Senaste nytt

Norwegian hotar lägga ner norska inrikesflyg, om SAS får tillåtelse till Bonuspoäng

Palazzi

Medlem
Det är faktiskt inte alls konstigt att dy kommenterar detta just på detta sätt. Det finns inget land i världen som är så konstigt som Norge. Gamle minister Rosengrens ord om sovjetstat, det är alldeles för snällt. Norge är ett fruktansvärt affärsland. Konstiga villkor, konstiga regler och ingen moral. Och de skjuter från höften, så just detta uttalande är inte ens konstigt.
Vill samtidigt säga att min erfarenhet av Norrhen privat är väldigt positiv, men arbetsmässigt...

Jag har inte heller haft något att klaga på de få gånger jag flugit med Norwegian. Jag är ju medveten om vad jag kommer få (inte kommer få:p). Norwegian är dock bara ett alternativ för mig när andra alternativ saknas, eller är alltför omständiga.

Jag är ju halvnorsk också, så jag får passa mig om vad jag säger om Norge ;)
 

Jonas C

Medlem
Går det förresten att dra nytta av de norska EBG kraven om man ändrar adressen på sitt EB konto till Norge, eller måste man öppna upp ett helt nytt konto?
 

agehall

Medlem
Det kan gå utmärkt. Men å andra sidan är det väl inte lika "lönsamt" nu som det var tidigare?
 

henrik l

Medlem
Hmmm, man kunde väl inte förväntat sig annat: "Avregleringar och fri konkurrens är jättebra" sjunger företagen unisont, med tillägget: "Det vill säga så länge det inte drabbar oss och vi måste skärpa till oss":D
 

Jacob

Medlem
Jag kan i någon bemärkelse förstå anledningen till att intjäningen togs bort för några år sedan, dvs för att främja konkurrens i en situation där SAS hade en mycket dominerande ställning och gjorde allt i sin makt för att stoppa nya aktörer. Det var säkert inte helt lätt att dra igång en ny flyglinje på den tiden.

Men nu finns konkurrensen i både Norge och Sverige. Sverige har slopat reglerna medan Norge fortfarande hänger kvar. Det är konstigt. Och Norwegians uttalande känns bara befängt.
 

Matsson

Medlem
Bara en tidsfråga innan Norwegian tar upp samarbetet med det gamla klassiska östtyska bolaget Interflug. Dom har säkert samma syn på konkurrens och marknadsekonomi.
 

Jacob

Medlem
Tack! Då förstår jag problematiken lite mer... Men deras förslag till lösning är som sagt bisarr.
Exakt. Referatet var något missledande. Något direkt hotande är det egentligen inte frågan om utan det handlar mer om vad Norwegians VD spår kommer hända.

Naturligtvis är det tråkigt om mindre flygplatser i Nordnorge förlorar dagliga förbindelser men resonemanget är fortfarande konstigt. Norwegian är ju ingen liten aktör nuförtiden så på något sätt borde de kunna hitta konkurrensmedel mot SAS. Om hela konkurrensen i Norges flygindustri upprätthålls enbart genom att bonusprogrammen förbjudits så ställer jag mig väldigt frågande.
 

henrik l

Medlem
"Saken har vært ute på høring, og i høringsuttalelsen fra Norwegian skriver Kjos at bonusprogrammet til SAS er mer attraktivt enn Norwegians og at dette medfører en fare for at hans selskap vil miste passasjerer til SAS. Reisende vil bli fristet til å kjøpe billett der de kan samle personlig bonus, og ikke ta hensyn til hvem som har de laveste prisene, frykter Norwegian." Källa: Aftenposten.

Hmmm, sa Kjos verkligen så? Ojdå 1: En konkurrent är attraktivare, Ojdå 2: Kunden stirrar inte enbart på priset.

Skulle iofs inte förvåna. Branschen är ju lite speciell. Det var ju i höstas som Rickard Gustavsson konstaterade att SAS hade konkurrens på väldigt många sträckor:D
 

MarcusC

Medlem
Kanske man skulle förbjuda norwegian ha såpass nya flygplan också, samt man max får lägga orders på 10 flygplan per år.....
 
Toppen