräver de skandinaviska piloterna att ett nytt kollektivavtal skall träffas med koncernmodern och inte med dotterbolaget, där de är anställda. De kräver också koncernanciennitet vid befordringar, vilket skulle betyda företrädesrätt för skandinaviska piloter före andra Norwegianpiloter i Norwegians andra dotterbolag. I praktiken medför detta att piloternas fackförening får ett helt avgörande inflytande över bolaget. Kraven får nog, objektivt sett, ses som ytterst långtgående.

För Björn Kjos, superentreprenör som grundat Norwegian, äger 25% av aktierna och ser bolaget som sin egen "bebis" är det mer än svårsmält att de facto avstå från bestämmanderätten över det företag han grundat.

I en intervju som återgavs i SvD i dag sade han:
" Vi kräver att vi får ha kontroll över var vi flyger och vem som ska flyga våra passagerare. Det finns inget existerande flygbolag som skulle acceptera att en fackförening får diktera de kommersiella villkoren för företaget."

Lite fakta om Norwegian hämtatat från Dagens industri:
"Fackförbundet Parat kräver att Norwegians piloter får ett kollektivavtal direkt med moderbolaget Norwegian Air Shuttle, NAS, i stället för med dotterbolaget Norwegian Air Norway, där de är anställda.---
Norwegian är Skandinaviens tredje största flygbolag med cirka 4 500 medarbetare.
Norwegiankoncernen består av moderbolaget NAS och hel- och delägda dotterbolag i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland och Singapore.
Samtliga skandinaviska piloter är anställda av det norska dotterbolaget Norwegian Air Norway (NAN)."
 

starlight

Medlem
Det har hänt många gånger förut i historien, att en yrkesgrupp har gått ifrån att vara hög status till att bli lägre. Till exempel de ursprungliga ludditerna. Fackligt arbete kan bromsa utvecklingen men inte backa den, och övergången är väldigt konfliktfylld och destruktiv.

I en sådan miljö blir även den arbetsgivare som har höga ambitioner när det gäller ett gott arbetsklimat med sina anställda satt i en situation där det blir nödvändigt att bete sig rätt illa. För att prata ekonom-språk: då kostnaden för en pilot-timme från de egna anställda är högre än kostnaden på den övriga marknaden för dessa tjänster kommer de företag som på ett eller annat sätt lyckas justera kostnaderna neråt att ha konkrrensfördelar. Ju fler delar av hela paketet lön, pension, försäkringar och arbetsvillkor som företaget inte kan rucka på, till exempel på grund av ingångna avtal, desto mer obarmhärtigt kommer de oreglerade faktorerna att försämras (till exempel schemaläggning.)

En mycket bättre lösning tror jag hade varit att det fanns en mekanism för arbetsgivarna att minska på de stora posterna som lön och övertidsersättning i rätt långsam takt så att de anställda har chans att till exempel byta jobb. I ett sådant läge skulle personalkostnaderna kunna minska utan att märkliga andra försämringar behöver introduceras.
 

Smithy

Medlem
Norwegianpiloterna kräver koncernanciennitet och nytt kollektivavtal med annat bolag än där de är anställda.

Många koncerner består av många dotterbolag. De anställda har sin anställning i resp. dotterbolag. Norwegian är inget undantag. Inte heller konkurrenten SAS som sedan många år är uppdelat i tre olika bolag för Norge, Sverige resp. Danmark där den flygande personalen är anställd (och ytterligare ett antal dotterbolag för t.e.x ground handling m.m.). Sedan finns SAS-konsortiet (moderbolaget), med en mycket begränsad personal.

I fallet Norwegian kräver de skandinaviska piloterna att ett nytt kollektivavtal skall träffas med koncernmodern och inte med dotterbolaget, där de är anställda. De kräver också koncernanciennitet vid befordringar, vilket skulle betyda företrädesrätt för skandinaviska piloter före andra Norwegianpiloter i Norwegians andra dotterbolag. I praktiken medför detta att piloternas fackförening får ett helt avgörande inflytande över bolaget. Kraven får nog, objektivt sett, ses som ytterst långtgående.

För Björn Kjos, superentreprenör som grundat Norwegian, äger 25% av aktierna och ser bolaget som sin egen "bebis" är det mer än svårsmält att de facto avstå från bestämmanderätten över det företag han grundat.

I en intervju som återgavs i SvD i dag sade han:
" Vi kräver att vi får ha kontroll över var vi flyger och vem som ska flyga våra passagerare. Det finns inget existerande flygbolag som skulle acceptera att en fackförening får diktera de kommersiella villkoren för företaget."

