Senaste nytt

Norwegian börjar ta betalt för kabinväska

banditan

Medlem
TT

Uppdaterad 22:27

Publicerad 22:19


Norwegian börjar ta betalt för kabinväska


De som köper de billigaste biljetterna hos flygbolaget Norwegian kommer snart inte att få ta med kabinväska gratis. Enligt Norwegians nya bagageregler, som ännu inte offentliggjorts, måste den som reser på så kallad low fare-biljett betala extra för kabinväska. Det erfar nyhetssajten check-in.dk.
Norwegian har ännu inte beslutat hur stor avgiften blir. De nya reglerna väntas träda i kraft i februari. Kunder kommer att informeras i förväg.
Det kommer fortfarande att vara gratis att ta med ett litet handbagage som ryms under sätet framför. Men den som vill ta med en kabinväska att stuva undan på bagagehyllan får alltså vara beredd att betala extra.
Enligt Norwegian är syftet med de nya reglerna att öka punktligheten och förbättra upplevelsen för passagerarna. Samtidigt höjs viktgränsen för incheckat bagage från 20 till 23 kilo.
Flygbolaget Ryanair har tidigare infört en avgift för kabinväskor.
 

Ricci

Medlem
Tror vi inom något år få se andra avgifter/tillägg förverkligande bland olika flygbolag.
Vikten på pax har redan varit uppe så också toalettavgift...
Tror det kan komma en spädbarnsavgift då dessa också tar tid vid ombordstigning och behöver extra tillsyn av CC t ex olika kostnader i Eco, Biz och First.
Extrakostnad för all specialmat.
Listan kan bli hur lång som helst...
 

MTheC

Medlem
Mycket bra!
Folk har med sig alldeles för många och för stora väskor. Det här är en välsignelse!
Gäller ju dock att man sen faktiskt håller på de gränser som finns. Större sannolikhet att Norwegian gör det än om t ex SAS skulle införa något liknande, ser nästan alltid folk hos SAS släpa med sig för många/stora/tunga väskor utan att stoppas.
 
Hur funkar detta rent praktiskt på andra bolag som infört det, ex Ryanair? Jag antar att ens väska kontrolleras vid boarding (likt det ibland görs idag för att kontrollera storlek), men görs det även kontroll att man faktiskt lägger väskan under sätet framför?
 

TWLud

Ny medlem
Hur funkar detta rent praktiskt på andra bolag som infört det, ex Ryanair? Jag antar att ens väska kontrolleras vid boarding (likt det ibland görs idag för att kontrollera storlek), men görs det även kontroll att man faktiskt lägger väskan under sätet framför?

Har inte Ryanair paketerat garanterad handbagage med Prio boarding, dvs. att de som har rätt att ha väskan i hyllan boardar först.
 
Hur funkar detta rent praktiskt på andra bolag som infört det, ex Ryanair? Jag antar att ens väska kontrolleras vid boarding (likt det ibland görs idag för att kontrollera storlek), men görs det även kontroll att man faktiskt lägger väskan under sätet framför?
De gångerna jag har rest med Ryanair (och WizzAir, som har liknande regler) så har de inte vägt väskan och de bara kastar en snabb blick på väskan för att få en uppfattning om storleken, endast vid tvivel har man behövt lägga ner väskan i den där "mallen" för att kontrollera storleken. Kan tillägga att jag aldrig har checkat in vid disk, kanske gör de vägningar/mätningar där.
 

Osten

Medlem
Flög Ryanair/WizzAir två-tre gånger under 2019. De enda väskorna som de agerade på var "rullväskor". Sålänge man kunde slänga upp den på axeln så verkade det okej. (Såg vissa pax med hockeytrunks liknande väskor på axeln och dessa var inga problem.)
 

Hachans

Medlem
Tror vi inom något år få se andra avgifter/tillägg förverkligande bland olika flygbolag.
Vikten på pax har redan varit uppe så också toalettavgift...
Tror det kan komma en spädbarnsavgift då dessa också tar tid vid ombordstigning och behöver extra tillsyn av CC t ex olika kostnader i Eco, Biz och First.
Extrakostnad för all specialmat.
Listan kan bli hur lång som helst...

Spädbarnsavgifter tror jag inte för det blir åldersdiskriminering. Liksom viss specialmat som kosher kan bli relgiös diskriminering om man tar betalt för den men inte den vanliga maten.

Det som däremot kommer hända är att man extra betalt för de som vill åka i tyst avdelning, förpassar småbarnsfamiljerna bak eller börjar köra med vuxenflygningar enbart.
 
Toppen