Senaste nytt

Norska bonusförbudet i strid med EES-avtalet

Randy Marsh

Medlem
EFTAs övervakningsorgan ESA har kommit fram till att förbudet mot bonuspoäng på inrikesresor i Norge är i strid med EES-avtalet, som Norge har skrivit under (trots att man inte är med i EU). Norska Konkurransetilsynet har ju tidigare i år öppnat för bonuspoäng på de mest trafikerade sträckorna BGO-OSL, SVG-OSL och TRD-OSL, men nu ser det ut som att bonus kanske måste tillåtas på alla inrikesresor i Norge.

Här är en artikel på Aftenposten om saken:
Norsk bonusforbud i strid med EØS-avtalen - Aftenposten
 

Concorde

Founding Member
Kul, kommer Norwegian ställa alla sin kärror i protest då? :D:rolleyes: (VDn hotade med detta nämligen). SAS tackar och tar emot.
 

Randy Marsh

Medlem
Kul, kommer Norwegian ställa alla sin kärror i protest då? :D:rolleyes: (VDn hotade med detta nämligen). SAS tackar och tar emot.
Haha, ja vi får väl se :) Kjos är ju verkligen patetisk när han hotar med att lägga ner alla linjer till nord-Norge, han inser ju så väl som någon annan att förbudet gynnar Norwegian. Men SAS har ändå en så dålig produkt att jag starkt tvivlar på att folk kommer välja dem istället för Norwegian om priset skiljer mer än kanske 100 kr. De flesta är ju faktiskt ganska ointresserade av bonuspoäng överhuvudtaget.
 

Nemo

Medlem
Under det senaste året har jag flugit 43 segment inrikes Norge (som i sin tur ofta haft anslutning till Sverige). Jag har för varje resa kollat priser både på SAS och Norwegian, även kollat om det är billigast med enkelresor eller tur och retur, split tickets etc. För varje resa har det således varit en hel del sökningar (18 st). Och varje gång har jag tagit det billigaste alternativet. Av 43 resor (inrikes Norge) har det billigaste varit på Norwegian 2 gånger, SAS 41 gånger. Alltså är SAS till 95% fall billigast inrikes Norge. Tror inte att det i och med att man inför poängberäkning skulle göra SAS dyrare. Jag har inte tagit Norwegian till Sverige, för det har varit dyrare än SAS trots att man då även fått bonuspoäng.

Off-topic: Billigast är att köpa enkelresor om man utgår från Norge, om man utgår från Sverige är det billigast med tur och retur. Sällan billigare (men kan bli krångligare) med split tickets. När split tickets varit billigare har jag tagit det och mellanskillnaden har totalt sett faktiskt täckt en och annan ofrivillig hotellövernattning.
 
Toppen