Lite fakta om Norwegian hämtatat från Dagens industri:
"Fackförbundet Parat kräver att Norwegians piloter får ett kollektivavtal direkt med moderbolaget Norwegian Air Shuttle, NAS, i stället för med dotterbolaget Norwegian Air Norway, där de är anställda.---
Norwegian är Skandinaviens tredje största flygbolag med cirka 4 500 medarbetare.
Norwegiankoncernen består av moderbolaget NAS och hel- och delägda dotterbolag i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland och Singapore.
Samtliga skandinaviska piloter är anställda av det norska dotterbolaget Norwegian Air Norway (NAN)."

Det här är mitt första inlägg på Businessclass.se och även om jag under lång tid och med intresse läst i trådarna här på forumet men kan jag helt enkelt inte låta ett inlägg med så många felaktiga slutsatser gå obesvarat.

Jag jobbar själv inom branschen som pilot och fram till för ett år sen på just Norwegian.

En av de myter som Björn Kjos lyckats sprida är att piloterna kräver vad han kallar för "styrningsrett", inflytande över kommersiella beslut. Det är helt enkelt inte sant och inga sådana krav har framförts från mina f.d. kollegor i Norwegian. Man kräver anställning och kollektivavtal med moderbolaget Norwegian, för sig själva och samtliga piloter som flyger för Nowegian. Alla piloter i Skandinavien var fram till hösten 2013 anställda i moderbolaget. Man vill inte att en tämligen homogen grupp som utför samma arbete ska spridas på en rad olika dotterbolag, skapade med syfte att underminera piloternas förhandlingsposition.

I SAS har piloterna dubbel anställning i koncernen och de nationella bolagen.

Att kräva en anställning i företaget man flyger för, med kollektivavtal, är inte värre än att kräva en viss lön eller andra förmåner.

Det är också skrattretande att man från Norwegians håll antyder att koncernanciennitet är något som piloter utanför skandinavien skulle förlora på. Man vill helt enkelt samla alla piloter på en och samma (för flygvärlden, typisk) senioritetslista efter anställningsdatum, och befordra efter den. Så går det till i en absolut majoritet av flygbolagen i världen idag.

Man får gärna ha synpunkter på hur mycket piloter tjänar eller arbetar och det rör mig faktiskt inte i ryggen om någon här anser att en rimlig kaptenslön är 21000 kronor.

Man får inte för den sakens skull fara med osanning! Björn Kjos ljuger, om mycket. De senaste tre åren har hans företag medvetet brutit mot en rad avtal han tecknat med sin pilotkår och arbetat aktivt för att splittra sin pilotgrupp över en rad dotterbolag med syfte att förenkla strejkbryteri och förhindra effektiv konflikt från arbetstagarnas sida. Han har framgångsrikt odlat myten om stora, stygga pilotkåren som kväver hans ömtåliga flygbolag men i just Norwegian, mer än någon annan stans, är det helt enkelt inte sant.
 
Kjos framstår mer och mer som en sagofarbror. Varför inte bara höja biljettpriserna med säg 100 nok/sek eller blir det då för dyrt för den stora massan?
 

Smithy

Medlem
Följande bolag hjälper Norwegian att strejkbryta idag:

* Jet2.com från England
* DAT Danish Air Transport från Danmark
* White Airways/OMNI Aviation från Portugal
* Germania från Tyskland
* Smartlynx från Lettland
* Titan Airways från England
* Privilege Style från Spanien
* Avion Express från Litauen
* Air Berlin från Tyskland
* Small Planet Airlines från Litauen
* EuroAtlantic Airways från Portugal
* Norwegian själva som flyger in egna besättningar från andra baser

Mestadels ACMI charter som specialiserar sig på att dyka upp när som helst och var som helst med no questions asked, men lite besviken att se Jet2 och Air Berlin på plats.

Norwegian flyger in kollegor från "dotterbolagen" som nu mot sin vilja tvingas bryta sina kollegors strejk för att de jobbar för en annan "underleverantör" till Norwegian ASA. Samma flygplan, samma rutter, samma OP/Crewing. Annat kontrakt.
 

mtlmr

Medlem
Sannolikt säger priselasticitetsmodellerna att det inte håller. Vad som dock förvånar mig är att de tar dessa stridsåtgärderna på ett sådant sätt med oljepriset på låg nivå - MEN där inte konkurrenternas priser sjunker i takt med denna.

Kjos framstår mer och mer som en sagofarbror. Varför inte bara höja biljettpriserna med säg 100 nok/sek eller blir det då för dyrt för den stora massan?
 
Toppen