Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Mickey

Medlem
Modiefieringen i det här fallet består av att ta ut det gamla batteriet och sätta in det nya - tar högst några timmar. Godkänner FAA den plan det pratas om kommer inte DYs plan bli försenade. Att den skulle behöva behöva omcertifieras känns osannolikt, men visst då pratar vi mer en ett år innan vi får se planet i luften.

Skulle det bara vara att byta batterier så hade dem redan gjort det. Modifikationen kan innebära att man blir tvungen att omplacera batterierna, tillföra mer kylning, installera ett nytt övervakningssystem för batterierna etc. Detta tar oerhört lång tid då man måste designa om och få allt godkänt. Själva pappersarbetet tar längre tid än vad modifikationerna gör och det är därför dem inte har fått köra igång testflygningarna förrän här om dagen.
 
Tänkte nästan det :)

Men den i Madrid då:confused:

Den stod ju vid gate och cirka 2 timmar senare var den borta.

Idag kör dom med 340 "som vanligt".
Kan man se historik någonstans?

Edit: Hittade historiken för LA 704/705 nu.. ingen 787 MAD-SCL eller vice versa på det datumet jag såg den.

Konstigt, vad gjorde den vid gate:n och vart förflyttades den? Vad gjorde den ens i Madrid?
Datumet jag såg den vid gate var 30 Januari.

Går man in på airliners.net så finns det ingen bild på en LAN 787 tagen i Madrid? Snart börjar jag bli orolig om jag ser syner.. :rolleyes:
 
Last edited:

Mickey

Medlem
Men den i Madrid då, kör LAN med 787?
Den stod ju vid gate och det verkade som den gjordes i ordning inför en flygning.
1.30 - 2 timmar senare så var den borta.

Idag kör dom med 340 "som vanligt".
Kan man se historik någonstans?

Ingen 787:a har flugits i kommersiell trafik sedan FAA groundade 787:an så den kan inte ha flugit därifrån då Boeing körde första testflighten här om dagen.

Du kan ju kolla på flightradar24.com vad som har flugits in och ut från Madrid då dem har några dagars playback.
 

Oscwo

Medlem
Skulle det bara vara att byta batterier så hade dem redan gjort det. Modifikationen kan innebära att man blir tvungen att omplacera batterierna, tillföra mer kylning, installera ett nytt övervakningssystem för batterierna etc. Detta tar oerhört lång tid då man måste designa om och få allt godkänt. Själva pappersarbetet tar längre tid än vad modifikationerna gör och det är därför dem inte har fått köra igång testflygningarna förrän här om dagen.

Nu läste du nog inte vad jag skrev, om den aktuella planen blir godkänd är det bara att byta ut batterierna mot modifierade sådana. Detta håller på och testas just nu och kan förhoppningsvis godkännas snart. Vad du förutsätter är ett katastrofscenario för Boeing där flygförbudet varar i minst 6 månader och produktionen måste stoppas. Detta är visserligen ett möjligt scenario men inte ett troligt, det bästa bevis jag kan presentera för detta är att marknaden. Boeings aktie har knappt blivit påverkad av de senaste problemen, investerare och analytiker tror fortfarande på en snabb lösning därför att det mesta pekar på det i nuläget.

Sedan verkar du ha en överdriven bild av vilka krav FAA har. Incidenten med A380 där en motor exploderade efter ett konstruktionsfel var minst lika allvarlig som 787ans problem. A380 med RR motorer fick trots det börja flyga redan efter några dagar, det krävs inte nödvändigtvis månader av utvärdering och testflygningar för att häva en "grounding" som du beskriver det. Det du behöver göra är helt enkelt att övertyga FAA vidtagit förebyggande åtgärder.
 

Mickey

Medlem
Nu läste du nog inte vad jag skrev, om den aktuella planen blir godkänd är det bara att byta ut batterierna mot modifierade sådana. Detta håller på och testas just nu och kan förhoppningsvis godkännas snart. Vad du förutsätter är ett katastrofscenario för Boeing där flygförbudet varar i minst 6 månader och produktionen måste stoppas. Detta är visserligen ett möjligt scenario men inte ett troligt, det bästa bevis jag kan presentera för detta är att marknaden. Boeings aktie har knappt blivit påverkad av de senaste problemen, investerare och analytiker tror fortfarande på en snabb lösning därför att det mesta pekar på det i nuläget.

Sedan verkar du ha en överdriven bild av vilka krav FAA har. Incidenten med A380 där en motor exploderade efter ett konstruktionsfel var minst lika allvarlig som 787ans problem. A380 med RR motorer fick trots det börja flyga redan efter några dagar, det krävs inte nödvändigtvis månader av utvärdering och testflygningar för att häva en "grounding" som du beskriver det. Det du behöver göra är helt enkelt att övertyga FAA vidtagit förebyggande åtgärder.

Har du någon källa på det du skriver ovan? Jag läser dagligen dem senaste nyheterna om 787:an på diverse olika sajter och har inte läst något om att FAA skulle tillåta kommersiell trafik med 787:an inom snar framtid med modifierade batterier.

När det gäller a380:in så blev den aldrig groundad av varken FAA eller EASA. LH fortsatte till och med att flyga med sina 380:eek:r efter incidenten med a380:in från QF. Det var endast SQ och QF som groundade sina a380:eek:r om jag minns rätt.
 

Dr. Miles

Expert
Vad säger alla ni som köpte Norwegians Dreamliner premiärbiljetter nu? Kräva pengar tillbaka?

Paby skrev så här tidigare i den här tråden.
http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/9253-norwegian-dreamliner-foersenad-3.html#post116768
För er som jagat upp er över era bokade biljetter kan det här vara något. Om Norwegian levererar på det här uttalandet så måste jag (motvilligt) erkänna att jag är lite imponerad för det här är en sund inställning.

"En del av de som bokat in sig för att flyga med Norwegian till New York gör det säkert bara för att de behöver åka dit. För andra är det själva flygningen med nya Dreamlinern som är det viktiga. I det senare fallet är de knappast intresserade av att flyga med något äldre inhyrt plan.

Enligt Norwegian får därför de passagerare som redan köpt biljett till New York rätt att få pengarna tillbaka eller möjlighet att gratis boka om till en senare flygning, säger Åsa Larsson."

Från SvD Näringsliv
 
Toppen