Senaste nytt

Norwegian direktflyg till Hawaii - Någon sanning bakom ?

Valley

Medlem
OT - Underlag för ny tråd.
Mutar Boeing FAA ? Finns lite information på nätet över FAA Whistleblower och mutor, bedrägeri och lite sånt. Men inget specifikt om detta
 

AABack2ARN

Medlem
Det behöver inte nödvädigtvis vara Boeing som gör detta direkt - FAA får nog en hel del påtryckningar från amerikanska särintressen och politiker för att gynna amerikanska tillverkare. Och Boeing är en kampanjdonator (av många) till olika politiker. Notera "nog" eftersom jag inte sitter på någon sådan information...
 
Rätta mig om jag har fel, men problem 1 är att det är inte tillåtet att flyga över nordpolen. Det finns en anledning till att inget europeisk flygbolag flyger direkt till Hawaii, för ett passagerarunderlag Europa-Hawaii finns.
Diskussioner har förts länge att förbudet ska hävas (kanske samtidigt som man tillåter oljeborrning?). Ifall det görs har de nordeuropeiska flygbolagen en bra konkurrentfördel, tex får Iceland Air flera nya tänkbara destinationer.

Det är det visst? Air canada t.ex flyger till Hong Kong över polen (finns flera timar cockpitvideo att köpa på DVD om man är intresserad av sånt).

Med risken att hela tråden snart låter som en diskussion på flashback, källa på det? :)
 

agehall

Medlem
Källa på det?

Missade helt att denna tråd fortsatte.

Om man läser lite FAA-protokoll som jag hittade när jag skrev inlägget ovan, så inser man att folk faktiskt blev ytterst förvånade när FAA helt plötsligt bestämde sig för att utöka ETOPS när de sakkunniga i princip förespråkade motsatsen.

Visst, man kanske inte kan bevisa att det ligger mutor till grund, men med tanke på hur Boeing har betett sig sista åren och hur beslutet kom till så har jag svårt att se att det inte finns pengar med i bilden någonstans.
 

AABack2ARN

Medlem
Visst, man kanske inte kan bevisa att det ligger mutor till grund, men med tanke på hur Boeing har betett sig sista åren och hur beslutet kom till så har jag svårt att se att det inte finns pengar med i bilden någonstans.

För att inte prata om amerikansk inrikespolitik kryddad med lite patriotism ;)
 
Toppen