Senaste nytt

Norwegian DY4321 har nödlandat i Köpenhamn

Agö

Medlem
Ska vi slå vad?
Jag vet ingenting om detta specifika ärende, vet du? Vad jag vet är att flygbolag har bevisbördan för att något är en extraordinär händelse och att den ribban är satt skyhögt. Praxis under de senare åren talar för detta - händelser de flesta av oss säkerligen trodde var extraordinära har visat sig inte vara det. Om Norwegian inte kan visa att detta var extraordinärt förlorar de caset.
 
Jag har ingen insider information till den här flighten, nej.
Men jag vet att brand eller rökutveckling ombord inte hör till dina normala förseningar, utan är en nödsituation och i allra högsta grad unforeseen.
 

Agö

Medlem
Jag har ingen insider information till den här flighten, nej.
Men jag vet att brand eller rökutveckling ombord inte hör till dina normala förseningar, utan är en nödsituation och i allra högsta grad unforeseen.
Eftersom du har fel så får jag väl hjälpa dig på traven. Här kan du till och med se vad EU-utkastet säger om brand. Detta är alltså vad som gäller, sedan kan du förstås få leva i din egen värld.

upload_2016-7-1_16-55-27.png


http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf
 

henke12

Medlem
En smula OT:

Min känsla är att flygbolagen börjar bli sämre att boka om till andra bolag. Särskilt inrikes (DY, SK och TF).
De erbjuder istället återbetalning, buss eller ombokning till egna bolaget senare.

Någon med samma känsla?
Det står ju i strid med EG261/2004 där det står ombokning till liknande färdmedel..
 
Toppen