Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Agö

Medlem
Passade på att förhöra diverse personal på flygplatsen om rutten och de var överens om att utvecklingen går uppåt med fler pax varje månad. Har från säker källa inom kommunen att man ligger på över 50% i snitt, enligt plan, men siktar uppåt såklart.
Hmm. Efter drygt två år går planen fortfarande bara halvfulla alltså. 25 pax per rörelse.
 

Fredde18

Medlem
Hmm. Efter drygt två år går planen fortfarande bara halvfulla alltså. 25 pax per rörelse.
Ja, och jag tycker också det borde vara fler.

Men man får jämföra det mot sig själv. För ett år sedan låg man också på 50% beläggning men med bara hälften av avgångarna. Så det är ju 100% ökning på pax i alla fall.
Om det nu som sagt ökar varje månad med samma trend kanske man ligger på 75% om ett år från nu. Det vore ju helt ok.

Men produkten måste nog bli mer attraktiv (dvs ge någonting) för dem i olika status/bonusprogram för att riktigt bli konkurrenskraftig.
 

Fredde18

Medlem
En reflektion ang kommunala bidrag till flygplatser för att få flyglinjer till sin stad.

Just nu pågår filminspelning i Norrköping med omnejd. Tyska filmer om Inga Lindström som tydligen går varje vinter på tysk tv (ZDF?) på prime time med miljontals tyska tittare som älskar Sverige! Ca 50 pers är här från Tyskland (München) i drygt två månader. Så här sa producent från bolaget i dagens lokaltidning ang varför man hamnat i Norrköping:
Det beror på närheten till flyget. Förut gick flyget från München till Skavsta, men nu går det till Norrköping därför blir det mer här, säger Fredrik Nielsen.

Vilket flyg till Skavsta man menar är oklart och ointressant men de intäkter som detta genererar till bl.a. hotell, restaurang mm mm plus reklamen för trakten till alla miljoner tyskar är en typisk sak som är svår att mäta i pengar men ett gott betyg till kommun att satsa på en linje under uppstartsåren och skapa ett intresse.
Det är dock lätt att bara gnälla på kommunen som -”tar våra kära skattepengar och ”slösar” på flyget. Ändå går flygplatsen inte runt!!”

Nu rullar förmodligen ett betydande belopp in i näringen runt Norrköping, några kronor blir skatteintäkter också. Hoppas man (dvs ”man” som gärna bara ser utgifterna) inser att det ibland är svårt att mäta en faktiskt utgift mot en kommande lätt ”dold” inkomst, liknande denna.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Alf

Agö

Medlem
En reflektion ang kommunala bidrag till flygplatser för att få flyglinjer till sin stad.

Just nu pågår filminspelning i Norrköping med omnejd. Tyska filmer om Inga Lindström som tydligen går varje vinter på tysk tv (ZDF?) på prime time med miljontals tyska tittare som älskar Sverige! Ca 50 pers är här från Tyskland (München) i drygt två månader. Så här sa producent från bolaget i dagens lokaltidning ang varför man hamnat i Norrköping:
Det beror på närheten till flyget. Förut gick flyget från München till Skavsta, men nu går det till Norrköping därför blir det mer här, säger Fredrik Nielsen.

Vilket flyg till Skavsta man menar är oklart och ointressant men de intäkter som detta genererar till bl.a. hotell, restaurang mm mm plus reklamen för trakten till alla miljoner tyskar är en typisk sak som är svår att mäta i pengar men ett gott betyg till kommun att satsa på en linje under uppstartsåren och skapa ett intresse.
Det är dock lätt att bara gnälla på kommunen som -”tar våra kära skattepengar och ”slösar” på flyget. Ändå går flygplatsen inte runt!!”

Nu rullar förmodligen ett betydande belopp in i näringen runt Norrköping, några kronor blir skatteintäkter också. Hoppas man (dvs ”man” som gärna bara ser utgifterna) inser att det ibland är svårt att mäta en faktiskt utgift mot en kommande lätt ”dold” inkomst, liknande denna.
Absolut, men så är det ju med allt. Satsar du pengar på en fritidsgård kanske struliga individer inte lockas till kriminalitet, satsar du pengar på god (feministisk) snöröjning i stan kanske folk inte trillar och slår sig om vintern, sänker du kommunalskatten kanske folk lockas till arbete eller spenderar slantarna på krogar osv. i kommunen. Det intressanta i sammanhanget är om det är en kommunal angelägenhet. Att döma av antal passagerare, 25 i snitt per rörelse, är det tveksamt.
 

