Senaste nytt

Nordkorea Pyongyang - Nya flygplatsen

Dr. Miles

Expert
Air China flyger några flighter dit i veckan också, om dom inte slutat med det nu? @Dr. Miles någon info på detta? :)
Air China flyger mellan Beijing och Pyongyang tre gånger i veckan för tillfället.

Kod:
1.3.5..
CA	121	0	PEK	13:20	FNJ	15:50	737

1.3.5..
CA	122	0	FNJ	16:50	PEK	18:15	737
För er information, de här flighterna har First class och Economy class, inte Business och Economy.
 
Air China flyger mellan Beijing och Pyongyang tre gånger i veckan för tillfället.

För er information, de här flighterna har First class och Economy class, inte Business och Economy.

Då räcker det med att ha ett Star Alliance gold och flyga economy class. Skulle va coolt att ha den intjänade flighten i sitt eurobonus statment.

Har för mig att du skrivit någonstans att de även går att boka denna med EB award..
 

Kricka

Medlem
Häftigt och fräscht! Jag skulle faktiskt vilja åka till Nordkorea på en kulturresa. Men det verkar vara lite mekkigt o ta sig dit?

Utgår ifrån att du kan boka en genomgående biljett med Air Cina från
Stockholm till Pyongyang. Du behöver visum till bägge länderna (förutsatt
att du vill stanna i Kina längre än 72 h). Enklast är nog att anlita Korea
Konsult men Nord-Korea (D.P.R.K) har annars ambassad i Stockholm.
 

Fosca

Medlem
Utan tvekan enklast är att anlita Korea Konsult. I princip är det så svårt som att välj en resa bland programmen, betala in handpenning, be din arbetsgivare skriva ett intyg vad du jobbar med, skicka detta tillsammans med visumansökan och pass till Korea Konsult, hämta ut ditt pass med visum på posten några dagar senare, betala resterande summa, invänta avresa. Svårare än så är det faktiskt inte... :) Absolut(!) inte så komplicerat som det framställs i media.

Just vilken tidpunkt på året som du ska åka beror på vad du är ute efter att se. Deras väder är snarlikt vårt eget. Så vill du se blomstrande växter längs med vägkanten åk på vårkvisten, färgglada blad - hösten, vinterlandskap vintern. Sedan går vissa sevärda saker inte att bevittna året om utan man får acceptera säsongen som den är om det är just detta man är ute efter :) Exempelvis om du vill se mass-spel, springa ett maraton, se nyårsfyrverkerier, militärparader o.s.v.

Jag var där bland annat på Sveriges nationaldag och i min grupp var vi fyra svenskar. Vi blev inbjudna till middag av vår ambassadör till dennes residens. Det var ganska lätt för dem att lokalisera oss när antalet svenskar i landet just ökat från 4 till 8. :) Så... något malplacerad iklädd beige shorts, rutig skjorta och gympaskor - fraterniserade jag och de andra tre svenskarna i min grupp rundor med ambassads folk från alla möjliga länder, personal från olika storföretag och hjälporganisationer verksamma i landet.... samtidigt som vi åt svensk mat och beundrade en svensk konstsamling speciellt komponerad och ditfraktad endast för nationaldagen. Ett surrealistiskt, men fantastiskt minne.

Tydligen är det bara ambassadörerna som har hyffsat stor rörlighet i landet, övrigt ambassads-folk rör sig under samma premisser som vi turister (i sällskap av guide och föranmälan krävs). Personal från hjälporganisationer kan röra sig betydligt mer fritt. Nästan alla ambassader och residens är lokaliserade på ett och samma område. Minns bara att jag såg Kinas och Rysslands ambassader utanför detta område.... vilka dock båda var enorma i jämförelse med övriga länders.

New Image.jpg

(censurerade bilden en aning, av respekt för de som var där som jag inte känner)

Om du sen undrat över hur Air Koryos huvudkontor ser ut lyckades jag ta en bild på det i förbifarten.
Air Koryo.jpg



Även att priserna för resor till Nordkorea är relativt höga kan jag nästintill lova dig att det kommer vara din mest prisvärda reseupplevelse någonsin. Åk! :)
 

bricce

Medlem
Shit vilken bra redogörelse och berättelse. Ska omedelbart inleda överläggningar med min fru om när vi ska åka. Jag skulle ju föredra den varmare delen av året. Är riktigt sugen på att åka pga den mystiska och lite hemliga med Nordkorea. Har tittat lite klipp på Youtube också. Att bli bjuden av ambassadören av konungariket Sverige låter ju angenämt. Återkommer sedan om våra planer och utfall.
 
Toppen