Norske statsministern vägrar flyga med Ryanair

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Johan Pfeifer, 10 April 2013.

1. Johan Pfeifer

Johan Pfeifer Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Det är inte bara BC-medlemmar som undviker Ryanair. Jens Stoltenberg säger att han aldrig kommer att flyga Ryanair.

Den norske statsministern säger att de uppgifter som framkommit de senaste dagarna tyder på att lågprisflygbolaget sysslar med social dumpning och tänker nu ta tag i problemet.

Stoltenberg vägrar Ryanair - DN.SE

2 personer gillar detta.
  2. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jaha, men upphandlingsreglerna då? ½ :)

3. Vidrigt företag, bojkott är det enda rätta!

1 person likes this.
  4. Som att slå in en öppen dörr, men man undrar ju om han fått någon följdfråga om lönedumpningsbolaget DY och hur han skulle ställa sig till bojkott av detta?

1 person likes this.
  5. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En enorm skillnad på RA och NorW och hur man behandlar personalen. Låglöneanställda eller inte.
    Tragiska är väl att så väldigt många kommuner / städer runt om i världen smörar så in i helvete för RA och skryter om vilka fina effekter det får för kommunen och dess samhällsutveckling. Samtidigt som man tokvägrar att avslöja vad det kostar.

6. Jag gillar Stoltenberg, men det är ju ganska lätt att bojkotta Ryanair när man flyger betalda tjänsteresor och har en årslön i hans kaliber (om än inte enorm). Hans ställningstagande mot Ryanairs anställningsvillkor tycker jag är bra, men "bojkotten" beror nog som sagt på andra faktorer.

Den dag någon med 15k i månaden bojkottar Ryanair... Tyvärr väljer troligen denna grupp mellan ingen resa eller Ryanair.
    Att folk som tidigare inte haft möjlighet att resa nu får möjlighet till detta känns för mig viktigare än att anställningsvillkoren ska vara fläckfria (båda delar är nog en utopi). Många diskuterar Ryanair och deras dolda avgifter, men till syvene och sist är Ryanair det enda bolag där man KAN hitta priser till kontinenten för 300kr T/R.

Själv flyger jag inte heller Ryanair, men det är av mer egoistiska skäl än att jag värnar om de anställdas villkor.

2 personer gillar detta.
  7. Vet inte hur illa det är på Ryan, säkert ännu värre, men DY är ju tillräckligt illa (även om jag inte tvivlar på att de snart får allt mer sällskap av legacybolagen vad gäller villkoren):
    https://www.flashback.org/sp36921589

Men det är alltid bra om man städar sin egen dörrmatta innan man klagar på grannarna, så att säga. I synnerhet när man uppenbarligen tagit politisk hänsyn till önskemål från DY vad gäller SAS bonuspoäng inrikes i Norge.

Det håller jag helt med om, men där är det ju kommunerna som ska klandras.

1 person likes this.
  8. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vill fortfarande hävda att det är skillnad på bolag och bolag. Finns en betydligt mer seriös prägel hos DY.
    Sedan skall jag villigt erkänna att det funnits svenska bolag (numera döda och begravda) som minst var lika ruttna som Ryan. Eventuellt var de ännu värre när det gällde anställningsvillkor.
    I princip var de som jobbade på flera av dem nästintill livegna

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!