Norwegian flyttar till terminal 5 på Arlanda flygplats

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Jacob, 8 Februari 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Norwegian har senaste åren kraftigt expanderat och Arlanda har nu blivit flygbolagets andra största bas. För Arlandas del har Norwegian blivit flygplatsens andra största operatör.

    Därför har man nu beslutat att Norwegian ska flytta från terminal 2 till terminal 5 på Arlanda. Flytten kommer ske den 13 juni 2012. Inrikestrafiken trafikeras även fortsättningsvis från terminal 4.

    Främsta anledningen till flytten är kapacitetsproblem i terminal 2 men också att terminal 5 innebär vissa fördelar, exempelvis möjligheten att i framtiden kunna checka in bagage hela vägen mellan utrikes och inrikes, något som idag endast fungerar mellan terminal 5 och 4.

    För de som har Priority Pass eller Diners Club kort innebär det även att man kan få tillträde till lounge när man flyger Norwegian.

    (Källa: Pressrelease)
     
  2. Mattias Edstrom

    Mattias Edstrom Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Positivt för de som reser med Norwegian då 5:an har ett betydligt bättre serviceutbud än vad 2:an har...vad jag däremot funderar på är att 2an nu nästintill kommer bli helt öde. De flygbolag som idag flyger från 2an är JZ, EZY, 4U, HG,AB och Norwegian. Och det är väl Norwegian som mest flyger frekvent från 2an. Air Berlin borde flytta till 5an nu när de blir fullvärdiga medlemmar i Oneworld (ingen lounge finns på 2an=, 4U slutar trafikera ARN då Lufthansa tar över och flyger till TXL. Kvar har vi då EZY, JZ och HG som opererar från 2an, och då pratar vi väl enstaka flygningar per dag? En tanke vore att göra om 2an till en renodlad charterterminal, men då har de ju samma kapacitetproblem som DY upplevde. Bara att tänka själv hur det skulle se ut om man hade 1 76:a från TUI och en 330 från Thomas Cook.
     
    Last edited: 8 Februari 2012
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Bra! Jag har anslutit till Norwegian på Arlanda och då alltid behövt vänta på bussen för att transportera mig till T2. Extra kul eftersom man nu kan gå till Diners-loungen också (för de som har kvar tillgång).
     
  4. sungtae

    sungtae Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilken del av check-in på T5 ska dom använda? och vad är egentligen kapacitetstak på T5 när det gäller security och gater?
     
  5. Spersboda

    Spersboda Medlem


    Härliga nyheter för mig som är frekvent Norwegian resenär. 2:an är väldigt tajt på morgonen då vi nordiska affärsresenärer trängs med de ölmarinerade pensionärerna som väntar på Malaga flighten :)
     
  6. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Delvis gillar jag detta men delvis inte. Tycker att lågprisbolag ska inte få tillgång till den "fina" T5:n. Hmmm. Kul att de expanderar men tyvärr gillar inte deras planer att i framtiden anställa deras flygande personal i SE via ett estnisk uthyrningsfirma som de gör i FI. Vi vet ju hur blir det med deras long-haul base i New York och Bangkok och avgångar med lokalpersonal.

    Jag är fortfarande motvillig att flyga med DY om det inte är ett måste. :confused:
     
    2 personer gillar detta.
  7. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag instämmer med Tommy P..
    Detta med DY på T5 känns inte rätt just nu.
    Under alla omständigheter slipper vi i alla fall trängas med DY-pax i fast-track.
     
  8. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    OT: Det behöver ju inte bli dåligt bara för att besättningar inte är anställda via svenska bolag? Även SAS hyr väl in asiatisk personal på långlinjerna då detta blir billigare?

    Det ryktas på ett annat forum att oneworld och skyteam flyttar till T2. Om det är sant eller inte vet jag ej.
     
    1 person likes this.
  9. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inget emot att skandinaviska/europeiska bolag anlitar t.ex. thailänskbesättning på linjer till BKK. Det är ju bra service och som leisure resenär känns det lite exotiskt också. Skillnaden är att både AY och SK som jag har erfarenhet blandar personal till Asian trafiken - både från hembas och destinations bas. DY har planerat att ha bara utländsk besättning... Jag tror att en hel del svenska resenärer blir besvikna på detta.

    AY / British Airways flög ju någon gång i tiden från T2. Den gamla loungen på andra våningen är ju fortfarande tom som jag förstått.
     
  10. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kan du förklara logiken i din kommentar? Jag hänger inte med.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×