Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

@ChabbeT har ju redan bokat, följ hans exempel!
d60c4e71e3b17d9880fe4eb9c4ca710d.jpg

Kompis, det går bra nu... :)
 

Palazzi

Medlem
Säga vad man vill om detta bolag men deras affärsplan verkar vara solid. Inte en chans att dom skulle gå in och mata från Gatwick till Norrköping. Nej, detta är en typisk skojarlinje. Bolaget går in och flyger i det närmaste utan risk under sex månader. Funkar det inte, vilket det i nio fall av tio, lägger man ned och flyttar kärran. Vi ser det gång på gång.

Det tror inte jag heller de kommer, men tror det kunnat bära sig. Västerås har ju uppenbarligen underlag för året runt-trafik till Stansted med Ryanair, fastän inget annat bär sig.
Visst är Norwegian något dyrare, men inte ohyggligt. Och alla anslutningar man skulle kunna ta - även interkontinentalt....

Sen verkar mindre flygplatser inte vara Norwegians affärsmodell, men det är en annan sak. Kanske kommer en framtid där Ryanair inte bara har point to point (?)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag lovar att jag ska flyga Ryanair mellan Köpenhamn och Skavsta om linjen finns kvar i februari nästa år.


Trots att kommunen budgeterat med skattemedel för 3 år av förlust? Det är ju då nån gång den börjar gå med vinst, har någon lurat i kommunen.

Det handlar om femårigt avtal med BMI Regional där kommunen investerar 25 miljoner.

– Vi har den ekonomin i kommunen, just nu, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).

– Det här innebär möjligheter men självklart också risker.

Stjernkvist garanterar att investeringen inte kommer att drabba någon kommunal verksamhet.

Kommunen kommer att få tillbaka sina pengar när flyget blir lönsamt, vilket enligt Göran Färm (S), styrelseordförande i flygplatsbolaget, kommer att inträffa inom tre år.

Ny flyglinje till Norrköping - Nyheter | SVT.se

Ser fram emot Ryan-rapporten :)
 

Palazzi

Medlem
Trots att kommunen budgeterat med skattemedel för 3 år av förlust? Det är ju då nån gång den börjar gå med vinst, har någon lurat i kommunen.

Det handlar om femårigt avtal med BMI Regional där kommunen investerar 25 miljoner.

– Vi har den ekonomin i kommunen, just nu, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).

– Det här innebär möjligheter men självklart också risker.

Stjernkvist garanterar att investeringen inte kommer att drabba någon kommunal verksamhet.

Kommunen kommer att få tillbaka sina pengar när flyget blir lönsamt, vilket enligt Göran Färm (S), styrelseordförande i flygplatsbolaget, kommer att inträffa inom tre år.

Ny flyglinje till Norrköping - Nyheter | SVT.se

Ser fram emot Ryan-rapporten :)
Det gjorde man på andra ställen också. 15miljoner på 3år på de orter jag kan minnas, o på årsbasis alltså samma "bidrag".
Bmi regional var det då också...

Verkar inte ha räckt på övriga orter iom att man hittar nödlösningar att slinga med mellanlandningar.
Jag vet inte vad årliga driftkostnader är för BMI, men när man hör det vittnas om 8pers/avgång gissar jag att 95% av intäkterna behöver komma från annat än biljettförsäljning.

----------------
Ser också att Bergamo fick BMI regional. Där kanske det kan fungera... De blev av med Air Dolomiti, men med ett lite mindre plan (som man får nu) ska beläggningen vara ok. Uppskattar att det var 70% beläggning förut. Man har skalat bort mer stolar än så genom bytet.

Känns skönt att kunna resa ARN - Bergamo igen, även om det säkert blir dyrare denna gång :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Hinner inte svara riktigt nu, men i Kalmars fall var det 11 miljoner för BMI Kalmar-Berlin, nu har någon billigare operatör tagit över viss helgtrafik.

Detta med Norrköping blir ju extra magstarkt när man ser artikeln @Valley skrev om,

Karlstad flygplats VD tackar för sig | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Alltså, även om jag som förhållandevis engagerad i flyg till glesbygd vore kommunalråd, så skulle jag vara väldigt försiktig nu - BMI är ju på rena utsugarturnén (Kalmar, Karlstad, Norrköping)...trillar inte polletten ner någon gång!?
 

