Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Är det så stor skillnad om det inte är 787? Visst, lite tråkigt såklart..
Tyckte bara det lät lite overkill med advokater och grejer. :)

(Håller med om att DY gått ut stenhårt med "Dreamliner" så visst är det lite illa om det nu inte blir så.

Jag ock mina två vänner bokade resan just för att vi skulle få flyga med Dreamliner inte att flyga med DY. Jag till och med avbokade min resan med SK som gjort dagen innan när vi köpte biljetter när de släpptes.

Advokat skadar ingenting, man kan ju alltid prova hur mycket man kan få ersättning för besväret att vara orolig om man kommer iväg överhuvudtaget eller med en gammal sillburk... :mad:
 
Jag ock mina två vänner bokade resan just för att vi skulle få flyga med Dreamliner inte att flyga med DY. Jag till och med avbokade min resan med SK som gjort dagen innan när vi köpte biljetter när de släpptes.

Advokat skadar ingenting, man kan ju alltid prova hur mycket man kan få ersättning för besväret att vara orolig om man kommer iväg överhuvudtaget eller med en gammal sillburk... :mad:

Trist, väldigt tråkigt som sagt..

Undrar när Norwegian kommer med nya besked.
Dom kan ju inte vänta till April... (folk måste ju veta i god tid.)
 

Dr. Miles

Expert
En liten fråga som någon kanske vet svaret på:

Om jag är flygentusiast och har bokat en flygtur som alltid är planlagd att trafikeras med 747-400 och jag verkligen vill prova just det planet.
Om det blir ett byte till en 777 pga tekniskt fel, kan jag omboka mig själv till nästa avgång med 747-400 utan kostnad om det finns plats? (Om jag har en icke ombokningsbar biljett.)

Nu är det inte riktigt samma sak som i DY:s fall där man pushat stenhårt för Dreamliner (falsk marknadsföring, visst) men en undran jag haft..

Om flygbolaget annonserar flygningar som utförs en viss typ av flygplan har man rätt att få pengarna tillbaka (ej kompensation som jag vet), i fall det inte blir av med specifik flygplanstyp.

Senaste händelsen var i Japan. De som har bokat B787 flygningar med ANA/JAL och senare fick veta att det inte skulle bli B787 fick välja:
  1. Boka av bokningen och få pengarna tillbaka
  2. Behåll bokningen men ingen kompensation
Följande flygningar var också såld som det skulle flygas med specifik flygplansmodell.
 

Palazzi

Medlem
För en gångs skulle står jag på Norwegian sida... Byte av flygplan, av olika anledningar, måste ha hänt mig 100ggr (med SAS 80 av dessa 100).

Nu ligger problemet hos flygplanstillverkaren, så vad tusan ska man göra. Tycker inte man bör kunna kräva kompensation för dessa oförutsedda händelser... (utöver pengarna tillbaka). Jag har t.o.m blivit omdirigerade via annan ort vid några tillfällen. Ofta har jag fått kompensation iform av poäng, men då mest av goodwill. De flesta här har ju också betalat 2.500-3.000kr T/R.....

Tror inte heller att det hotar Norwegians satsning om det blir fördröjd leverans med två månader... ANA däremot förlorar uppskattningvis 1.7miljarder på att ha sina plan stillastående. Boeing lär får det svettigt med stämningar iaf.

PS. Jag tycker dock att det är lite synd att Martin inte kan göra vårt reportage om B787 nu
 
Last edited:
För en gångs skulle står jag på Norwegian sida... Byte av flygplan, av olika anledningar, måste ha hänt mig 100ggr (med SAS 80 av dessa 100).

Tror inte heller att det hotar Norwegian satsning om det blir fördröjd leverans med två månader... ANA däremot förlorar uppskattningvis 1.7miljarder på att ha sina plan stillastående. Boeing lär får det svettigt med stämningar iaf.

PS. Jag tycker dock att det är lite synd att Martin inte kan göra vårt reportage om B787 nu

Det är mycket pengar som försvinner med stående plan.

