Senaste nytt

Normandie, Frankrike, vad ska man inte missa?

MLE

Medlem
Har länge funderat på att besöka Normandie pga det militärhistoriska, dvs. besöka stränderna, tyska/amerikanska kyrkogårdarna, speciellt den amerikanska vid Omaha Beach, Pointe du Hoc, staden Caen, pegasusbron, diverse museer etc.

Någon på BC som kanske varit dit och kan komma med lite synpunkter på vilka platser/museer man ska lägga lite extra krut på, bästa transportmedel etc. Har funderat på flyga till Paris och därifrån med tåg till Caen, ev. hyra bil och köra Paris-Caen.
 

011430121

Medlem
Var där i mitten av maj, hyr bil från Paris och utgå från Caen, om jag har fattat det hela rätt så är det största museet det i Caen.
Sedan finns det ett museum i " varje by" Ta två dagar på dig att åka kuststräckan med alla D Days landstignings platser.
Man skall vara påläst om landstigningarna för att få ut optimalt av resan
Återkom om Du har några frågor
 
D

Deleted member 4971

Guest
Om du kan hyra bil gör det. Allt blir så mycket lättare.
 

Agö

Medlem
Vill du göra den långa (och enligt min mening mer intressanta) turen flyger du till Bryssel, tillbringar några dagar vid Somme, Ypres och Verdun innan du åker vidare mot Normandie.
 

MLE

Medlem
Var där i mitten av maj, hyr bil från Paris och utgå från Caen, om jag har fattat det hela rätt så är det största museet det i Caen.
Sedan finns det ett museum i " varje by" Ta två dagar på dig att åka kuststräckan med alla D Days landstignings platser.
Man skall vara påläst om landstigningarna för att få ut optimalt av resan
Återkom om Du har några frågor
Ok, det är inga problem på den fronten, WWI/WWII är ett av mina stora fritidsintressen
Vissa rekommenderar att hyra cykel på plats i Caen, om man tar tåget dit, vad tror du om detta? Behöver man ha bil för att ta sig runt till de olika platserna inom Caen? Tåg kan man ju ta ut till ex. Cherbourg om man utgår från Caen.

Vill du göra den långa (och enligt min mening mer intressanta) turen flyger du till Bryssel, tillbringar några dagar vid Somme, Ypres och Verdun innan du åker vidare mot Normandie.
Har sett att många tar den vägen, har tyvärr inte tid till det så flyg till Paris och vidare till Caen är nog enda alternativet jag har tid med, 3-4 dagar på plats har jag räknat med.
 
Last edited:
Det går bra att ta tåget till Caen, men om du ska köra omkring längst stranden så är det enklare att hyra bil på CDG, det är bara några timmar till Caen från CDG. Men det kan vara tokiga köer, beroende på när man åker, så se till att ha gott om tid när ni skall hem.

Om ni är intresserade av lite trevliga strandstäder så gillar i alla fall jag Cabourg, Deuville och Honfleur i närheten (googla).

Amerikanska kyrkogården är fantastisk (om man gillar sånt) och det ligger massor med små och stora platser mellan Omaha och Cabourg. Googla, köp guideböcker eller börja här: http://gofrance.about.com/od/dday/ss/Top-Normandy-D-Day-Landing-Beaches-and-World-War-II-Sites.htm

Och glöm inte bort att prova Calvados, dricka ditt födelseår på Christian Drouin, och svänga förbi Dupont och Pere Magloire (dock behöver du få fram den de har bakom disken) t.ex.

Have fun, Normandie är kanon, och maten är guld både på restaurang och i affärer.
 
Man skall vara påläst om landstigningarna för att få ut optimalt av resan

Kan rekommendera Pegasus Bridge av Stephen E. Ambrose - en fantastisk berättelse om D-dagens första uppdrag.
Jag var där i tre dagar och hann se de mest betydande krigsskådeplatserna, kyrkogårdarna och museerna.
Passa även på att se Bayeuxtapeten.
 

Alf

Medlem
Bil är ett måste. Bo inte i Caen, det är mycket trevligare i en liten by där atmosfären är fransk. Det är bättre och billigare restauranter och man får i regel uppleva mycket mer.
Som någon säger, läs på om varje ställe om landstigningen och du får ut mer. Det tar minst ett par dagar att bara uppleva landstigningsplatserna.
Glöm inte att besöka någon krigskyrkogård, det är mäktigt.
Avsluta sedan dagen med en härlig middag på någon av byns restauranter med att äta vad krögaren rekommenderar.
 
Mäktigt att gå på Omaha beach och se kyrkogården med tio tusen via kors. Jag var kaxig innan och tänkte springa iland på stranden men när jag kom dit så blev jag väldigt tagen; gick med vördnad i tysthet.
 

erhel

Medlem
Du har fått många bra tips redan, men jag kan sammanfatta mina erfarenheter från en resa för några år sedan.

1. Bil är i mitt tycke ett måste. Det är bökigt och tidsödande att ta sig runt utan bil, och om du bara har några dagar finns det inte så mycket val.
2. Museumet i Caen är det "största" tillägnat D-day. Det är ett bra museum, men staden i sig behöver man inte ha jättemycket mer tid i. Börja här då museumet ger en överblick.
3. Det finns många trevliga franska byar att bo i. En av de vackrare i mitt tycke är Honfleur.
6. Vi bodde huvuddelen av tiden i Arromanches (platsen för en av Mulberryhamnarna) vilket var en väldigt trevlig by med ett relativt bra museum. Läget är mitt på kuststräckan vilket var lysande för dagsturer.
4. Det finns bra museer vid de flesta stränder. Ett besök på dessa är ofta värt sin tid.
5. Amerikanska krigskyrkogården i Colleville-sur-Mer är en fantastiskt rörande upplevelse och vi gick runt där i ett par timmar i vördnad.
7. Passa på att se Bayeuxtapeten, den är fantastisk med en väldigt bra audioguide.
8. Kan också rekommendera Merville battery och The Airborne Museum (Sainte-Mere-Eglise).
9 Om du får tid över finns det många fina äppelgårdar som man kan besöka (inklusive provsmakning av allehanda drycker).
10. Ta in all historia, njut av fransk mat och ta dig tid att stanna upp ibland.
 
Toppen