Senaste nytt

Norwegian får flyga över Ryssland

011430121

Medlem
Enligt CHECK-IN.dk så har nu Norwegian tillstånd att flyga över Ryssland på linjen Oslo-Bangkok, men fortfarande får linjerna från Stockholm och Köpenhamn ta en omväg på ca.1 timme.

Har personligen aldrig förstått varför DY inte har haft tillstånd att flyga över Ryssland, något politiskt är det har jag förstått, har aldrig kunnat läst mig till detta. Nu kommer svaret på BC följ trådarna längre ner!

Om nu detta inte är en engångsföreteelse så öppnar detta upp för DY att öka på Asien från Skandinavien.
Även från de nya 787 baserna i Amsterdam, Paris och London Gatwick berörs om DY får tillstånd att ta genvägen över Ryssland till vissa Asien destinationer.

Personligen är jag lite rätt för att om det nu blir så att DY tillåts att flyga över Ryssland så kan det ev. bromsa SAS planer på att börja flyga fler linjer österut.

DY har många 787-9 på väg in och dessa måste ju få linjer att utnyttjas på, sedan tals det om att sätt in A321neo på långlinjer.

Det kommer att bli intressant att se hur flygmarknaden kommer att se ut om 7-10 år.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag gissar att det är så enkelt som att Norwegian haft otur med timingen. SAS och Finnair har väl haft sina tillstånd sedan många år, medan Norwegian väl(?) har ansökt om det efter att det politiska klimatet blev frostigare.

Just österut inbillar jag mig att SAS och Norwegian inte riktigt blir stenhårda konkurrenter - SAS tar det mer affärsreseinriktade Nordost och Norwegian det mer turistinriktade Sydost?
 

jsn

Medlem
Dessa tillstånd förhandlas mellan stater, så det är svenska regeringen snarare än Norwegian som förhandlar ang DYs rutter till/från Sverige. Kjos har tidigare uttalat sitt missnöje över att den svenska regeringen inte verkar få tummen ur att få dessa avtal på plats, och "hotat" med att DYs satsning på att göra ARN till en låndistanshub kan gå om intet om inte dessa avtal kommer på plats.

Vad gäller konkurrens med SAS låter jag vara osagt, men jag tycker det vore bra om det kunde bli större trafikmängd på ARN.
 

Dr. Miles

Expert
Dessa tillstånd förhandlas mellan stater, så det är svenska regeringen snarare än Norwegian som förhandlar ang DYs rutter till/från Sverige. Kjos har tidigare uttalat sitt missnöje över att den svenska regeringen inte verkar få tummen ur att få dessa avtal på plats, och "hotat" med att DYs satsning på att göra ARN till en låndistanshub kan gå om intet om inte dessa avtal kommer på plats.

Vad gäller konkurrens med SAS låter jag vara osagt, men jag tycker det vore bra om det kunde bli större trafikmängd p å ARN.
Men flygs Norwegian long haul flygningar inte av DU (Norwegian Long Haul) som har flygplan registrerade i Irland?
Eller har det ändrats?
 

Canadien

Medlem
Ja, det var väl det som Ryssland reglerade, att de endast tillät flyg som hade antingen avreseland eller destinationsland som registreringsland / bolagssäte.
 

011430121

Medlem
Men flygs Norwegian long haul flygningar inte av DU (Norwegian Long Haul) som har flygplan registrerade i Irland?
Eller har det ändrats?
Så här ser det ut på Swedavias hemsida

upload_2016-11-7_12-29-26.png
 

Najk

Medlem
Det är väl så att det enbart är ett flygbolag per land som tillåts flyga över Ryssland. SAS har väl ingen rutt från Norge till Asien, så därför kan Norwegian nyttja detta på sin linje Oslo-Bangkok.
 

AABack2ARN

Medlem
Det var väl så att DU (Norwegian Long Haul) enbart skulle användas "under ytan"? Passagerare skulle enbart se DY (och D8 antar jag).
 

Pho

Medlem
Det är väl så att det enbart är ett flygbolag per land som tillåts flyga över Ryssland. SAS har väl ingen rutt från Norge till Asien, så därför kan Norwegian nyttja detta på sin linje Oslo-Bangkok.
Låter konstigt?! Hur skulle det då funka för ANA och JAL eller Korean Air och Asiana? För alla dessa bolag flyger väl över Ryssland?
 
Toppen