Senaste nytt

Norwegian, ersättning vid försening - bråttom till New York.

Nystrom

Medlem
Jag såg också TV inslaget på Nyheterna där ett svenskt par på bröllopsresa(Tillsammans med 290 andra resenärer) till JFK drabbats av en 24h försening på Arlanda.
De fick inte erbjudande om att sova på något hotell av Norwegian utan fick sova på golvet i Terminal 5. Tydligen var det något fel på bromsarna på Dreamlinern.
Norwegian erbjöd inte ombokning till något annat flygbolag heller.
Norwegian är inte medlem i IATA. Är det därför bolaget vägrar boka om passagerare till andra flygbolag för transport till Bangkok, New York och Stockholm?
Norwegian har hyrt in Hi Fly igen som nu flyger en ex Virgin Airbus A340-600.
Problemet var att när Hi Fly maskinen väl hade flugit ARN-JFK måste besättningen vila 8h i New York innan returflighten tillbaka till ARN. De passagerare som skulle flyga JFK-ARN drabbades därför allra hårdast av förseningarna.

Man får vad man betalar för.....
Tror inte DY är beredd att pröjsa ungefär lika mycket i hotellkostnad som man får intäkt per passagerare. Då är nog vänthallen på flygplatsen ett billigare alternativ..... trots ett dygns försening.....
Om sedan drabbade passagerare nyttjar DY fler gånger efter en sådan behandling blir intressant att veta.
 

JLE

Medlem
Man får vad man betalar för.....
Tror inte DY är beredd att pröjsa ungefär lika mycket i hotellkostnad som man får intäkt per passagerare. Då är nog vänthallen på flygplatsen ett billigare alternativ..... trots ett dygns försening.....
Om sedan drabbade passagerare nyttjar DY fler gånger efter en sådan behandling blir intressant att veta.

Fast de är ju faktiskt skyldiga till att ordna fram hotellrum vid långa förseningar... Själv råkade jag ut för ett inställt Norwegianflyg ARN-MMX. Det enda assistans de erbjöd var att återbetala biljetten (199:)... Jag checkade på eget bevåg in på Radisson Arlandia. Efteråt reklamerade jag där jag krävde ersättning för hotell, mat samt även utebliven arbetsinkomst och standardersättningen.

Ersättningen för hotell och mat kom utan krångel. Men resten fick vi dra en vända till Allmänna Reklamationsnämnden innan de betalade ut till mig.

Hade något liknande det de på JFK drabbat mig så hade jag på eget bevåg checkat in på något närbeläget hotell och sedan krävt tillbaka pengarna i efterhand. Visst, man får ligga ute med pengarna under tiden - men hellre det än att sova på terminalgolvet...
 
Jag tror Norwegian hoppas mycket på att ic resenärerna är OMEDVETNA traditionella LCC pax som accepterar 1-2 dygns försening med 0 kr i kompensation och tycker det är ok att tillbringa natten på flygplatsgolvet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror Norwegian hoppas mycket på att ic resenärerna är OMEDVETNA traditionella LCC pax som accepterar 1-2 dygns försening med 0 kr i kompensation och tycker det är ok att tillbringa natten på flygplatsgolvet.

Det ger många gratis Aftonbladet/Expressen artiklar, så tjänar LCC på att behandla passagerare utan respekt...
 

Nystrom

Medlem
Jag tror Norwegian hoppas mycket på att ic resenärerna är OMEDVETNA traditionella LCC pax som accepterar 1-2 dygns försening med 0 kr i kompensation och tycker det är ok att tillbringa natten på flygplatsgolvet.

Herr Kjos har ju mr O'Leary som sin stora favorit och drar sig inte för at kopiera hans affärsmetod för att tjäna så mycket som möjligt. Man skyller på att det är ett norskt företag för att kunna ta ut avgifter när man betalar resan med kontokort, man stationerar personal i olika länder för att kunna hävda det landets arbetslagar, man registrerar flygplan på Irland av bl a skatteskäl osv

När allting fungerar är tom RyanAir toppen, men det är när det skiter sig som man ser skillnaden. Tror inte något etablerat bolag typ SAS; Lufthansa, British Airways hade behandlat sina kunder på ett PR-mässigt negativt sätt och låtit bröllopsparet tillbringa bröllopsnatten i en soffa på Arlanda T5 utan champagne....
 

Mr.C

Medlem
Herr Kjos har ju mr O'Leary som sin stora favorit och drar sig inte för at kopiera hans affärsmetod för att tjäna så mycket som möjligt. Man skyller på att det är ett norskt företag för att kunna ta ut avgifter när man betalar resan med kontokort, man stationerar personal i olika länder för att kunna hävda det landets arbetslagar, man registrerar flygplan på Irland av bl a skatteskäl osv

När allting fungerar är tom RyanAir toppen, men det är när det skiter sig som man ser skillnaden. Tror inte något etablerat bolag typ SAS; Lufthansa, British Airways hade behandlat sina kunder på ett PR-mässigt negativt sätt och låtit bröllopsparet tillbringa bröllopsnatten i en soffa på Arlanda T5 utan champagne....

Just detta är ju en del av medias problem. Även om en del negativt kommer ut visas oftast inte helbilden. Jag köper att en flight blir sen, inställd eller måste vända. Säkerheten för oss passagerare är A & O. Men vi ska på nästa, bästa möjliga flight komma iväg.

Skrik ut hur folk blir behandlade.

Därför är oftast long haul DY/DU inte något för mig.

Jag är överhuvudtaget inte en storresare på denna sida, men principer och moral för mig vinner mycket förutom regler vid inställt omboknng. Att smörja runt i varje land efter crew, flagga ut / leasa tillbaks leder bara till sämre samhällsstatus för norge, danmark & sverige i helet. Vi flaggar ut jobb och flyg och vad får vi tillbaks?
Inget alls. eller? Billiga semestrar, vilket lär behövas om jobben landar i andra länder och anställda med lägre lön.

Dom som försvarar dy/du bör se över sin egen situation. Om ditt jobb försvinner till utlandet, billigare. Inte bättre. Är det värt det? Sämre service och sämre jobbvilkor. För mig är det relativt självklart. Åker du på semester?

Flyg bolag med avtal. Sas, klm, finnair, ba eller lh genererar service och hjälp. (Har säkert missat bolag, så skäll inte)

Men poängen med inlägget lever hoppas jag.

Billigt är bra, men är det bra / värt det?
 
På Flyprat snackas det om att Norwegian flera gånger har påbörjat boarding ca 5 min innan bolaget är tvunget att erbjuda försenade pax mat. Sedan har pax fått sitta i flygplanet utan mat & dryck och vänta i upp till en timma istället.
 

Dr. Miles

Expert
På Flyprat snackas det om att Norwegian flera gånger har påbörjat boarding ca 5 min innan bolaget är tvunget att erbjuda försenade pax mat. Sedan har pax fått sitta i flygplanet utan mat & dryck och vänta i upp till en timma istället.

Det låter som om de har lärt sig av kinesiska flygbolagen...
 
Toppen