Fredde18

Medlem
Nu har ju kommunen valt att äga flygplatsen och likt alla bolag måste man satsa för att nå vinst. Men inte till varje pris förstås...

Sen kan man inte låsa på just siffran 25 pax. Det får ju vara i relation till var man har break-even. Är det 100 pax är det dåligt, ligger det närmare 50pax är det tveksamt. Behövs 30 pax för att motivera det ekonomiskt är man på god väg. Är det 17 resande per sträcka som behövs är det ju bra! (Observera att det bara är siffror utan reell fakta bakom, för att föra diskussion)

Nu har man väl runt 30 000 års-pax kanske (?) så om hälften är hitresande inbringar det ju säkert försvarliga summor inkomster till trakten.

Kommunen har en utgift, näringslivet får en inkomst.

En motfråga: Är det en statlig (läs swedavia) angelägenhet att sponsra flyglinjer från exempelvis Arlanda? Det är ju ingen hemlighet att nya linjer lockas även dit med rabatter/incentive under ett antal år om så behövs?
 

Agö

Medlem
En motfråga: Är det en statlig (läs swedavia) angelägenhet att sponsra flyglinjer från exempelvis Arlanda? Det är ju ingen hemlighet att nya linjer lockas även dit med rabatter/incentive under ett antal år om så behövs?
Om du frågar mig: absolut inte. Kommersiell flygtrafik ska bära sig på egen hand precis som all annan verksamhet.

För min del är det två aspekter, dels en ideologisk aspekt (vad ska stat/kommun syssla med), dels en ekonomisk aspekt (var drar man gränsen för diverse galenskaper). Jag kan potentiellt köpa att stat/kommun äger flygplatsinfrastruktur - dock givetvis inte till vilket pris som helst. Jag har svårare att se den kommunala angelägenheten i att upphandla flyglinjer som inte bär sig på egen hand, för mig är det närmare en angelägenhet för enskilda intressenter. Ett exempel på det senare är Alsie Express, med danska inrikesflygningar mellan Sönderborg och Köpenhamn, startat av Danfoss. Likväl pröjsar kommunen i Sönderborg en herrans massa pengar för flygplatsinfrastrukturen och värre ska det bli kommande år med hundratals miljoner kronor i investeringar...Ett annat exempel på angelägenhet för enskilda intressenter är ju Astra Zeneca-linjen mellan Göteborg och Cambridge.
 

Agö

Medlem
Senaste nytt från flygplatsen! Det blir lite skevt att jämföra H1 2017 mot H1 2018 eftersom man gick upp på dubbla avgångar 27 mars 2017 (var det väl?). Det ska bli intressant att följa andra halvåret i år.

”Norrköping Airport ökar antalet passagerare med 22% perioden januari-juni 2018 jämfört föregående år. Det totala antalet passagerare för samtliga destinationer blev därmed 52.350 st. Den största ökningen finns på Münchenlinjen som växer med 49% mot 2017.”

Passagerarökning 22% för Norrköping Airport första halvåret 2018 - Norrköping Airport AB
 

Alf

Medlem
Det är som vanligt med statistik, man kan ljuga om det mesta med dessa siffror. Det är ju bra att ökningen är 49% på linjen till München. Men vad är ökningen baserad på? Är det på tidigare halvfulla plan eller fullsatta? Skulle det varit riktigt bra så borde det ju varit 100% ökning i och med man dubblade turerna. Det är alltid ett himla hemlighetsmakeri med den faktiska beläggningen på denna linje. Detta beror säkert på att det är så mycket politik inblandat samt att vi har närmsta konkurrent på fem mils avstånd.

Men det är bara att hoppas på att det går bra. Två turer om dagen är ju ett minimum om man skall kunna använda linjen för affärsresor. Vi får hålla tummarna för om det går bra kan man hoppas att nästa steg är att BMI skaffar moderna jetplan för de nuvarande tillhör nog bottenskrapet när det gäller bra komfort.
 

Agö

Medlem
Det är alltid ett himla hemlighetsmakeri med den faktiska beläggningen på denna linje.
Mmm. Just detta har jag lite svårt att förstå. Det här är ju ett uteslutande politiskt projekt som måste tåla granskning och transparens. Å andra sidan är jag ju inte direkt skattebetalare i Norrköping, annars hade jag nog ställt en och annan fråga kring det.
 
Toppen