Senaste nytt

Ni som provar Boeing 787 eller A380 i business/first, märker ni mindre jetlag?

JonW

Medlem
Så är det ju ofta av någon anledning...
Men baksmälla förstärks ju av torr o syrefattig luft, så teoretiskt borde ju problemen vara mindre i dessa modeller.
Vore ju dock intressant att höra om någon av har empirisk erfarenhet.
 

pitch

Medlem
Jag har själv testat det av misstag med tom vattenflaska, och när jag räknade ut trycket och motsvarande höjd så stämde det mot tabellvärden. Inte för att det är den mest exakta metoden, men den troligen mest enkla och kostnadseffektiva.

"Lite" off topic, men det är så många illustrerar tryckskillnader vid dykning också (för att det är enkelt och pedagogiskt, förstås). Ta ner en PET-flaska till 30-40m, knyckla ihop den och fyll det lilla utrymmet som finns kvar med luft. Skruva på korken och ta med flaskan upp. Har den inte läckt nämnvärt så är det en hel del övertryck i den när man öppnar den på ytan.

Första gången jag råkade ut för det, dock, så blev det lite missförstånd på grund av att jag tydligen har läst för mycket fysik och instruktören på tok för lite. Frågan kom om hur mycket luft det var i flaskan efter att man tar upp den till ytan. Så jag svarade förstås att det är nästan exakt lika mycket luft, eftersom flaskan var spänd som ett trumskinn och uppenbarligen inte läckte så mycket. Det tyckte inte hon var ett jättebra svar, av i princip skälet att flaskan nu var spänd som ett trumskinn. Så jag var tvungen att förklara att det är lika många luftmolekyler i där som du stoppade in nere på 35m, och att expansionen beror på att mottrycket utanför flaskan har minskat betydligt. (Jodå, jag fick godkänt på det momentet.)

Det är inte att rekommendera att fylla en hel flaska på 35m och ta med den i fickan upp, dock, jag tror dom flesta här är smarta nog att räkna ut varför.
 
Vad jag förstått så har 787 högre kabintryck o luftfuktighet än tidigare modeller, medan de flesta 380-bolag satsat på detta endast i premiumkabinerna.
Men, tycker ni att detta märks i praktiken i form av bättre välbefinnande o mindre jetlag?

Jag landade med QR09X i morse från Doha. Då jag var på en snabb solsemester i Lamu (kenya) över helgen så kan jag inte påstå att jag flagnar mindre än jag brukar göra när man varit i solen (luftfuktigheten ombord), dock så känner jag att jag fick en bra nattsömn. Om det har med den fantastiska Businessclase Qatar har på sin 787:a eller det högre lufttrycket låter jag vara osagt.
 
Toppen