Norwegian återupptar linje till Kiruna

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Kimpe, 25 Juni 2013.

  1. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Inte en dag för sent kan man tycka.
    SAS har ju varit ensam aktör på linjen sen Norwegian la ner för något år sen.
    Tror ni SAS gör någon förändring? Mindre trafik? Priser?
    Eller blir det ingen större skillnad?

    http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7726463
     
  2. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är rätt bra snurr i Kiruna för tiden så det borde gå att ha två aktörer där.
     
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att DY har lite för många plan, och dom måste hitta nya orter hela tiden för att hålla dem i luften, konstigt att dom inte "tog tag i" OSD igen.
     
  4. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Hurra hurra hurra!
     
  5. Bra för konkurrenssättningen! DY erbjuder ju vidare anslutningsflyg (numera också long haul) så många möjligheter som öppnats.
    KRN är ju en av få "större" (nåja) flygplatser i Sverige som helt saknar andra möjligheter än SAS, och samtidigt har så lång väg till närliggande alternativ.
     
  6. Homer

    Homer Medlem

    De har släppt biljetterna, finns massor för 299kr.
    Men varför ska man besöka Kiruna efter 30/10 om man inte måste :p
     
  7. mhaggkvist

    mhaggkvist Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant. Även om det är rätt bra snurr här i Kiruna nu så var väl en av anledningarna till att de la ner att de inte riktigt fanns underlag för två flygbolag att verka här. Men vi får väl se. Kanske inte jättebra att åka härifrån på eftermiddagen om man har något jobbärende, men för turister funkar det säkert. Är den permanent eller ska den bara gå under vintersäsongen?
     
  8. LinuxSam

    LinuxSam Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag vill minnas så la de inte ner för att det var olönsamt utan för att de hade en lönsammare linje för de flygplanen som flög på Kiruna.

    /LinuxSam
     
  9. mhaggkvist

    mhaggkvist Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Sant, jag har också hört att de kunde ju köra två svängar till GOT med fulla plan medan de körde en sväng till KRN. En kompis satt med på kommunikationsrådets möte en gång när de pratade just om det här med att det var svagt underlag för två aktörer också.
     
  10. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det blir väl som sist. De flesta jublade när Norwegian bröt sig in och även SAS "tvingades" sänka sina biljettpriser till Kiruna.
    Dock fortsatte väl väldigt många att välja SAS och betalade lägre biljettpris. Tillslut gav väl DY upp...
    SAS har nog en solid kundbas med Eurobonus medlemmar nu i Kiruna efter flera års monopol.
    Spännande att om Norwegian kommer vara långiktiga nu med sin Kiruna satsning.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×