Norwegianpiloterna kräver koncernanciennitet och nytt kollektivavtal med annat bolag än där de är anställda.
Många koncerner består av många dotterbolag. De anställda har sin anställning i resp. dotterbolag. Norwegian är inget undantag. Inte heller konkurrenten SAS som sedan många år är uppdelat i tre olika bolag för Norge, Sverige resp. Danmark där den flygande personalen är anställd (och ytterligare ett antal dotterbolag för t.e.x ground handling m.m.). Sedan finns SAS-konsortiet (moderbolaget), med en mycket begränsad personal.
I fallet Norwegian kräver de skandinaviska piloterna att ett nytt kollektivavtal skall träffas med koncernmodern och inte med dotterbolaget, där de är anställda. De kräver också koncernanciennitet vid befordringar, vilket skulle betyda företrädesrätt för skandinaviska piloter före andra Norwegianpiloter i Norwegians andra dotterbolag. I praktiken medför detta att piloternas fackförening får ett helt avgörande inflytande över bolaget. Kraven får nog, objektivt sett, ses som ytterst långtgående.
För Björn Kjos, superentreprenör som grundat Norwegian, äger 25% av aktierna och ser bolaget som sin egen "bebis" är det mer än svårsmält att de facto avstå från bestämmanderätten över det företag han grundat.
I en intervju som återgavs i SvD i dag sade han:
" Vi kräver att vi får ha kontroll över var vi flyger och vem som ska flyga våra passagerare. Det finns inget existerande flygbolag som skulle acceptera att en fackförening får diktera de kommersiella villkoren för företaget."
Lite fakta om Norwegian hämtatat från Dagens industri:
"Fackförbundet Parat kräver att Norwegians piloter får ett kollektivavtal direkt med moderbolaget Norwegian Air Shuttle, NAS, i stället för med dotterbolaget Norwegian Air Norway, där de är anställda.---
Norwegian är Skandinaviens tredje största flygbolag med cirka 4 500 medarbetare.
Norwegiankoncernen består av moderbolaget NAS och hel- och delägda dotterbolag i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland och Singapore.
Samtliga skandinaviska piloter är anställda av det norska dotterbolaget Norwegian Air Norway (NAN)."
Det här är mitt första inlägg på Businessclass.se och även om jag under lång tid och med intresse läst i trådarna här på forumet men kan jag helt enkelt inte låta ett inlägg med så många felaktiga slutsatser gå obesvarat.
Jag jobbar själv inom branschen som pilot och fram till för ett år sen på just Norwegian.
En av de myter som Björn Kjos lyckats sprida är att piloterna kräver vad han kallar för "styrningsrett", inflytande över kommersiella beslut. Det är helt enkelt inte sant och inga sådana krav har framförts från mina f.d. kollegor i Norwegian. Man kräver anställning och kollektivavtal med moderbolaget Norwegian, för sig själva och
samtliga piloter som flyger för Nowegian. Alla piloter i Skandinavien var fram till hösten 2013 anställda i moderbolaget. Man vill inte att en tämligen homogen grupp som utför samma arbete ska spridas på en rad olika dotterbolag, skapade med syfte att underminera piloternas förhandlingsposition.
I SAS har piloterna dubbel anställning i koncernen och de nationella bolagen.
Att kräva en anställning i företaget man flyger för, med kollektivavtal, är inte värre än att kräva en viss lön eller andra förmåner.
Det är också skrattretande att man från Norwegians håll antyder att koncernanciennitet är något som piloter utanför skandinavien skulle förlora på. Man vill helt enkelt samla alla piloter på en och samma (för flygvärlden, typisk) senioritetslista efter anställningsdatum, och befordra efter den. Så går det till i en absolut majoritet av flygbolagen i världen idag.
Man får gärna ha synpunkter på hur mycket piloter tjänar eller arbetar och det rör mig faktiskt inte i ryggen om någon här anser att en rimlig kaptenslön är 21000 kronor.
Man får inte för den sakens skull fara med osanning! Björn Kjos ljuger, om mycket. De senaste tre åren har hans företag medvetet brutit mot en rad avtal han tecknat med sin pilotkår och arbetat aktivt för att splittra sin pilotgrupp över en rad dotterbolag med syfte att förenkla strejkbryteri och förhindra effektiv konflikt från arbetstagarnas sida. Han har framgångsrikt odlat myten om stora, stygga pilotkåren som kväver hans ömtåliga flygbolag men i just Norwegian, mer än någon annan stans, är det helt enkelt inte sant.