NO-SHOW avgift 200 EUR Turkish Airlines

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av apknug, 28 September 2016.

1. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Turkish Airlines har enligt sina regler en NO-SHOW avgift på 200 EUR, detta på vissa individuella biljetter.

Med andra ord kan de komma att kräva 200 EUR om man struntar i, eller missar, sin hemresa.

Jag har tidigare stött på detta fenomen på gruppbiljetter men inte på individuella. Om man hoppar över diskussionen kring hur bolaget rent praktiskt skall kunna debitera resenären så undrar jag om det ens är "lagligt". Vad säger konsumenträtten och deras organisationer? Är det möjligt att ta ut en straffavgift för en icke utnyttjad tjänst, som i detta fall är fullt betald? Jag lutar åt att det är åtminstone ett oskäligt avtalsvillkor om inget explicit förbud skulle råda. Vad säger du Doktorn? Du brukar ha järnkoll på regler @dr.miles

Bifogar regeln saxad från Amadeus;

CHARGE EUR 200.00 FOR NO-SHOW.

NOTE -

FLIGHT COUPON OF A PASSENGER HAVING A RESERVED

SEAT BUT NOT SHOWING UP CHECK IN DESK FOR ON

TIME IS ACCEPTED AS NO-SHOW

RESERVATION NEEDS TO CANCELLED AND TICKET NEEDS

TO REISSUED BEFORE THE ORIGINAL FLIGHT

OTHERWISE IS ACCEPTED AS NO SHOW

-

CHARGES SHALL NOT BE WAIVED FOR MEDICAL REASON -

2. Avgeek

Avgeek Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I regel brukar ju den avgiften snarare vara att om du inte dyker upp och sedan vill ha pengarna tillbaka så dras 200 EUR från din återbetalning.

mcleif gillar detta.
  3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    No-show-avgift är om man vill avboka biljetten efter avgång, inte om man missar flyget.

Jakob Österberg gillar detta.
  4. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är du säker på det? Enligt regel så talas det om den som inte dyker upp i tid för incheckning och avgifter för om och avbokning brukar regleras separat.

Nu har jag inte tillgång till hela regeln just nu men detta är billigaste möjliga ekonomibiljetter som troligen varken är om eller avbokningsbara. Skall försöka dubbelkolla det.

5. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tog fram reglerna på billigaste biljetten jag hittade ARN-IST (WLY3PCSW, som har en base fare på 4 USD för en ToR), och den är mycket riktigt ombokningsbar och har ett förbehåll om no-show under rubriken CHANGES. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att en no-show-avgift tas ut vid ombokning i efterhand.

apknug gillar detta.
  6. mcleif

mcleif Medlem

Avgeek har ret. Jeg arbejder i Amadeus, og no-show-fee trækkes fra beløbet, der refunderes.

T.ex. kan det koster €100,- for refundering inden afgang, men €200,- ved refundering efter no-show. Når du er no-show kunne flyselskabet have solgt billetten til anden side.

kristerj, Jakob Österberg, Gus och 3 andra gillar detta.
  7. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack alla för infon! Det var nästan "för dåligt för att vara sant" och det var det ju! (Men när man läser regeln som stand alone så blir man ju lite nervös.....)

Gus gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!