Senaste nytt

Ni som flyger på Kalifornien, hur hanterar ni vattenbristen?

jsn

Medlem
Tänker ni på den över huvud taget? Försöker ni förbruka mindre vatten medans ni är där? Eller är det business as usual för er?
 

FF#1

Medlem
Förbrukar inte speciellt mycket vatten, duschar snabbt ( förutom de få gånger jag njuter av ett bad) och tvättar inte bilar och vattnar gräsmattor medans jag är där. Med tanke på hur US hushållet med vattnet i toaletter, duschar, och annat så känns det som att det går att spara hur mycket som helst genom att de tittar på hur tex en svensk toalett är konstruerad gällande spolning.
 

sembl

Medlem
det som att det går att spara hur mycket som helst genom att de tittar på hur tex en svensk toalett är konstruerad gällande spolning.

Du menar American Standard som spolar 1 gpf (gallon per flush) för en pinkning på en toalett eller urinoar. Kanske det enklaste sättet att spara vatten i USA. Har påpekat detta många gånger men kommentaren var, det fungerar så varför ändra på det. Mitt motsvar, kolla din vattenräkning och se hur mycket den är på och sedan ta bort mer än hälften.

Skämt åsido, jag är van med sommarhus med väldigt liten varmvattenberedare så man duschar efter principen. Dusch på snabbt i tex 15 sek, sedan av. Shampo på och sen dusch på igen snabbt som attan ca 25 sek. Råkade ut för detta i Cali både 2006 och 2008 så det var bara att göra sitt bästa. I tex Vegas har de vattenpoliser nuförtiden som åker runt och kollar om folk vattnar dagtid på dagar när man inte får vattna. Först en tillsägelse sedan kraftiga böter. Samma sak i vissa counties i Texas.

Men hemma i sverige fastnar jag oftast länge i duschen tyvärr. Är fan av bra tryck och bra kontroll av varm/kallvattnet. Så jag lever inte som jag lär tyvärr.
 

FF#1

Medlem
Du menar American Standard som spolar 1 gpf (gallon per flush) för en pinkning på en toalett eller urinoar. Kanske det enklaste sättet att spara vatten i USA. Har påpekat detta många gånger men kommentaren var, det fungerar så varför ändra på det. Mitt motsvar, kolla din vattenräkning och se hur mycket den är på och sedan ta bort mer än hälften.

Skämt åsido, jag är van med sommarhus med väldigt liten varmvattenberedare så man duschar efter principen. Dusch på snabbt i tex 15 sek, sedan av. Shampo på och sen dusch på igen snabbt som attan ca 25 sek. Råkade ut för detta i Cali både 2006 och 2008 så det var bara att göra sitt bästa. I tex Vegas har de vattenpoliser nuförtiden som åker runt och kollar om folk vattnar dagtid på dagar när man inte får vattna. Först en tillsägelse sedan kraftiga böter. Samma sak i vissa counties i Texas.

Men hemma i sverige fastnar jag oftast länge i duschen tyvärr. Är fan av bra tryck och bra kontroll av varm/kallvattnet. Så jag lever inte som jag lär tyvärr.

Precis...American standard... you name it... ! :)

Hemma i svedala, kan du lugnt ducha på 99% av alla orter, vi har vatten i överflöd, tar hand om avloppet och har låga energipriser samt lågt användande av fossila bränslen för att åstadkomma varmvatten. :)

Edit: de har en poäng med att det funkar som det är. Men snålspolande toa och dåliga rör i gatan blir det lätt stopp... men vad sjutton, så får man väl bygga om så att det inte krävs en syndaflod för att föra "skiten" nedströms.
 

jth

Medlem
NU var det några år sen jag var i San Jose/Silicon valley. Men ni som bor på hotell, hur märker man av det då? Är det någon begränsning på dusch och bad då eller rullar saker på mest som vanligt? Har de månne slutat med gratis vattenflaska på rummen?
 

Nemo

Medlem
Dricksvatten är minsta problemen. Däremot att använda dricksvatten till allt annat (bevattning, wc, etc) är ett problem. Så drick så mycket du orkar.
 

SvartMjolk

Medlem
Min bror bor i San Francisco och de fick nyligen lappar hem om att de inte bör skölja grönsaker och frukt i kranen längre. Ett tips vore ju att skippa alla dessa liter vatten som ställs fram på varenda restaurang och hak i hela landet så fort man ska käka.
 
Toppen