Senaste nytt

Niagara fallen och bila på östkusten i USA - tips?

Maja

Medlem
Besökte Niagara Fallen i somras. Jag kan verkligen rekommendera att ni bor på den kanadensiska sidan av fallen det är klart vackrast på den sidan där ni ser båda fallen. Vidare om ni bilar från Chicago så passar det bra att ta svängen Chicago-Toronto-Niagara samt sedan vidare ut mot östkusten.
Körde själva S.F. - Los Angeles med bil sedan flyg till Las Vegas. Därefter Florida en månad. Flyg till Buffalo - bil över till Kanadensiska sidan och Niagara Fallen. Bilade sedan ner till New York City där vi stannade en vecka var en trevlig bilresa ner.
Vilken härlig resa!
 

Maja

Medlem
Gränsövergången var enkel o snabb för oss med Amerikansk hyrbil, men det är risk för köer har jag förstått speciellt på helger. Jag fick förklarat för mig att det är enklare om ni ska tillbaka samma väg. På hemresan kan jag rekommendera att komma vägen från fallen och ta höger över bron för att smidigt glida in i kön som kommer från väg 420.
Tack för tipset! Vart bodde ni?
 

Joggi

Medlem
Om ni planerar att övernatta i Niagaraområdet kan jag också rekommendera Niagara-on-the-lake. Bodde själv där med frugan på en bed&breakfast med utsikt över gårdens vinfält. Supermysigt!
 

silwer

Medlem
Ska köra ungefär samma rutt om några veckor. Passar på att bumpa tråden med en fråga. Måste man ha något speciellt intyg från hyrbilsfirman för att köra en amerikansk hyrbil in i Kanada? Måste man ens säga till?
 

agehall

Medlem
Tanken är 3 veckor, bila runt och se olika saker.
Frågar du mig är 3 veckor på östkusten ganska lång tid, men troligen inte för lång. Det finns en hel del att se men det är inte alls lika intensivt som på västkusten.

Funderade på att flyga till Chicago och vara där några dagar och sedan köra till Niagara fallen.
Det kan man göra. Har kört Chicago-Niagara och Niagara-NYC vid olika tillfällen. Ska jag välja så skulle jag säga att Chicago-Niagara är en trevligare rutt att köra. I-90 från Buffalo ner till NYC är ingen rolig historia - det är bara transport. Det enda jag kan komma på som är värt ett stopp är julpyntsaffären i Rochester om man inte har ärenden längs vägen.

Ska man bo på den kanadensiska sidan eller den amerikanska?
Kanadensiska alla dagar i veckan. Du får en mycket bättre vy av fallen därifrån.

Long Island har också nämnts, men då den kära maken ogillar New York starkt så känns det som en väldigt lång omväg att åka dit.
Jag var ute och åkte runt lite på Long Island tidigare i år och blev väldigt positivt överraskad. Det går fort att komma bort från storstaden New York och ut på landsbygden. Det finns en uppsjö av vingårdar och små trevliga samhällen. Long Island är ju inte jättestort, så jag vet inte hur mycket tid man kan bränna där, men vill man testa lite vingårdar lär det lätt gå åt ett par dagar.

Är man mer intresserad av historia så finns ju en hel del av den amerikanska historiens uppe runt Boston där viktiga delar av inbördeskriget utspelade sig. Det är nu länge sedan jag var i de där krokarna, men jag kommer ihåg att jag tyckte om det när jag var där och jag vill fortfarande åka tillbaka dit vid tillfälle.

Funderar på start i Chicago, sen Niagara fallen, Toronto och sedan avslutning i Boston.
Det kan nog fungera. Ska du köra mot Boston på den kanadensiska sidan då?

När du ska passera in i USA kan det vara lång kö, framförallt om du passerar vid Niagara. Isåfall är mitt hetaste tips att handla lite taxfree, för då kan man åka förbi större delen av kön.

Måste man ha något speciellt intyg från hyrbilsfirman för att köra en amerikansk hyrbil in i Kanada?
Jag har aldrig haft det, men kolla med din hyrbilsfirma!
 

ulagun

Medlem
Konkret vad behövs gräsövergången USA/Kanada om man reser in till USA med Esta?
När vi reste över för evigheter sedan krävdes visum. Vad gäller idag?
 
Konkret vad behövs gräsövergången USA/Kanada om man reser in till USA med Esta?
När vi reste över för evigheter sedan krävdes visum. Vad gäller idag?

Utifrån att denna tråd handlar om bilresa USA-Canada-USA för svensk som är på semesterresa i USA så behövde vi inget. Vi lämnade inte bilen åt något håll, utan det var en enkel passkontroll där vi fick några enkla frågor och stämplar i passet.
 

ulagun

Medlem
Utifrån att denna tråd handlar om bilresa USA-Canada-USA för svensk som är på semesterresa i USA så behövde vi inget. Vi lämnade inte bilen åt något håll, utan det var en enkel passkontroll där vi fick några enkla frågor och stämplar i passet.
Därav min fråga.
Nu är det evigheter sedan men vi gick över bron vid Niagara från Kanadensiska sidan till USA. Brysk gränspolis krävde visum vilket vi hade. Sämre för ett franskt par som bokstavligt föstes in i en polisbil och kördes tillbaka till Kanada i rasande fart.
Därför skönt att veta att det numera uppenbarligen räcker med enbart pass vid gränsövergång mellan länderna
 

Maja

Medlem
Det kan nog fungera. Ska du köra mot Boston på den kanadensiska sidan då?

När du ska passera in i USA kan det vara lång kö, framförallt om du passerar vid Niagara. Isåfall är mitt hetaste tips att handla lite taxfree, för då kan man åka förbi större delen av kön.

Har inte hunnit så långt i vår planering än. Slängde mest ur mig en fråga här för att få lite input och sedan är det dags att ta tag i den. Himla bra knep ang. handla lite taxfree för att slippa lite av kön! :)
 
Toppen