Senaste nytt

Norwegian direktflyg till Hawaii - Någon sanning bakom ?

Totopez

Medlem
Jo, men finns det ett passagerarunderlag som är villiga att foga sig efter blott en avgång per vecka? Då är det väl bättre att ta det hela som charter?
Om vi utgår från att underlaget är leisureresenärer som tänker stanna vid Waikiki Beach i en eller två veckor så tror jag nog att man kan foga sig. Man kan också utgå från att Ving, Fritidsresor etc gärna tecknar upp sig på ett antal platser per avgång, utan att chartra hela planet.
 

Jonas C

Medlem
Och en källa på det tack?
Corporatismen i Amerika är mer eller mindre ett känt faktum, och det politiska systemet som det är uppbyggt idag är korrupt rakt igenom. Men det kallas ju inte mutor, utan snarare "donationer" som det så fint heter. Finns åtskilliga artiklar skrivna om ämnet, samt rörelser som vill driva bort denna typ av lobbying och företagssponsring som är högst odemokratisk, men det är inget som lyfts fram i mainstream media.

Sorry för OT. :)
 
Google ger att i princip alla större nyhetssiter rapporterat detta. Försökte gräva upp ett officiellt dokument från FAA, men det närmaste jag kommer är nog Boeing UK - Boeing Receives 330-Minute ETOPS Certification for 787s
Anledningen att jag frågar är att jag vet att du, med all rätt, inte vill diskutera utifrån rykten i många fall. Därför tänkte jag att du kanske kunde länka till någon trovärdig källa gällande detta påståendet. Det verkar som att det inte finns någon sådan källa (det du länkar till visar att de har 330 minuter ETOPS). Att Boeing skall ha mutat FAA känns bara som ett rykte, och borde således inte diskuteras här.
 

jimmy_h

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men problem 1 är att det är inte tillåtet att flyga över nordpolen. Det finns en anledning till att inget europeisk flygbolag flyger direkt till Hawaii, för ett passagerarunderlag Europa-Hawaii finns.
Diskussioner har förts länge att förbudet ska hävas (kanske samtidigt som man tillåter oljeborrning?). Ifall det görs har de nordeuropeiska flygbolagen en bra konkurrentfördel, tex får Iceland Air flera nya tänkbara destinationer.
 

Senator

Moderator
Corporatismen i Amerika är mer eller mindre ett känt faktum, och det politiska systemet som det är uppbyggt idag är korrupt rakt igenom. Men det kallas ju inte mutor, utan snarare "donationer" som det så fint heter. Finns åtskilliga artiklar skrivna om ämnet, samt rörelser som vill driva bort denna typ av lobbying och företagssponsring som är högst odemokratisk, men det är inget som lyfts fram i mainstream media.

Sorry för OT. :)

Lite OT till:
Nu råkar jag vara av samma åsikt som du är att "special interest" har ett för stort inflyttande i det amerikanska samhälle. Men det är min åsikt..Jag tycker vi måste skilja på fakta och åsikt, något denna tråd inte gör.

Fakta är idag att B787 har fått ETOPS på 330 minuter, som är det samma B777 har. Om det visar sig att Boeing har använt mutor för att uppnå detta, ser jag gärna fakta om detta inte "hersay". Jag kan dock hålla med att det känns olustigt att B787 med alla problem som har uppstått får så snabbt ETOPS på 330 minuter något det har tagit B777 nästan 20 år att uppnå.
 
Toppen