Senaste nytt

Norwegian får hård kritik i Norge

mha321

Medlem
Nja, det är väl inte tillåtet att ändra priset i efterhand? Om du går och köper en säng på IKEA och ber att få den hemlevererad två dagar senare, är det då OK att IKEA drar 500kr extra från ditt kort eftersom de gjorde en prisjustering dagen efter att du varit där?
Från deras conditions of carriage:
The applicable taxes and charges imposed by government authorities or airport authorities must be paid by the passenger. If taxes or charges are abolished or reduced so that they no longer apply to the passenger’s journey on the day of departure, passengers may claim reimbursement by contacting the Carrier.
Det är första meningen där som de hävdar gäller och ger dem rätten. Och de kan de nog göra - men de får inte dra det på kortet automatiskt utan att fråga först.
 

olo

Medlem
Från deras conditions of carriage:

Det är första meningen där som de hävdar gäller och ger dem rätten. Och de kan de nog göra - men de får inte dra det på kortet automatiskt utan att fråga först.
För att nyttja IKEA-exemplet från @agehall så blir det inte rimligare att de skulle efterdebitera prishöjningen, bara för att det stod på en post-it vid kassan, att de hade rätt att göra så.
 

Johanna

Medlem
Huruvida de har rätt att ta ut skattehöjningar efter jag betalat biljetten är väl en fråga.
Frågan här är väl om de har rätt att använda de kortuppgifter jag lämnade för att betala resan till att debitera mig andra kostnader utan att få godkännande?
 

thh

Medlem
Nja, det är väl inte tillåtet att ändra priset i efterhand? Om du går och köper en säng på IKEA och ber att få den hemlevererad två dagar senare, är det då OK att IKEA drar 500kr extra från ditt kort eftersom de gjorde en prisjustering dagen efter att du varit där?

Jag tror att om du skriver in i ditt köpeavtal att du ska betala skatterna, och staten höjer skatten på utkörning av sängar så har du en möjlighet att begära att kunden betalar det, eller lämna tillbaka pengarna.

Det är just det som är problemet här, DY borde skicka ett mail i stil med "Skatten har höjts, den 15/6 drar vi automatiskt pengarna ifrån ditt kort om du inte gått in på adressen avbokadinresa.norwegian.com och avbokat din resa kostnadsfritt".

Det hade varit det hedervärda att göra. Tack vare SAS eventuella strejk är jag dock bokad med Norwegian x flera i helgen så vi får se hur bitter jag är när jag är färdig med dem.
 

Holloman

Medlem
Intressant att de skriver att om skatten sänks eller avskaffas innan avresedagen så får man själv begära återbetalning. Det är lättare att sno åt sig mer pengar från folks kort än att kreditera kunderna med andra ord.
 

Canadien

Medlem
Hur har det historiskt varit vid t ex momsändringar? Säg att jag förbokat en säng innan en momshöjning, och sedan betalar och hämtar den efter momshöjningen. Då borde ju IKEA ta ut det högre priset?
 

olo

Medlem
Hur har det historiskt varit vid t ex momsändringar? Säg att jag förbokat en säng innan en momshöjning, och sedan betalar och hämtar den efter momshöjningen. Då borde ju IKEA ta ut det högre priset?
Nja, till privatpersoner marknadsförs priset inklusive moms. Däremot vore det rimligt vid B2B då prissättning oftast är exklusive moms.
 

Agö

Medlem
Nja, till privatpersoner marknadsförs priset inklusive moms. Däremot vore det rimligt vid B2B då prissättning oftast är exklusive moms.
Dessutom har väl normalsatsen om 25 % gällt sedan tidigt 90-tal så svårt att dra några paralleller.
 

thh

Medlem
Dessutom har väl normalsatsen om 25 % gällt sedan tidigt 90-tal så svårt att dra några paralleller.

Biobiljetter är det enda jag kan tänka mig där momsen gått från 12,5% till 25% (eller om det var momsfritt). Men vem köper biljetterna så långt i förväg?
 
Nu har jag absolut ingen koll på konsumentlagstiftningen i Norge, och det finns de här som är många gånger bättre på det juridiska här i Sverige än jag... men nog är "om någon oväntad skatt tillförs oss efter din bokning, reserverar vi oss rätten att dra mer pengar från dig när som helst i framtiden med de uppgifter vi sparat" ett bra exempel på ett oskäligt avtalsvillkor till konsumenter?!

Det hedervärda att göra vore att äta kostnaden, höja framöver, och muttra lite surt.
Om man nu var tvungen att göra något, så hade det hedervärda varit att be folk betala avgiften, annars får de inte flyga... inte dra den automatiskt, och inte heller anta ett godkännande.

Nej, svårt att säga annat än att det är väldigt, väldigt dåligt gjort.
 
Toppen