Senaste nytt

Norrköping - Helsingfors läggs ner 25e oktober

JanneB

Medlem
Inte oväntat. Förhoppningsvis var detta det sista vi hörde i debatten mellan flygplatserna i Norrköping och Linköping. Uppenbarligen räcker banlängden i Linköping utmärkt till den reguljärtrafik som regionen genererar.
 

Alf

Medlem
Jo jag tror att en flygplats i närheten av Norsholm skulle fungera. Denna plats ligger mitt emellan städerna och stambanan passerar platsen, så ur den synpunkt skulle det vara bra. Men kostnaden för att anlägga denna flygplats skulle aldrig gå att räkna hem eftersom trafiken ändå skulle bli så begränsad. Det skulle fortfarande bli matarlinjer till något hub i Europa med mindre flygplan. Det vore helt enkelt ett ekonomiskt vansinne att bygga en ny flygplats i Östgötaregionen i dagens läge. Med detta menar jag att Ostlänken är nu på gång och det kommer att bli snabba förbindelser till Stockholm, Malmö och Göteborg. Dessutom kommer Skavsta att anslutas till Ostlänken och det är där den framtida utvecklingen kommer att ske som även täcker i Östgöta regionen.
 

agehall

Medlem
Fast seriöst - tror du verkligen Linköping och Norrköping skulle kunna komma överens om en gemensam flygplats? Det har jag väldigt svårt att se...
 

Alf

Medlem
Fast seriöst - tror du verkligen Linköping och Norrköping skulle kunna komma överens om en gemensam flygplats? Det har jag väldigt svårt att se...

Man har ju tidigare varit överens om en flygplats i detta område. Men det har ju aldrig gått så långt att man haft några vettiga och seriösa kostnadskalkyler på bygget. Förut hade vi ju S styre i Norrköping och M i Linköping och då var det rena sandlådedebatten och det skulle nog varit svårt att komma överens. Nu är det S i båda städerna om det nu skulle underlätta. Nu tror jag inte någon av städerna skulle komma på tanken att satsa på en ny flygplats. Nu kämpar båda platserna hårt för sin egen flygplats och något samarbete är säkert inte aktuellt just nu eftersom Norrköping har tappat all reguljärtrafik.
 

agehall

Medlem
Man har ju tidigare varit överens om en flygplats i detta område. Men det har ju aldrig gått så långt att man haft några vettiga och seriösa kostnadskalkyler på bygget. Förut hade vi ju S styre i Norrköping och M i Linköping och då var det rena sandlådedebatten och det skulle nog varit svårt att komma överens. Nu är det S i båda städerna om det nu skulle underlätta. Nu tror jag inte någon av städerna skulle komma på tanken att satsa på en ny flygplats. Nu kämpar båda platserna hårt för sin egen flygplats och något samarbete är säkert inte aktuellt just nu eftersom Norrköping har tappat all reguljärtrafik.

Säger du det så.. Jag har inte varit insatt i politiken i östgötaregionen på ett par år, men det låter lite för bra för att vara sant. Min erfarenhet är att norrköping och linköping aldrig kommit väl överens pga de olika förutsättningar som rått mellan städerna. Men det har kanske flyttat in tillräckligt med folk för att det ska släta över det hela och göra att städerna kan ha mer utbyte.
 

ChabbeT

Medlem
Riktigt tråkigt besked. Har åkt linjen några ggr då jag samlat OW segment/poäng. Synd att OW försvinner från Östergötland.
 

olo

Medlem
Hade Linköping och Norrköping kommit överens om NIA (Norsholms Internationell Airport) för flera år sedan kunde den idag blomstrat. Det hade krävt att både LPI och NRK stängt och att fokus varit på den nya flygplatsen. Dessvärre fokuserar hellre städerna på att bråka med varandra! Därför lär det inte ske och idag är det trots allt Ostlänken som är Östergötlands enda hopp. Osämjan påverkar regionens utveckling, då det är uppenbart hur otillgängligt Östergötland är för övrig Sverige.
 
Toppen