Lite OT:
Min fader jobbar på ett företag som lager generatorer, motorer till allt möjligt.
Nu håller dom på med ett arbete till Statoil där en motor gått sönder på en plattform.
Statoil förlorar ca 300 miljoner kronor / dag när dom bara går på halv effekt.
3 dagar på halv effekt - nästan 1 miljard i förlust. Helt galna summor.
(Motorn är till för att köra den kompressor som trycker gasen till fastlandet från plattformen.)

-

Ja, ur BC.se synvinkel är det mycket tråkigt att det inte blir 787.
Hade ju sett fram emot ett reportage i vår..
 
Last edited:

Singapore

Medlem
För en gångs skulle står jag på Norwegian sida... Byte av flygplan, av olika anledningar, måste ha hänt mig 100ggr (med SAS 80 av dessa 100).

Nu ligger problemet hos flygplanstillverkaren, så vad tusan ska man göra. Tycker inte man bör kunna kräva kompensation för dessa oförutsedda händelser... (utöver pengarna tillbaka). Jag har t.o.m blivit omdirigerade via annan ort vid några tillfällen. Ofta har jag fått kompensation iform av poäng, men då mest av goodwill. De flesta här har ju också betalat 2.500-3.000kr T/R.....

Tror inte heller att det hotar Norwegians satsning om det blir fördröjd leverans med två månader... ANA däremot förlorar uppskattningvis 1.7miljarder på att ha sina plan stillastående. Boeing lär får det svettigt med stämningar iaf.

PS. Jag tycker dock att det är lite synd att Martin inte kan göra vårt reportage om B787 nu

Håller med. Nu vet jag inte riktigt, men jag antar att Boeing i sin tur kommer stämma företaget som står för produktionen batterierna osv.

Jag ock mina två vänner bokade resan just för att vi skulle få flyga med Dreamliner inte att flyga med DY. Jag till och med avbokade min resan med SK som gjort dagen innan när vi köpte biljetter när de släpptes.

Advokat skadar ingenting, man kan ju alltid prova hur mycket man kan få ersättning för besväret att vara orolig om man kommer iväg överhuvudtaget eller med en gammal sillburk... :mad:

De flesta bryr sig nog inte om det är en 767 eller en 787 som de åker med bara de betalar så lite som möjligt. Det är nog bara vi här inne och ett fåtal andra resenärer som lägger vikten på vilken flygplanstyp man åker. Pengarna tillbaka tycker jag låter väldigt adekvat och generöst, men mer finns det nog inte att hämta där.
 

agehall

Medlem
Normalt sett är inte equipment change en anledning för att tillåta avbokning imho, men när ett bolag gått ut stort med reklam för en viss rutt och ett visst flygplan så har jag svårt att se att man kan göra bait and switch på detta sätt. Klart att DY/DU inte är de som är ansvariga för att det inte blir 787, men de får ju ta sina förluster pga avbokningar etc med Boeing. Som slutkund har man köpt en produkt på ett löfte att de ska börja leverera vid en viss tid och när de inte kan göra det bör ett seriöst företag tillåta att kunden slipper ur kontraktet.
 

fly4fun

Medlem
Jag har kontaktat ARN idag, skickat reklamationen till DY och advokaten är indragits för att driva ärendet av falsk marknadsföring om jag inte sitter i ett DY Dreamliner plan den 31 maj 2013 när jag ska till New York eftersom DY's presschef Åsa Larsson kan inte garantera detta längre. Hoppas DY gör sitt yttersta och tar sitt ansvar i situationen annars tror jag att det blir dyrt för de med alla ersättningar och skadestånd.

Är det inte LITE tidigt att dra in advokater och ARN. Det är 3,5 månader kvar.

Om du inte får flyga med Dreamliner så bryter Norwegian inte mot resevillkoren (transport från A till B på datum X). Däremot är det brott mot marknadsföringslagen ("Flyg med Dreamliner"). Hur man tolkar/löser det kan jag inte svara på rak arm, utan det är troligen en fråga för marknadsdomstolen.
 
Toppen