Senaste nytt

Norwegian, ersättning vid försening - bråttom till New York.

Chrille

Medlem
Dagens Industri skrev:
Norwegians olycksdrabbade Dreamlinerplan (Boeing B787) står fortfarande parkerat på Arlanda, uppger Norwegian i Sverige för TT.

Det var i måndags som flygbolaget tvingades att parkera sitt splitternya exemplar av planet i en hangar på Arlanda efter att lampblinkningar indikerat att bromsarna inte fungerade.

Nya lampor fick flygas in från London men trots lampbyten kvarstår felet.

Vad gör man för orsaksanalyser inom flygindustrin egentligen?
 

Valley

Medlem
OT
Om blinkande lampor indikerar bromsfel. Varför byter man då lampor ? Uppenbarligen är dem hela eftersom man ser dem blinka.
Eller sitter lamporna ihop med någon form av integrerad krets för bromssystemet ?
 

Johan_G

Medlem
OT
Om blinkande lampor indikerar bromsfel. Varför byter man då lampor ? Uppenbarligen är dem hela eftersom man ser dem blinka.
Eller sitter lamporna ihop med någon form av integrerad krets för bromssystemet ?

Jag skulle gissa på att journalistförklaringen i DI har mycket lite med verkligheten att göra
 

Sofia

Medlem
OT
Om blinkande lampor indikerar bromsfel. Varför byter man då lampor ? Uppenbarligen är dem hela eftersom man ser dem blinka.
Eller sitter lamporna ihop med någon form av integrerad krets för bromssystemet ?

Mycket märkligt att ens nämna ett lampbyte! Det är ju som att man, när kylarlampan blinkar i bilen, skulle ge sig på att byta lampan istället för att kolla om man har tillräckligt med kylarvatten :confused:
 

Hall

Medlem
Har med intresse följt den här tråden och slutsatsen är att Norwegian inte är moget att ta sig an en långdistanssatsning. Som lök på laxen var det en intervju på någon av nyhetssiterna med ett par som på sin bröllopsresa fått sova på Arlandas golv. De hade redan missat sin anslutning ner till Florida som var köpt på separat biljett eftersom Norwegian inte har något samarbete med någon. Biljetterna är ju riktigt dyra med tanke på att man inte blir omroutad vid problem.
 

taxvalp

Medlem
Att driva långdistansflygningar med stora plan när allt fungerar är en sak - men det känns uppenbart att Norwegian ännu saknar infrastrukturen för att ta hand om alla passagare på marken när det strular som ovan.

Det blir säkert missnöjda passagerare och en del logistiska bekymmer när samma sak drabbar SAS men de har ju varit ned om det några hundra gånger eller så under årens lopp och har viss rutin...
 
Jag såg också TV inslaget på Nyheterna där ett svenskt par på bröllopsresa(Tillsammans med 290 andra resenärer) till JFK drabbats av en 24h försening på Arlanda.
De fick inte erbjudande om att sova på något hotell av Norwegian utan fick sova på golvet i Terminal 5. Tydligen var det något fel på bromsarna på Dreamlinern.
Norwegian erbjöd inte ombokning till något annat flygbolag heller.
Norwegian är inte medlem i IATA. Är det därför bolaget vägrar boka om passagerare till andra flygbolag för transport till Bangkok, New York och Stockholm?
Norwegian har hyrt in Hi Fly igen som nu flyger en ex Virgin Airbus A340-600.
Problemet var att när Hi Fly maskinen väl hade flugit ARN-JFK måste besättningen vila 8h i New York innan returflighten tillbaka till ARN. De passagerare som skulle flyga JFK-ARN drabbades därför allra hårdast av förseningarna.
 
Toppen