Varför går du inte in direkt på bmis hemsida?
Kompis, det går bra nu...
Säga vad man vill om detta bolag men deras affärsplan verkar vara solid. Inte en chans att dom skulle gå in och mata från Gatwick till Norrköping. Nej, detta är en typisk skojarlinje. Bolaget går in och flyger i det närmaste utan risk under sex månader. Funkar det inte, vilket det i nio fall av tio, lägger man ned och flyttar kärran. Vi ser det gång på gång.
Jag lovar att jag ska flyga Ryanair mellan Köpenhamn och Skavsta om linjen finns kvar i februari nästa år.
Det gjorde man på andra ställen också. 15miljoner på 3år på de orter jag kan minnas, o på årsbasis alltså samma "bidrag".Trots att kommunen budgeterat med skattemedel för 3 år av förlust? Det är ju då nån gång den börjar gå med vinst, har någon lurat i kommunen.
Det handlar om femårigt avtal med BMI Regional där kommunen investerar 25 miljoner.
– Vi har den ekonomin i kommunen, just nu, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).
– Det här innebär möjligheter men självklart också risker.
Stjernkvist garanterar att investeringen inte kommer att drabba någon kommunal verksamhet.
Kommunen kommer att få tillbaka sina pengar när flyget blir lönsamt, vilket enligt Göran Färm (S), styrelseordförande i flygplatsbolaget, kommer att inträffa inom tre år.
Ny flyglinje till Norrköping - Nyheter | SVT.se
Ser fram emot Ryan-rapporten
Det tog nog två år att få AMS-LPI lönsamt och dessutom är det med ett stort bolag som erbjuder oanade möjligheter att flyga direkt vidare ut i världenAlf, jag hade nog kunnat skriva exakt samma sak om Kalmar-Berlin, bara med lite andra siffror. Det trista med alla dessa desperata satsningar är att det faktiskt hade kunnat gå att få ekonomi i en sådan här linje rent tekniskt, om den planerades noggrant vad gäller tidtabellen och i nära samverkan med bolaget man ska åka vidare med, i detta fall Lufthansa. Flygplansmodellen i sig är är idealisk för ändamålet, betydligt bättre än t.ex. Air Berlins Dash Q400 som är alldeles för stort och dessutom bullrigt (provades ju på Visby-Berlin). MUC är dessutom fenomenal som hubb nu när ombyggnaden är klar.
Som sagt, jag tror faktiskt fortfarande på affärsmodellen att mata till hubbar från småflygplatser (t.ex. LPI-AMS), men den förstörs långsamt men säkert av de som skulle tjäna på den mest, nämligen just småflygplatsernas orter, för att man som du skriver är desperata att få vad som helst och då är det inte så noga med exakt hur den långsiktiga planen ser ut. Men i längden gör alla dessa floppar de stora bolagen allt mer skeptiska till verkliga satsningar.