Norwegian DY4321 har nödlandat i Köpenhamn

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av NiNE, 1 Juli 2016.

  1. NiNE

    NiNE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    På grund av en brand i en ugn har DY4321 från Stockholm till Nice nödlandat i Köpenhamn. En bekant inkl familj är på flighten och det var strax efter att denne beställde en toast som ugnen började brinna... Nu tänkte jag trösta dem genom att hjälpa dem med EU 261 och kräva kompensation på €400 per person till att börja med, men jag har dålig koll på övriga villkor. Kan de kräva ombokning med annat bolag från Köpenhamn?
     
  2. NiNE

    NiNE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  3. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Men en nödlandning måste väl ändå räknas som exraoridinär händelse...
     
    mcleif och agehall gillar detta.
  4. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Beror väl lite på vad som orsakar nödlandningen. Felaktigt lastad last eller en ej stängd lucka etc. är ju bara klantigt och inom flygbolagets kontroll. En birdstrike eller sjuk crew [under flight] är inte inom flygbolagets kontroll. Var en trasig ugn kommer in är mer av en tolkningsfråga, men det är absolut inte självklart att EU-ersättning är applicerbart här.

    Däremot gäller EU's regler kring ombokning och duty of care rimligen.
     
  5. Det beror på. Om det var pga dålig underhåll av ugnen tror jag att man kan kräva kompensationen enligt EC261/2004
     
  6. Designator

    Designator Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur ska man kunna bevisa dåligt underhåll?
    Tycker det är märkligt att det första som vissa tänker på är ersättning när ett flygplan gjort en nödlandning. Det känns som om det finns viktigare prioriteringar.
    Typ uppskatta att man kom ner i ett stycke, men det kanske bara är jag?
     
    Timotey, JimmyH och Aurora gillar detta.
  7. Det vet jag inte, men om jag har förstått rätt, bevisbördan är hos flygbolaget, inte hos passageraren.
     
  8. Hachans

    Hachans Medlem

    Att en ugn börjar brinna tillhör inte vanligheterna och tyder antingen på handhavandefel (kabinpersonal som inte har koll = Norwegians fel) eller att något gått fel i elektroniken (är lika med bristande koll på sitt flygplan). Så nog är det Norwegians fel anser jag.

    Men i övrigt håller jag med dig om att kompensationen kanske inte är det första man ska tänka på.
     
  9. Designator

    Designator Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror nog att flygbolaget kan bevisa extraordinär händelse, oavsett.

    Brand ombord är bland det värsta som kan hända på ett flygplan. Får man inte släckt så kan utgången bli katastrofal. Det slår fel på en motorn flera gånger om.

    Sen ska de ju naturligtvis ta hand om sina passagerare när en sån här händelse hänt. Det tror jag absolut att de har rätt till. Men ersättning för försening.....nej.
     
    Last edited: 1 Juli 2016
    Jompa och Aurora gillar detta.
  10. Voyageur

    Voyageur Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    jag skulle nog vänta lite och se vad DY gör för det första, om de bokar om passagerare på nästa flyg eller annat bolag eller om de står för hotell över natten. Nu hör det ju inte till vanligheterna för DY att göra så men skulle mirakel hända skulle jag nog redan vara nöjd där!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×