Senaste nytt

Norwegian DY4321 har nödlandat i Köpenhamn

Agö

Medlem
Här kan man läsa en berättelse från den person som upptäckte "branden" i ugnen. Bränd plast, luktar 261/2004 lång väg här.

Källa: Norwegians svenska Facebook.

Från nödlandning till kaos.

Den 1 juli skulle vår efterlängtade semester börja. Jag och min pojkvän hade bokat två flygbiljetter med Norwegian morgonen den 1 juli som skulle ta oss 09.35 från Arlanda för att landa kl 12.40 i Nice, Frankrike. Vi hade förbokat våra sittplatser längst fram i planet på rad 1. Efter 1h i luften då maten hade börjat serveras känner vi en stark lukt, det luktar riktigt illa. Några minuter senare reser jag mig upp och går in i det obemannade köket i främre delen av planet, där känner jag lukten av bränd plast och ser vit rök komma från en ventilation. Jag springer snabbt till flygvärdinnan som serverar mat i mitten av planet och säger att det brinner och kommer vit rök ur ugnen. Flygvärdinnan handlar snabbt och springer in i köket, kallar på de andra flygvärdinnorna och allt vi hör är brandsläckaren som används bakom skynket. Lukten av bränd plast har nu spridit sig i hela planet och det gick knappt att andas in (den giftiga) luften. Vi nödlandar i Köpenhamn, brandkåren går in i planet och undersöker saken, piloten tar beslutet av utrymma planet och väl i en väntsal på Köpenhamns flygplats sitter vi alla, barn, föräldrar och äldre i en väntsal - tacksamma! Vi hade stor respekt för er flygpersonal som handlade snabbt, tänkte "safety first" och tog oss alla i säkerhet. Nu var vi strandsatta på CPH flygplats, flygpersonalen hade flugit så många timmar att Norwegian var tvungna att hitta ett nytt crew och flygplan till oss resenärer. Vi blir kvar på flygplatsen från kl 11.30 tills vi återigen efter lång ovisshet och ändrade flygtider lyfter kl 20.45. Väl i planet frågar många oroliga resenärer om bagaget verkligen är med i planet, flygpersonalen säger "ja självklart är bagaget med!". Vi landar kl 23.30 på Nice flygplats i Frankrike, här var det många trötta småbarn, äldre och resterande 150+ personer som var totalt utmattade, vi hade alla haft en 12 timmars resa. Nu var vi äntligen framme, jag och min pojkvän springer från planet till bagagebandet, så redo att äntligen komma fram och sova. Vi alla står i mer än 30 minuter vid bagagebandet, inget händer. Längre bort öppnar Menzies Aviation sin reception och vinkar dit oss, alla samlas runt desket och stämningen är låg, barn gråter och de äldre sitter kvar då de inte orkar resa sig. En Menzies-anställd delar ut papper där vi får kl 12 på natten fylla i detaljer om vårt bagage dom borde varit här. Alla fyller i papperna och det bildas en lång kö, där ska den anställde gå igenom manuellt en efter en , med EN dator, alla 180 papper. Det hela tar så lång tid att vi självklart låter de äldre och småbarnsfamiljerna gå före. De sa aldrig till oss vart bagaget tagit vägen, de sa däremot att bagaget skulle levereras nästkommande dag. Detta var i fredags. Idag är det måndag kväll och vi har ännu inte fått vårt bagage, många av resenärerna hade viktiga mediciner i bagaget- hur kan ni låta det ta så lång tid?! Jag kan bara tänka på småbarnsfamiljerna som varken har barnvagn, blöjor och andra nödvändigheter. Det jag vill säga är att ni hade vår respekt i Köpenhamn, verkligen, ni tog oss alla i säkerhet. Men det minsta vi bekymrade oss för var att ni skulle få med bagaget, ni fick inte det. Vi blev lovade att få bagaget nästkommande dag, det har gått 3,5 dagar. Många av oss har ringt och ringt er bagageservice på Norwegian, men den har ni stängt ned på helgen. Jag tror att det inte bara är jag som är väldigt besviken på er. Tack Norwegian för att ni förstört 3 dagar av era trogna resenärers semester.
 

011430121

Medlem
Kunden i centrum är inte Norwegians, starka sida.
Dessvärre, så är det så få personer som minns/vet om denna sorgliga händelse när det nästa gång skall boka en resa.
Denna historia och de 18 inställda avgångarna i helgen och passagerarna fick omboka sina biljetter själva, bättre helg hade nog Norwegian önskat sig.
 
A

Aurora

Guest
Denna historia och de 18 inställda avgångarna i helgen och passagerarna fick omboka sina biljetter själva, bättre helg hade nog Norwegian önskat sig.

+ 4 timers forsinkelse på kveldsfly OSL-EVE (STA 22.30, ATA 02.30) pga teknisk
+ mye delay ut/inn fra OSL pga tordenvær søndag
+ mye delay i kveld ut/inn fra OSL pga stengt luftrom over hele sør-norge mandag formiddag (Avinor mistet all radardekning slik som i Juni).

En generelt dårlig periode for Norwegian og norsk luftfart generelt. Noe nytt hver dag.
 

Hachans

Medlem
Jag förstår inte riktigt ibland folk. Man vet om att bagage försvinner eller försenas någon gång ibland. Ändå så lägger man essentiella grejer som nycklar, mediciner, identitetshandlingar och liknande i det incheckade bagaget? Varför?

Jag råkade checka in mina hemnycklar en gång (låg i en jackficka), höll på att få lite lagom panik eftersom jag på vägen dit fått mitt bagage försenat.
 
Toppen