Senaste nytt

Norwegian har Sveriges nöjdaste flygresenärer - vad tycker du?

Jacob

Medlem
Resultatet från Svenskt Kvalitetsindex årliga mätning har precis kommit ut och för fjärde året i rad hamnar Norwegian högst bland flygbolagen med högst kundnöjdhet. Mätningen görs årligen och bedömer exempelvis produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärde. Totalt har 1200 personer intervjuats. – Vi är otroligt glada över att ha fått svenska folkets förtroende i år igen. Att vi…
 

ACervin

Medlem
Norwegian har ett kvalitetsindex på 71 och SAS på 66. Svenskt kvalitetsindex verkar vara seriöst och har frågorna ingen bias som gynnar Norwegians koncept så uppfyller Norwegian kundernas förväntningar bättre än SAS. Är förväntningarna fel ställda på SAS, eller är det viktigare för kunderna vad Norwegian levererar, modern flygplansflotta, WiFi och en känsla av låga priser än tillgång på större linjenät och poäng.
 
Norwegian har ett kvalitetsindex på 71 och SAS på 66. Svenskt kvalitetsindex verkar vara seriöst och har frågorna ingen bias som gynnar Norwegians koncept så uppfyller Norwegian kundernas förväntningar bättre än SAS. Är förväntningarna fel ställda på SAS, eller är det viktigare för kunderna vad Norwegian levererar, modern flygplansflotta, WiFi och en känsla av låga priser än tillgång på större linjenät och poäng.
Jag tror faktiskt att för de flesta som reser med SAS så är inte tillgången utav ett större linjenät och poängintjäning det viktigaste, helt klart så är dom kriterierna väldigt viktiga för oss på detta forum. Men den stora massan bryr sig inte om det.
 

Ritz

Medlem
Från SKIs hemsida: "I SKI:s modellansats studeras, tillsammans med kundnöjdhet och lojalitet, särskilt hur kunderna upplever image, produkt- och servicekvalitet, prisvärde och även vilka förväntningar kunderna har."

SAS har väl generellt högre pris och förväntingarna på SAS är nog högre än vad de levererar, det vill säga de har ett negativt leveransgap. För Norwegian är det tvärtom. Förväntingarna är lägre än den faktiska service och produktkvaliteten, och priset är lägre och därför scorar Norwegian bättre än SAS. Dock hade jag förväntat mig att skillnaden mellan SAS och Norwegian skulle vara större än 4 procent (vilket är mindre än felmarginal), det är ju så populärt bland den stora massan att hylla Norwegian och dissa SAS.
 

pep

Medlem
Man skal bemærke at SK jo har et absolut indextal på 66, hvilket er temmelig højt. Folk er tilsyneladende ekstra kritiske overfor SAS. Set i det lys har SK jo klaret sig vældig godt!
 

EMA

Medlem
Jag är ju inte en Norwegian kund som staplar någon större mängd poäng på deras flygningar men tycker mig ändå ha noterat ett visst mönster bland resenärerna. Kan det vara så att Norwegian har en något större representation av kunder av semesterkaraktär som kanske har det som sina enda flygningar för året och förknippar bolaget med "semester" och således har en lite högre nöjdhetsfaktor?
Vis av erfarenhet med ändrade avgångstider är man ju nöjd om man kommer fram rätt dag varför jag aldrig skulle komma på tanken och boka i tjänsten.
 
jag åker norgeflyg ganska så ofta mellan ARN-UME.
Ibland är cabincrew jätte trevlig, å ibland är de tjuriga..

Men tyvärr generelt tycker jag de är väldigt inkonsekventa i sitt betende tex så ger de sällan instruktioner om nödutgången över vingarna.

Och eftersom jag jobbar i branchen själv så är jag väldigt uppmärksam på beteende. Tycker det ringer väldigt illa när de står och snackar om jobb intervjuer som de ska på hos andra bolag (senast stog de å snacka om det).
 
Toppen