Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Fredde18

Medlem
Presskonferens idag om nya tidtabellen och kommunens satsning. Även om det är mycket pengar (dock inte likt Västerås och nextjet!) känns det som att politikerna inte springer helt blint på flygbolagets bollar.

Texten nedan innehåller också första officiella uttalandet om passagerar-antal. 20 000 pax första 12 månaderna med utveckling mot det dubbla. Grovt överslag borde ge att man ligger mellan 50-75% beläggning i snitt.

Kommunen satsar 42 miljoner på flygplatsen - Norrköping - Norrköpings Tidningar

Hoppas det bär sig, jag tror inte flygplatsen kan få bättre förutsättningar vad gäller tidtabell i alla fall. (Se inlägg tidigare i veckan om tiderna som gäller från vintertabellen.)
 

Agö

Medlem
Oerhört mycket pengar som skattebetalarna står för. Och vad det verkar, till stöd, för fritidsresenärer vilket förstås aldrig kan vara tanken med en sådan här linje. Får hoppas att det blir bättre med en vettig morgonflight.

För närvarande är Nice och Lissabon de vanligaste målen man tar sig till från Norrköping via München.
 

olo

Medlem
Komisk reklam i artikeln! Alla invånare i Norrköping kunde också fått fyra fria resor med Swebus för pengarna. Eller så kunde de första 500'000 resorna med Swebus från Norrköping varit gratis... Screenshot_20170830-205943.png
 

Fredde18

Medlem
Oerhört mycket pengar som skattebetalarna står för. Och vad det verkar, till stöd, för fritidsresenärer vilket förstås aldrig kan vara tanken med en sådan här linje. Får hoppas att det blir bättre med en vettig morgonflight.

Jag tolkar det som att privatresenärer mest rest till Nice och Portugal.

Och vad gäller pengarna kom väl det mesta från Hamnbolagets vinst så det är väl utländska rederier som sponsrar satsningen på flyget med hamnavgifter och dylikt. Fast man kan ju säga "oerhört mycket pengar skattebetalarna kunde fått sig tillgodo på andra sätt".
 

Agö

Medlem
Jag tolkar det som att privatresenärer mest rest till Nice och Portugal.
Gör du? Jag tolkar det som att det är de vanligaste målen för de som reser med rutten. Bör ju finnas utmärkt data på den fronten.

Fast man kan ju säga "oerhört mycket pengar skattebetalarna kunde fått sig tillgodo på andra sätt".
Precis så. Om man på annat håll bedriver verksamhet som genererar vinst kan ju det användas till att t.ex. sänka kommunalskatten eller göra andra satsningar som torde ligga närmare det kommunala ansvaret. Men så är jag ju å andra sidan oerhört skeptisk till att skattemedel används för sådana här ändamål. Å andra sidan, slår förväntningarna in så kanske linjen blir permanent och självgående, till gagn för Norrköping och kommunmedborgarna. Vi får väl se.
 

Alf

Medlem
Jag tycker det är bra att det äntligen blivit en morronavgång. Däremot tycker jag inte om den enorma subvention kommunen lägger in till flygplatsbolaget för detta och alla charterflyg. Men visst, kommer linjen till München efter något år (om den fortfarande har hyfsad beläggning) att bli självbärande så kanske subventionen kan räknas hem.

Vi har två civila flygplatser i Östergötland på fem mils avstånd från varandra och det är en för mycket.

Det börjar nu även bli dags att planera för avveckling av dessa flygplatser, eftersom ingen av dessa behövs när vi får Ostlänken. Då går det snabbt till Skavsta och Arlanda.

För övrigt tycker jag att det är en brist att man inte kan uttnyttja Eurobonuspoäng på denna sträcka när flygningarna har LH prefix.
 

jerixon

Medlem
Nej ingen intjäning till Star Alliance gör att jag fortsätter flyga från LPI.
Jag reser ofta och något ska jag ha tillbaks för alla timmar som spenderas i luften :)
 

Fredde18

Medlem
Nej ingen intjäning till Star Alliance gör att jag fortsätter flyga från LPI.
Jag reser ofta och något ska jag ha tillbaks för alla timmar som spenderas i luften :)

Fast från Linköping blir det ju heller inga Star Alliance poäng. :p Flyger man via München och vidare är det ju dock 99% Star Alliance på nästa leg i alla fall. Fast du kanske kör dubbla program? :)
 
Toppen