Senaste nytt

Nordvästra USA - förslag på besöksmål, naturupplevelser, mat och dryck

Simon

Medlem
Längre än SFO känns inte aktuellt, har gjort misstaget att behöva halvstressa förut och det är verkligen ingen höjdare. Och på grund av datumlåsningen så blir det till att hitta bra saker att se och göra som funkar även i mars. Som gammalt Cobain-fan finns ändå många saker att ha sett bara kring och i Seattle.
 

jth

Medlem
Jag har varit ett antal gånger i Oregon och Washington och jag håller med, det är ett riktigt sevärt hörn av USA som många missar. Ok, vädret är inte alltid det bästa om man jämför med Florida eller Kalifornien, men som svensk känner man sig åtminstone hemma.

Många har gett bra tips om Washington, så jag tänkte slå ett slag för att spendera lite tid i Oregon. Portland är som sagt en stad som har en hel del att erbjuda. Det finns många mikrobryggerier, hela microbrewerytrenden började tidigt i nordväst redan på 90-talet så det finns många mysiga pubar.
Men det bästa med Oregon i mitt tycke är resten utom Portland, det är en delstat som det finns mycket att se i. En tur på I-84 längs Columbia river är ett måste, Man passerar i princip genom 3 klimatzoner på några timmar. Från det temperade kustklimatet i Portland genom det bitvis regnskogsliknande klimatet i Columbia river gorge fram till Hood River och The Dalles, där den torra inlandsstäppen tar vid. Man bör också ta av Interstate och åka den gamla vägen längs med floden som passerar Crown Point Crown Point - fantastisk utsikt.

Från The Dalles bör man fortsätta upp längs US197 längs gamla vägar från tiden då pionjärerna kom med sina vagnar. Bland annat är den lilla "vildavästen"-staden Shaniko (pop. 19) värd att se.
Vill man så kan man fortsätta österut och upptäcka mer av stäpplandskapet, eller söderut mot Bend, en ganska livlig stad med bla mycket konserter och annat kulturliv, Lämplig för en första övernattning. Från Bend så kan man fortsätta ner till Klamath Falls, nu är man nästan nere vid gränsen mot Kalifornien.
Ska man vända norrut igen härifrån så kan man ta sig ut till kusten och köra 101 norrut (skippa I5...) och stanna där det verkar mysigt. Newport, Cannon beach, ... listan kan göras lång.

Även Mount Hood med Timberline Lodge är ett bra mål för en dagstripp från Portland. Tänk dock på att det ligger på hög höjd , nästan 2000 m, och att man måste ha vinterdäck på bilen om man ska dit under den kalla årstiden. Ni som har sett "the Shining" känner säkert igen timberline Lodge.
 

agehall

Medlem
Jag skulle helt klart rekommendera att ni skippar CA denna gång och håller er till WA och OR. Ni kommer att ha fullt upp där.
 
Toppen