Valley

Medlem
Karlstads fina flygplats säger sig ha gjort en utredning och kommit fram till att denna linje är precis vad som behövs för näringslivet i Värmland.
Norrköping som nu hakar på. Har de gjort någon utredning ?
Och, har Norrköping vågat delge resultatet ? Eller smyger de också med att hemlighålla vad man kommit fram till ?

Att Karlstadlinjen fyller ett behov anser jag vara klarlagt. Så varför flyger då inte de stora resande företagen som medverkade i undersökningen den vägen ?
Dessa bolag skulle också sponsra med 150,-/biljett till det nystartade "kommunala" bolaget så att de MSEK 15 som kommunen garanterar/garanterade inte skulle behöva bli just MSEK 15 från oss skattebetalare.
Sista förklaringen från f d VD var att de har så lång omställningstid...............
 

Alf

Medlem
Norrköpings flygplats säger att dom fört diskussioner i flera år om en linje med BMI. Om man gjort någon utredning om behovet tvivlar jag på eftersom man numera är desperata på att få hit någon reguljär flyglinje och då tar man nog vad som går att få tag på.

Hade man gjort en utredning och analys om vad som behövs borde inte utbudet sett ut som det gör med endast en tur mitt på dagen. Skall man åka i tjänsten borde det vara två turer på morron resp kväll så man kan göra en tjänsteresa över dagen. Själv hade jag tänkt boka en resa till USA i maj med LH från MUC. Men det går inte för samtliga flyg till USA har lämnat MUC när flyget från NRK landar. Verkar däremot fungera på hemresan, alltid något. Det hade varit bättre med FRA men nu är ju motivet att även öldrickarna som vill till MUC får ett trevligt weekend alternativ. Blir lite dyr öl för kommunen med 25 Mkr under tre år för subventioner till BMI.

Jag är tveksam till linjen med nuvarande tidtabell. Det verkar bli via Arlanda även i fortsättningen i de flesta fallen ser det ut som.
 

NyfikenGrau

Medlem
Alf, jag hade nog kunnat skriva exakt samma sak om Kalmar-Berlin, bara med lite andra siffror. Det trista med alla dessa desperata satsningar är att det faktiskt hade kunnat gå att få ekonomi i en sådan här linje rent tekniskt, om den planerades noggrant vad gäller tidtabellen och i nära samverkan med bolaget man ska åka vidare med, i detta fall Lufthansa. Flygplansmodellen i sig är är idealisk för ändamålet, betydligt bättre än t.ex. Air Berlins Dash Q400 som är alldeles för stort och dessutom bullrigt (provades ju på Visby-Berlin). MUC är dessutom fenomenal som hubb nu när ombyggnaden är klar.

Som sagt, jag tror faktiskt fortfarande på affärsmodellen att mata till hubbar från småflygplatser (t.ex. LPI-AMS), men den förstörs långsamt men säkert av de som skulle tjäna på den mest, nämligen just småflygplatsernas orter, för att man som du skriver är desperata att få vad som helst och då är det inte så noga med exakt hur den långsiktiga planen ser ut. Men i längden gör alla dessa floppar de stora bolagen allt mer skeptiska till verkliga satsningar.
 
Alf, jag hade nog kunnat skriva exakt samma sak om Kalmar-Berlin, bara med lite andra siffror. Det trista med alla dessa desperata satsningar är att det faktiskt hade kunnat gå att få ekonomi i en sådan här linje rent tekniskt, om den planerades noggrant vad gäller tidtabellen och i nära samverkan med bolaget man ska åka vidare med, i detta fall Lufthansa. Flygplansmodellen i sig är är idealisk för ändamålet, betydligt bättre än t.ex. Air Berlins Dash Q400 som är alldeles för stort och dessutom bullrigt (provades ju på Visby-Berlin). MUC är dessutom fenomenal som hubb nu när ombyggnaden är klar.

Som sagt, jag tror faktiskt fortfarande på affärsmodellen att mata till hubbar från småflygplatser (t.ex. LPI-AMS), men den förstörs långsamt men säkert av de som skulle tjäna på den mest, nämligen just småflygplatsernas orter, för att man som du skriver är desperata att få vad som helst och då är det inte så noga med exakt hur den långsiktiga planen ser ut. Men i längden gör alla dessa floppar de stora bolagen allt mer skeptiska till verkliga satsningar.
Det tog nog två år att få AMS-LPI lönsamt och dessutom är det med ett stort bolag som erbjuder oanade möjligheter att flyga direkt vidare ut i världen
 
Toppen