Senaste nytt

Nilsson gör en MR

nilsson

Medlem
Jag har ett par gånger gjort en strategisk resa för återkvalificering, som Austrian till Dubai tidigare i år för ytterligare ett år med Eurobonus Diamond. Det här är dock första gången jag gör en riktig milage run utan några tankar på destinationerna. Jag pratade med @agehall för någon dag sedan och han tyckte att det var dålig stil att ge upp på BA silver med 190 saknade TP, och föreslog en rutt som belästa businessclass-besökare känner igen. Bokningen gick också smidigt tack vare hans back-channel-kontakter.

När jag ringde in för att betala så tog det desto längre tid eftersom "This is a rather complex ticket. I need a moment to look this through" Check-in online gick inte heller.

Första steget är dock något som agehall inte skulle rekommendera, nämligen SJ intercity mot Arlanda. Tåget är i tid, men har problem med elförsörjningen, så värmen går på reducerad effekt och ett tågbyte är utlovat på Stockholm Central. Nästa uppdatering på Arlanda, efter resans mest kritiska sträcka.
 

nilsson

Medlem
Tågbyte, turligt nog på samma spår, och en lika kall resa från Centralen till Arlanda, följt av den alltid lika förunderligt märkliga transfern från Sky City till terminal 2. Incheckning och security gick snabbt och smidigt, och jag sitter nu i den utmärkta aurora-loungen. Buffén känns lite trött såhär dags. De kanske ska fundera på att köpa serveringsbestick som är så stora att de inte kan ramla ned i skålarna. Några köttbullar fick det bli i alla fall. Mer mat kommer ju på planet.

På dryckessidan fick det bli en negroni. Det är ju ungefär samma spritutbud i alla lounger, så man kanske skulle skriva en liten bartending guide för resenärer.

Som note bene och bnr riktigt gissat så är det IAPLON UK run som gäller. Första benet (vingen?) är därför ARN-LHR BA781 18:05. När jag skickade iväg bokningen så var det i I-klass, men när bokningen väl gick igenom fanns bara R-klass, så priset steg från 5871 till 7588. Så går det när man är ute i dålig tid.
 

flum

Medlem
Tågbyte, turligt nog på samma spår, och en lika kall resa från Centralen till Arlanda, följt av den alltid lika förunderligt märkliga transfern från Sky City till terminal 2. Incheckning och security gick snabbt och smidigt, och jag sitter nu i den utmärkta aurora-loungen. Buffén känns lite trött såhär dags. De kanske ska fundera på att köpa serveringsbestick som är så stora att de inte kan ramla ned i skålarna. Några köttbullar fick det bli i alla fall. Mer mat kommer ju på planet.

På dryckessidan fick det bli en negroni. Det är ju ungefär samma spritutbud i alla lounger, så man kanske skulle skriva en liten bartending guide för resenärer.

Som note bene och bnr riktigt gissat så är det IAPLON UK run som gäller. Första benet (vingen?) är därför ARN-LHR BA781 18:05. När jag skickade iväg bokningen så var det i I-klass, men när bokningen väl gick igenom fanns bara R-klass, så priset steg från 5871 till 7588. Så går det när man är ute i dålig tid.
En "Bartenders Guide to Lounge Consumption" skulle vara väldigt välkommet!!
 

nilsson

Medlem
Kvällsflygningen till London trafikeras som bekant, av hemliga skäl, av en 767 vilket gör att man får gott om plats i Club Europe. Champagne och nötter följt av sallad med grillat räkspett, osttallrik och någon sorts pudding med sylt på toppen. Jag satt långt bak, relativt övriga C-resenärer (4B), så jag fick inget val på mat. Salladens två oliver saknade kärnor och annan fyllning, och jag läste någonstans att Delta sparar enorma summor pengar på denna viktbesparing. En besparing som självfallet andra flygbolag också vill ta in. Så varför i helsike lämnar man skalet kvar på stjärtarna på räkorna!

Om man var hungrig så var det för lite mat. Om man inte var hungrig så var det inte speciellt gott. Osten med marmelad var dock i vanlig ordning på BA utsökt. Efterrätten var någon sorts crème brûlée som inte satt sig, toppad med sur bärpuré.

Planet var något sent in till Arlanda på grund av mycket trafik på Heathrow. Så till glädje och förvåning så kom vi till gaten 25 minuter före utsatt tid. Eftersom man använde dörren bakom businessclass så var jag först av, och efter en episode av mazerunner LHR med tåg från 5C så kom jag igenom en i övrigt gles border control i rekordfart.

19:45, 5 minuter innan utsatt ankomsttid, så kunde jag köpa en biljett till Gatwick i National Express biljettautomat, avgång 19:55. I normala fall så är det ju Heathrow Express som gäller om man har bråttom eller London Underground för direkt transport till någon av hotellen utmed Piccadilly line (Park Lane, Mèridien eller W för mig). Jag övervägde att ta en tur förbi Nightjar och dricka något av deras konstverk, men kände mig inte fikasugen och valde att komma till hotellet så fort som möjligt istället.

Efter biljettköp så frågade jag en representant för National Express var bussen gick ifrån, och blev informerad om att det är en annan tidtabell på lördagar och söndagar. Buss 230, som jag köpt biljett till, hade gått 19:40. Det var väl för mycket begärt att biljettsystemet skulle hålla reda på sådana detaljer. Det skulle inte vara något problem att ta nästa buss med avgångstid 20:05 från hållplats 12. Skylten på hållplats 12 sa dock 20:00. Vem har rätt? Ingen, visade det sig när bussen kom 20:10.

Inget wifi på bussen och Heathrows wifi är inte anpassat för ankommande, så det här får jag skicka från hotellet.
 

nilsson

Medlem
Hilton Gatwick Airport Hotel. Över medel jämfört med storbritanniens hotel. Under medel jämfört med Hilton. Efter en del svårigheter att lokalisera hotellet från busshållplatsen så gjorde jag en detour in i terminalbyggnaden och ut igen, och kunde följa skyltningen. Efter dystopiska korridorer i parkeringshus så kunde jag checka in i en i jämförelse väldigt trevlig och livlig lobby. Deras buffé-restaurant hade bara indier i köket, så den indiska maten var ok. I stort sett allt var märkt "(gluten free)". Dessert-buffén hade "profit rolls". Efter en standardnatt följt av en standard English breakfast tog jag mig med monorail till norra terminalen. Tyvärr bara dagens första boarding card i handen, Gatwick till Glasgow. Det blir att stressa lite i Glasgow för att få fatt på dagens andra boarding card.

Det finns en Galleries First även på Gatwick som jag inte kan uttala mig om, men i tier 2 loungen så finns ett förvånande stort spritutbud. Det får bli en Pimm's cup med premium-ingredienser.

DSC_0103.JPG
 
Toppen