Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Storsteffe

Medlem
Tyvärr är det så att ska man driva verksamhet så måste kostnaderna anpassas till marknaden, alternativet är att lägga ner. Finns det mer än enstaka kunder som är villiga att betala mer för en produkt som inte ger uppenbara mervärden i dag?
 

perhall

Medlem
Jag har väldigt svårt för DY. Senast jag flög med dem - våren 14 - hade jag en dyr flexbiljett och skulle ARN-GOT. Märkte att jag låg bra till tidsmässigt och började köra lugnt. Kommer till T4 exakt 28 min före avgång. De börjar bråka med mig om att jag inte ska få boarda för att jag inte är där 30 minuter innan. En kvinna bredvid mig också. Till slut för vi följa med, när de har "ringt till gaten". Boardingen är långt ifrån påbörjad utan startar 7-8 minuter före avgång.

Sånt skulle aldrig hända på SAS. Har otroligt många bra erfarenheter från SAS med hjälp i svåra situtaioner. Som när jag glömt fixa visum till Australien och de bokade om mig utan problem medan jag fixade visum...

Jag känner mig trygg med SAS, inte med DY...
Per
 
A

Aurora

Guest
Tyvärr är det så att ska man driva verksamhet så måste kostnaderna anpassas till marknaden, alternativet är att lägga ner. Finns det mer än enstaka kunder som är villiga att betala mer för en produkt som inte ger uppenbara mervärden i dag?

IMO ligger problemet i prioriteringene framfor betalingsvillighet. Man betaler villig 200kr for 2 stk øl (eller bärs som det heter helt sykt nok på svensk?! :D ), gladelig 500-600 kr for taxi Stockholm/Uppsala-Arlanda, gladelig 4000kr for 2 netter på hotell. 9000kr for en vinterjakke og 15,000kr for en designerveske? En øl kan ikke ta livet av deg, hvis taxien får teknisk fel kan du kjøre til siden av vegen, det verste som kan skje på et hotell er at heisen stopper eller at det blir brann. Alle disse tingene er folk helt ok med å betale mye for, men en metalltube av noen centimeter tykk aluminium/komposittplastikk som flyr på 41000-43000 fots høyde (13,000meters høyde) gjennom åska, gjennom haglvær, gjennom gigantiske værsystemer, gjennom jetstrømmer på dobbel orkan styrke, over nordpolen, forbi fjelltopper, ned dalsøkk og flyr gjennom luftrom ingen andre har vært i før i potensielt krevende turbulens og you name it.... Man lander nesten uten å se rullebanen. Men DER skal man spare penger. DER skal man pokker meg ikke betale mer enn 299kr. Det som krever mest teknologi, det som ikke bare kan kjøre inn til siden om noe feil skjer, det som har minst sikkerhetsliner, det som foregår et sted mennesker egentlig ikke skal være.

Er det bare jeg som synes det er litt bakvendt? :) Har ikke "folk flest" et syn på fly som er realistisk? For meg er dette det essensielle ved luftfarten. Safety.

(Selvfølgelig finnes det heldigvis flere som tenker som meg, nå snakker jeg ikke om noen spesifikke på dette forumet - men "folk flest" :) )
 

Alf

Medlem
Jag brukar inte sympatisera med strejker inom flygbolagen. Men i detta fall nör man bl a strejkar för att inte vara anställd via något bemanningsföretag stöder jag piloterna till 100%. Det tillhör inte anständiga arbetsvillkor 2015 att vara anställd via bemanningsföretag och det påverkar även flygsäkerheten negativt.
 

Nemo

Medlem
Folk har fortfarande inte fattat att Norwegian inte är billigast men börjar ändå förstå hur det går till. se "Man fr det flygbolag som man betalar fr" | Kultur | Expressen
På samma tema hade Sveriges Radio P1 Nordegren & Epstein ett inslag om flyget och kollektivavtal. Och det är inte lönen det främst bråkas om, utan det snarare är arbetstid och flexibilitet som är i fokus. Hur flexibel kan man vara innan man dras sönder?
Kollektivavtalets innersta vsen 4 mars kl 15:04 - Nordegren & Epstein i P1 | Sveriges Radio

Edit: Även Aftonbladet går på Norwegian.
Flyget leder nu resan mot botten | Daniel Swedin | Ledarkrönika | Ledare | Aftonbladet
 
Last edited:

Direktorn

Medlem
Antar jag blir hängd av er andra..Stöttar ledningen i Norwegian fullt ut. Med deras strategi för ett lönsamt bolag krävs flexibilitet. Piloterna kan anpassa sig eller byta arbetsgivare. Det är inte bra när facket tror de bestämmer. Det är inte facket som äger bolaget. Jag ogillar fackföreningar generellt, nämnde jag det?:) kämpa Kjos!
 
Toppen