Intressant undersökning, den har jag helt missat. Man kan ju som du säger fråga sig vem som ligger bakom. Vidare saknar den helt frågor om vad näringslivet önskar sej. Själv har jag inte fått någon förfrågan trots att jag på den tiden hade många resor i mitt företag. Jag använde visserligen KLM från LPI till största delen eftersom det avsåg företagsbesök i Nederländerna.
Någon representant för LH uttryckte sej om att det var en bra tid flr flyget mitt på dagen eftersom man då fick tillgång till 250 destinationer i München. Jag tror inte heller det är problem med slottider utan det var nog helt enkelt ledig kapacitet för flygplanet mitt på dagen.
Personligen tror jag inte att man vågar ställa de obekväma och lite farliga frågorna till företagen.
Gör man i Värmland en undersökning över resemönster kommer man med 99% säkerhet få ett resultat som klart berättigar existensen av en flygplats.
Skulle tro att samma sak gäller för Norrköping som även borde ha med Linköping i dylik undersökning.
Har däremot vårt att tänka mig att man vågar ställa frågan om företagen tänker använda linjen om den startar. Och också om man tänker "tvinga" de anställda att använda linjen.
Lite O T om företags inställning till resande.
Får via en kamrat en del inside..... om hur deras företag (en av de större vad gäller att flyga) hanterar de resor han gör. Och det är en röra utan dess like. I sista fallet passade det perfekt att flyga KSD-FRA och sedan vidare. Men eftersom det projekt han i det fallet arbetade i drevs från annan ort. Var det den ortens personal som ansåg att han skall flyga ut via Stockholm och därigenom få åka ut en dag före alla andra alternativt komma hem en dag senare, beroende på när hemresan är bokad.
Lite O T till, kanske.
Kan finnas en brasklapp som på ett sätt till delar ursäktar kommunala bolag om varför man inte gjort någon undersökning.
En ordentlig förstudie kostar pengar. Pengar för dylika saker anser inte kommuner finns, eftersom de även kostnadsmässigt kan lyda underLOU.
Då löser man det i att använda interna resurser. Oavsett om kompetensen finns eller inte.
Det i min världen gällande begreppet om affärsnytta blir då också åsidosatt.
Att offra en miljon för att i framtiden spara 50 finns uppenbarligen inte i en kommuns begreppsvärd